Kia Optima: Det er bare én grunn til at denne ikke kommer til Norge

Har fått mye skryt på grunn av lekkert design.

Kia Optima er en bil på størrelse med VW Passat . Den har fått mye skryt på grunn av sitt sporty design. Men til Norge kommer den ikke.
Kia Optima er en bil på størrelse med VW Passat . Den har fått mye skryt på grunn av sitt sporty design. Men til Norge kommer den ikke.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei jeg synes Kia har mye bra på gang, jeg snur meg fortsatt ofte etter en Sportage når jeg møter en i trafikken, særlig i den tøffe oransje-fargen. Men vet du hvorfor de ikke tar inn Optima til Norge, den er jo knallstilig og mye lekrere enn Passat, Avensis og Mondeo som jeg regner med den ville konkurrert mot?

Benny svarer:

Hei du! Ja, det er morsomt å se hvordan noen bilmerker virkelig er på hugget og klarer å øke både salg og image.

Hos Kia har sjefdesigneren Peter Schreyer nærmest blitt genierklært de siste årene. De hentet ham fra VW-konsernet, der han blant annet sto bak designet på første Audi TT. Han har også hatt ansvaret for biler som Audi A3, A4 og A6, VW New Beetle og VW Eos.

Nå har han tittelen "president" i Kia-konsernet, stort høyere opp der kommer du vel neppe.

Men til spørsmålet ditt: Storbilen Optima kommer ganske riktig ikke til Norge og importøren kan fortelle at de heller ikke har noen planer om å ta den inn.

Årsaken til det er veldig enkel: Optima kommer nemlig bare som sedan, ikke som stasjonsvogn. Og i denne klassen kjøper vi nordmenn nesten utelukkende stasjonsvogner. Sedan-andelen er forsvinnende liten, så det er grunn til å tro at Optima ville fått det tungt her hos oss.

LES OGSÅ: De er Norgesmestere i stasjonsvogn

Importere selv

Dette er forresten søstermodellen til Hyundai i40. Den kommer som kjent både som stasjonsvogn og sedan. Jeg ikke hvorfor Kiaen ikke gjør det samme – men sannsynligvis er det noe Hyundai/Kia-konsernet gjør for å skille de to merkene litt. Her er det jo stor fare for at de tråkker i hverandres bed.

Hvis du har fulgt virkelig godt med her på broom, husker du kanskje at vi har skrevet om en Optima som var til salgs her i Norge. Den ble tatt inn fra Tyskland av et firma i Bergens-traktene. 2012-modellen var i praksis helt ny, prisforlangende den gangen var 401.880.

Nå ligger det et annet eksemplar ute, også det fra 2012. Her er prisforlangende på 369.000 kroner.

Så det er naturligvis mulig å importere selv hvis man vil ha en Kia ingen andre i nabolaget har.

Hvis nesten generasjon Optima kommer også i stasjonsvogn, tipper jeg det er gode muligheter for at da får vanlig import av også denne modellen.

Les saken her: Denne er det bare én av i Norge

Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Bruktbil: Se hva de mest fornøyde eierne kjører


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: