Jus-tabbe gir fri fart på svenske motorveier

Men pass deg - du kan fremdeles bli tatt for uvettig kjøring.

VW_Passat_polisen
VW_Passat_polisen

Javisst høres det ut som en aprilspøk, men det er like sant som det er oppsiktsvekkende: Svenske Teknikens Varld melder nå at Rikspolisstyrelsen har beordret politiet over hele landet til ikke å ilegge bøter for hastighetsoverskridelser på de svenske motorveiene som har fått 120-grense.

Bakgrunnen skal være et arbeidsuhell av temmelig teoretisk art - og ganske pinlig for de involverte, vil vi tro. Det handler om selve lovteksten, som oversatt til norsk lyder "kjøretøy kan ikke føres i høyere hastighet enn 110 kilometer i timen. Trafikverket kan gi forskrift om at den høyeste tillatte hastigheten på en motorvei skal være 120 kilometer i timen".

Vil unngå diskusjoner

Det kan synes litt vagt, men de fleste vil tolke det som at det er første punktum som er absolutt rent juridisk, uavhengig av eventuelle 120-skilter langs veien. Det bekrefter også poliskommissarie Anders Arvidsson ved Rikspolisstyrelsen overfor Teknikens Värld.

Les også: Vil ikke ha fotobokser - men høyere fartsgrense

Men så var det nettopp dette med skiltingen, og alt bråket dette kan føre med seg om man skal slå ned på alle de som følger skiltingen, og ikke er klar over at loven sier stopp ved 110:

- Dette betyr at den som kjører i 120 kjører for fort uten å vite om det, ettersom maksimal hastighet egentlig er 110. I stedet rapporterer man ikke i det hele tatt for å slippe diskusjonen, sier Arvidsson som forklaring på myndighetenes beslutning om inntil videre å ikke gi bøter for hastighet i det hele tatt på disse veistrekningene.

- Det er bedre at vi lar det være frem til dette blir ordnet, slår han fast.

120-grensen på enkelte svenske motorveier er allerede et stor opptur for mange nordmenn. Nå kan det i praksis virke som at også den grensen kan tøyes litt, frem til svenskene får frisert lovteksten sin litt. (Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX, © IDA)
120-grensen på enkelte svenske motorveier er allerede et stor opptur for mange nordmenn. Nå kan det i praksis virke som at også den grensen kan tøyes litt, frem til svenskene får frisert lovteksten sin litt. (Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX, © IDA)

Kan tas for "vårdslöshet i trafik"

De som allerede er blitt bøtelagt for fartsoverskridelser på 120-strekningene kan på den annen side tilfreds konstatere at de har fått 10 kilometer "rabatt": Har man eksempelvis blitt målt til og bøtelagt for 133 kilometer i timen har man måttet bøte for å ha kjørt 13 kilometer i timen for fort, og ikke 23, som egentlig er korrekt i forhold til loven.

Er det da bare å ta en litt utvidet harry-tur og klemme fjøla i bånn?

Nei, så enkelt er det selvsagt ikke. Ikke helt, i hvertfall. For om svenskene har tatt en liten kunstpause med fartsbot-skriving på 120-veiene sine, så følger de godt med på trafikken. Og kjører du som en tulling er det fort gjort å gjøre seg skyldig i det som i Sverige så lyrisk benevnes som "vårdslöshet i trafik" - altså å være til fare for seg selv og andre.

Les også: Vegtrafikklovens paragraf 3 - den norske parallellen

Del med Facebook-vennene dine!

120 kun på syv motorvei-strekninger

En annen sak er at 120-strekningene ikke akkurat finnes over alt i Sverige, heller. Oppgraderingen fra tidligere tiders maksgrense på 110 er av forholdsvis ny dato, og kun på syv strekninger med spesielt god veistandard. Det gjelder følgende strekninger:

- E4 Uppsala - Mehedeby

- E18 Enköping

- E20 Mariefred - Eskilstuna

- E4 Gränna - Linköping

- E4 Strömsnäsbruk - Örkelljunga

- E6 Båstad - Heberg (varierende hastighet)

- E6 Heberg - Värö-Backa

Les også: Ny fotoboks kan ta 32 fartssyndere på én gang