Jeep Grand Cherokee Trailhawk II: Med denne synes du på påskefjellet

Jeep samler menigheten sin - og deler ut godbiter. Sjekk denne:

Kjører du denne på elgjakta trenger du ikke nødvendigvis noen rød sløyfe i hatten. Men om konseptbilen blir satt i produksjon gjenstår å se.
Kjører du denne på elgjakta trenger du ikke nødvendigvis noen rød sløyfe i hatten. Men om konseptbilen blir satt i produksjon gjenstår å se.

Det er viktig å ta vare på kundene, og å bygge opp rundt hele ”menigheten” – for de få bilmerkene som kan sies å ha en slik.

Jeep er blant dem. Helt siden den opprinnelige krabaten ble kjent som ”bilen som vant andre verdenskrig”, har den hatt et helt eget drag på villmarkens sønner, og senere også døtre.

Samler tusenvis på påsketreff

Gjennom hele 47 år har tusenvis av disse tilbragt påsken sammen på noe som kalles ”The Easter Jeep Safari” i Moab, Utah. De siste 10 årene har Jeep også benyttet denne offroad-begivenheten for å vise nye konsepter.

Les også: Dette kan være en forsmak på neste Ford F-serie

I år overgår de seg selv med hele seks – 6 – konseptbiler!

Mest påkostet, og tilsynelatende også nærmest noe som vi kan vente oss å se i produksjon, er en særdeles grovbygd versjon av Grand Cherokee, med tilnavnet Trailhawk II. Det hedrer navnemessig det opprinnelige Jeep Trailhawk-konseptet fra noen år tilbake, men er ikke så dristig som den noe mindre Wrangler-baserte bilen fra den gang.

Skissene som er sluppet antyder at man ser på Grand Cherokee Trailhawk II-konseptet som en temmelig fyrrig og hethjertet bil, til tross for at man har puttet inn den for USA så uvanlige dieselmotoren i den.
Skissene som er sluppet antyder at man ser på Grand Cherokee Trailhawk II-konseptet som en temmelig fyrrig og hethjertet bil, til tross for at man har puttet inn den for USA så uvanlige dieselmotoren i den.

På den annen side virker denne altså mer ”reell”, og dermed aner vi at det handler om en produksjonsmodell som i stedet er en mer direkte oppfølger til fjorårets Grand Cherokee Trailhawk – navn-kronologien er like korrekt da.

Knall oransje

Dersom denne kommer i produksjon akkurat slik den er blitt vist for offroad-entusiastene i Utah, blir Trailhawk II helt klart en langt mer iøyenfallende versjon enn fjorårets utgave.

Les også: VW Cross Blue - dette kan bli en perfekt SUV for Norge

Eller hva sies om 35 tommers Mickey Thompson-dekk på 17 toms felger, som selvsagt er montert i modifiserte hjulhus og under ombygde skjermkanter. For med slik utrustning må man også ta høyde for at både småstein, snø og kvister følger med i rikt monn når ekvipasjen beveger seg utenfor allfarvei.

Del med Facebook-vennene dine!

Som i fjor inngår det også spesiell lakk i pakken, men nå er den smått beskjedne hvite lakken med fargede felter overgitt. I stedet får bilen den samme knall oransje fargen som også blåses på de få bilene som skal produseres av SRT-divisjonens råskinn Viper TA, mens takseksjonen på Trailhawk II blir i kontrasterende sort.

V6 diesel under panseret

Det er nok ikke bare lakken som man har ringt SRT, eller Street and Race Technology-avdelingen, for å få oppskriften på. Også bilens panser er modifisert der, men vi finner ingen opplysninger på nettet om at de også har gitt seg på maskinisten, som er den samme V6 EcoDiesel-motoren som nylig er introdusert i Grand Cherokee.

Det er sjelden man ser en konseptbil lakkert i en ikke-metallic-farge. Den oransje lakken på denne virker så overmettet at det er lett å tro at man får farge på fingrene ved å ta i den.
Det er sjelden man ser en konseptbil lakkert i en ikke-metallic-farge. Den oransje lakken på denne virker så overmettet at det er lett å tro at man får farge på fingrene ved å ta i den.

I likhet med hjulene er også chassiset på bilen modifisert med både fjæringsdeler, beskyttelsesplater og robuste tauekroker fra Mopar-deleprogrammet.

Les også: Den originale Batmobilen er solgt på auksjon

De har også levert mange av godsakene som inngår i de øvrige konseptene, og som også kan kjøpes over disk av de som ønsker å modifisere Jeepene sine for kraftigere påkjenninger.

Wrangler med HEMI-V8

De fem andre konseptbilene er alle bygget på Wrangler-modellen.

Her finner vi for eksempel både ultralette og minimalistiske Wrangler Stitch, som ved hjelp av en seriøs slankekur og karbonfiber-diett klokker inn på mindre enn 1.400 kilo matchvekt, og Wrangler Mopar Recon, som går i en annen retning:

Med enorme offroad-dekk, LED-lys, interiør sydd i kamuflasjeduk fra den amerikanske hæren og 465 hesters HEMI-V8 fra SRT-versjonen av Chrysler 300 C vil vi tro den gir offroaderne på påsketreffet både tårer og søle i øynene.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Broom-Benny har kjørt originalen - og ble overrasket