Jaguar XF Sportbrake: Se hva som har dukket opp på bruktmarkedet

Du kan spare penger på en av bilverdens lekreste stasjonsvogner.

00 Jaguar XF annonse
00 Jaguar XF annonse

Helt siden vi så de første bildene, har vi ventet i spenning på å se Jaguars råtøffe stasjonsvogn, XF Sportbrake, rulle på norske veier. Nå er tiden endelig kommet. Bilen er tilgjengelig hos Jaguar Norge – men det er også mulig å kjøpe den via bruktbilmarkedet.

Det ligger nemlig fem stykker til salgs allerede – og den billigste koster drøyt 30.000 mindre enn samme modell ny i Norge.

LES OGSÅ: Jaguar XF Sportbrake: Får skryt i de første testene

Mye utstyr – lav pris

Prisen på den billigste av de fem er nemlig 599.000 kroner – og da får du 200 hestekrefter med Luxury-utstyrsnivå. Det innebærer en voksen porsjon utstyr, inkludert skinnseter, ryggekamera, AUX/iPod-inngang, xenon og nøkkelfri start/adgang.

Bilen har gått 10 mil.

Det skal imidlertid nevnes at dette er import og en uavhengig forhandler, og at det ikke er samme garantiordning på disse bilene som de som blir handlet via norske forhandlere.

På Jaguars prislister er bilen satt opp til 636.850 kroner i Luxury-utgaven med 200 hk. Startprisen på XF Sportbrake, da med 163 hestekrefter, er 559.850 kroner.

En skal være rimelig kverulantisk av natur for å påstå at dette ikke er en lekker stasjonsvogn. Og nå har Jaguars nye volummodell begynte å dukke opp på bruktbilmarkedet også ...
En skal være rimelig kverulantisk av natur for å påstå at dette ikke er en lekker stasjonsvogn. Og nå har Jaguars nye volummodell begynte å dukke opp på bruktbilmarkedet også ...

LES OGSÅ: Luksusbil til Passat-pris

Satser stort

Jaguar har ikke akkurat lang erfaring med stasjonsvogner – eller dieselmotorer. Men de nye eierne, indiske Tata Motors, har klare ambisjoner om å løfte Jaguar ut på nye markeder.

De er ikke redde for å bruke penger for å klare det heller. Rundt 3 milliarder pund årlig settes av til produktutvikling.

LES OGSÅ: Hvilken engelsk bil velger du?

Startpris: 519.000 kroner

XF Sportbrake er på mange måter første modellen ut for "nye" Jaguar.

XF som sedan har siden lanseringen 2008 solgt bra – med et klart løft høsten 2012 etter lanseringen av den nye dieselmotoren på 163 hk. Da fikk bilen nemlig en startpris på like over 500.000 kroner.

Men det er først med stasjonsvogna at norske kunde virkelig får det de vil ha.

Les mer om Jaguar XF i vår nybilguide her

65 prosent som stasjonsvogn

Salgsmålet for XF i Norge er i 2013 rundt 100 biler – der 65 prosent forventes å være stasjonsvogner, altså Sportbrake.

Vil du ha firehjulstrekk er det foreløpig kun mulig i kombinasjon med 3-liters V6-er på 340 hk. Prisen blir da drøyt 1 million kroner. Denne forventes det å selge 5–10 biler av årlig.

XF Sportbrake med 2,2-liters dieselmotor på 163 hk starter på 548.000 kroner. Det er nivå som tåler sammenligning med tilsvarende modeller fra BMW, Mercedes og Audi.

00 Jaguar XF interiør
00 Jaguar XF interiør

LES OGSÅ: Jaguar X-Type AWD: Utrolig mye bil for pengene

– Har potensial

XF Sportbrake er beregnet for de samme kundene som kjøper Audi A6 Avant og BMW 5-serie Touring – altså folk med aktiv livsstil og som samtidig er interessert i design og kjøreopplevelse, heter det fra Jaguar.

– Med det sportslige og elegante utseendet, i tillegg til en mer eksklusiv merkevare enn de tyske, er absolutt potensialet for å ta større markedsandeler til stede. XF Sportbrake er helt klart blant de aller tøffeste stasjonsvognene på markedet akkurat nå, mener Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

00 Jaguar XF forfra
00 Jaguar XF forfra

LES OGSÅ: Jaguar XJ6: Gammel luksusbil til hverdagsbruk – er det smart?