Jeep: Dette er bestefaren til de sporty SUV-ene

De var veldig tidlig ute med det som skulle bli en kjempesuksess.

KaiserJeep XJ002
KaiserJeep XJ002

Høy bakkeklaring for fremkommelighet, grovt hjuloppheng og firehjulstrekk, og et sportslig karosseri med egenskaper tilpasset moro både langs veien og litt utenfor.

Det mistenker vi at er en oppsummering av sentrale stikkord som lå til grunn da seriøse bayere la pannene i kloke folder og begynte å spekulere ut det som skulle bli BMW X6. Bilen som av mange regnes som den første i den såkalte Sports Activity Coupe-klassen.

Moro på jobb...

Men da bayerne begynte å kalkulere seg frem til sin suksess på grundig, tysk vis, var det allerede rundt 35 år siden man hadde lekt med de samme tankene i USA. Og bare ut fra bildene tør vi slå fast at produktutviklerne som sto bak disse to Jeep-konseptene nok hadde det veldig mye mer morsomt på jobben!

Uansett, ideen var alvorlig ment også i USA.

KaiserJeep XJ001 2
KaiserJeep XJ001 2

Kaiser Jeep, som firmaet het gjennom store deler av 60-tallet, hadde bra suksess med både CJ-serien (Civilian Jeep), som var den sivile videreføringen av Jeepen fra krigens dager, og de særpregede, lette lastebilene FC 150 og 170.

Amerikanerne hadde god råd, flere produsenter begynte å interessere seg for typiske arbeidsbiler med firehjulstrekk. Hos Kaiser Jeep var man derfor på konstant jakt etter nye nisjer for å gjøre tilværelsen så stabil som den kunne bli for en (relativt) uavhengig amerikansk bilprodusent på denne tiden.

Denne Jeepen "drukner" - men er det sjåførens skyld?

Nye nisjer

Først lanserte de Jeep Wagoneer i 1963. Det var første gang man kunne få en fullvoksen terrengbil med personbil-følelse og -luksus. Bilen blir regnet som verdens første "SUV", og skulle utvikle seg til en legende som med små forandringer overlevde helt til begynnelsen av 90-tallet.

"OK, den fungerer. Hva mer kan vi finne på".

Fra før av hadde man produsert oppgave-orienterte firehjulstrekkere til folk som jobbet utenfor allfarvei. Nå hadde man truffet blink med et kjøretøy for jegere og friluftsfolk. Det neste var kanskje sportsfiskere og eventyrlystne som ville ut i naturen uten egentlig å ha noe formål, annet enn å ha det moro?

Det måtte selvsagt prøves ut, og konseptbilen XJ001 ble utviklet for å teste publikums reaksjoner på New York Auto Show i 1970. Muligens også en annen, som het XJ002 - informasjon vi finner tilsier at begge ble bygget for å vises på samme utstilling. Vi mistenker at noe informasjon om den ene i årenes løp har smittet over på den andre, men uansett er det klart at de to, ganske forskjellige konseptene, ble lansert tett opptil hverandre.

SE VIDEO: De demonterer - og setter sammen - Jeepen på fire minutter

CJ-5 i Javelin-kostyme

XJ001 ble bygget på et Jeep CJ-5-chassis, som fikk et ganske oppsiktsvekkende glassfiberkarosseri over seg. Åpent, og med nedskårne sider på Jeep-vis for å lette adkomsten. Sportsratt og sportsseter innbød til fart og spenning, og det gjorde virkelig også V8-motoren på 360 cid som ble klemt inn under skallet.

Flotte, brede hjul, striper, hekkspoiler og det hele førte til at bilen ble lagt merke til. American Motors Corporation kjøpte opp Kaiser Jeep nettopp i 1970, etter en tids forhandlinger. Og konseptbilen viste at de to nok hadde kikket på hverandre en stund: XJ001 så ut som resultatet av en over-amorøs CJ-5s eskapader med en AMC Javelin.

Den gule XJ002, som fikk tilnavnet "Bolide", skal ha blitt bygget på et Jeepster Commando-chassis, og fikk beholde den originale V6-motoren. Her kjenner vi til færre detaljer, men vi formoder at også denne kreasjonen ble bygget i glassfiber. Karosseriet var mer futuristisk - noen vil kalle det naivistisk - enn den første, og designet har klare trekk av både Corvette og Bricklin i seg.

KaiserJeep XJ001
KaiserJeep XJ001

Hva skjedde så?

Muligens ble responsen målt dithen at produktene var for smale til å satses på. Innen Jeep-kretser hevdes det også at AMC-oppkjøpet, som fant sted nettopp på våren i 1970, medførte nye retningslinjer for hva man skulle satse på i årene fremover, og at dette ikke var prioritert - vennlig hilsen den nye ledelsen.

Men ti år senere - i 1980 - kom AMC Eagle, bilen som var alt det Audi Allroad og Volvo XC70 gjenskapte nesten 20 år senere. Og der var det også både coupe-modeller og annet snacks som tok opp tråden etter konseptbilen(e) fra New York Auto Show i 1970.

Brant opp i Texas

Selve konseptbilene skal dog ha fortsatt å turnere USA på forskjellige bilutstillinger også etter debuten i New York, som trekkplastere for Kaiser Jeep og AMC. Og trist nok var det på vei mellom slike oppdrag, inne i en lastebil, at historien om XJ001 slutter: Lastebilen kom nemlig ut for en ulykke et sted i Texas, hvor den veltet og brant opp.

At den gule, XJ002 fremdeles finnes, og ifølge ryktene er under restaurering hos en samler, kan kanskje være en trøst. Litt ettersom hvordan man ser på det. For det vil være like mange meninger om utseendet på den, som det er om BMW X6...

LES OGSÅ: BMW ruster til SUV-krig: