Jakten på den beste brukt-SUVen

Kvaliteten varierer - blir du overrasket?

Bruktbil med firehjulstrekk står på flere og flere familiers ønskeliste. Her er et knippe av de mest populære, men kvaliteten varierer.
Bruktbil med firehjulstrekk står på flere og flere familiers ønskeliste. Her er et knippe av de mest populære, men kvaliteten varierer.

Biler med firehjulstrekk har hatt en sterk salgsøkning de siste årene. Nesten så mange som en av fire nysolgte biler i Norge har firehjulstrekk nå.

Populariteten gjenspeiler seg også i bruktmarkedet. De mest populære bilene kommer knapt nok inn i bruktbilhallen før de blir solgt igjen. Noe som igjen gjør at prisene holder seg svært godt, selv om de ofte har fått noen år på baken og en del kilometer på telleverket.

Hvilken SUV er best?

Biler som Volvo XC60, Audi Q5, BMW X3, Toyota RAV4 og Subaru Forseter er bare noen eksempler på slike populære familiebiler her i Norge.

Men hvilken er best? Det er et veldig relevant spørsmål når du skal kjøpe dem brukt.

Det er nemlig kvalitetsforskjeller ut og går, dessuten er de fleste av disse utenfor garanti og det betyr kort og godt at eventuelle feil og problemer og som oppstår svir direkte i på bankkontoen din.

Gull verdt

For å kunne gi deg svaret på hvilken som er best, har vi satt oss ned med den rykende ferske 2012-undersøkelsen fra tyske Dekra.

Hvert år gjennomfører det tyske kontrollorganet hele 15 millioner kjøretøykontroller. Det gir et helt unikt statistisk materiale som er gull verdt for alle som skal kjøpe bruktbil.

Dekra velger å sortere bilene etter kilometerstand (0 – 50.000, 50.000–100.000 og 100.000–150.000 km.). De mener det er en bedre sammenligningsfaktor enn bilens alder alene.

Opp mot 100.000 km.

Bilene i denne sammenligningen har gått mellom 50.000- og 100.000 km. Minst 1000 biler må ha blitt kontrollert for å bli med i sammenligningen.

Er du som mange andre i modus for å kjøpe en brukt familie-SUV bør du absolutt bruke noen minutter på å se på tallene under.

Beste bruktbilkjøp? Da bør du sjekke kalenderen

Audi Q5:

Audi-Q5
Audi-Q5

Så mange som 93 % av alle kontrollerte Audi Q5 hadde det som Dekra kaller ingen relevante feil.

Dekra sier at det heller ikke er påvist noen spesielle svakheter på disse bilene. Q5 er også kjent for å være en av bilene i klassen med aller minst verditap. Det betyr at du sjelden gjør kupp på denne modellen. Men eierkostnadene bør også temmelig forutsigbare.

Les mer om Audi Q5 i vår bruktbilguide her:


Volvo XC60:

Volvo-XC60
Volvo-XC60

Volvos populære XC60 plasserer seg hårfint bak Audi Q5 med 92,3 % av de kontrollerte uten relevante mangler. Den eneste gjengangerfeilen statistikken viser er feiljusterte lys. Ikke det helt store med andre ord.

Også XC60 er en bil som holder seg svært godt i pris og som er attraktiv på bruktmarkedet.

Vi anbefaler allikevel en sjekk i vår bruktbilguide før du handler:


BMW X3:

BMW-X3
BMW-X3

BMW X3 er også en ganske problemfri bil. 84,7 % av bilene passerer testen uten relevante feil og mangler.

Knekte fjærer i hjulopphenget forekommer, sammen med oljelekkasjer fra motor / gir, samt feil med motorstyring og diagnosesystem.

Les mer om brukt BMW X3 her:


Toyota RAV4:

Toyota-RAV4
Toyota-RAV4

Toyota RAV4 har ofte blitt omtalt som et av se tryggeste bruktbilkjøpene man kan gjøre. Dekras undersøkelse viser at 82,8 % av bilene passerer kontrollen uten relevante mangler.

Slitte bremser, lekkasje fra støtdempere og knekte fjærer i hjulopphenget er det Dekra påpeker som en svakhet på disse.

Dette sier vår bruktbilguide om RAV4:


Subaru Forester:

Subaru-forester
Subaru-forester

79,1 prosent av Subaru Foresterne som er innom Dekra passerer uten relevante feil og mangler. Disse tallene gjelder for første og andre generasjon altså fra før 2008, da tallmaterialet ikke var godt nok på tredje generasjon.

Vanlige feil på disse bilene er slakke i endeledd, slitte bremser og lekkasje fra støtdempere – som du altså bør sjekke litt nøye om du vurderer kjøp.

Mer om brukte Forester finner du her:

Alderen varierer

Skal vi driste oss til en liten konklusjon, må det bli at vi igjen ser at forskjellene mellom de tyske og japanske merkene blir mindre på kvalitet. Ja, i denne undersøkelsen kommer altså de tyske best ut.

Konkret for bilene over, er det en faktor til som bør med: Nemlig at alderen kan variere. Vi vet fra før at merker som BMW, Audi og Volvo er de som gjerne har høyest kjørelengde per år. Og når Dekra måler etter kjørelengde, vil det bety at bilene fra disse merkene vil være yngre enn gjennomsnittet.

Mye kan skje

De Forester-utgavene som er med her, er som vi skriver over fra første og andre generasjon. Da sier det seg selv at det kan bli noen flere feil enn på langt nyere biler, selv om kilometerstanden er relativt lav.

Mye kan skje med en gammel bil, selv om den ikke har gått spesielt langt. Eksempler er lekkasjer i støtdempere, defekte foringer, irring i elektronikk, lager som blir slitte og rust. Det bør også være med i avveiningen når du står i bilbutikken og skal velge mellom flere alternativer.

LES OGSÅ: Premium-SUV slaktes i kvalitetsundersøkelse