Jaguar E-Type: Slik sto verdens vakreste bil – i 18 år

Er dette den perfekte farsdagsgaven til en handyman?

Det hersker liten tvil om at den har stått en stund. Under støvet finner man en Jaguar E Type fra 1963. (Foto: eBay)
Det hersker liten tvil om at den har stått en stund. Under støvet finner man en Jaguar E Type fra 1963. (Foto: eBay)

Jaguar E-Type. En stilfull og ikonisk sportsbil som tok luven fra en hel verden første gang den dukket opp i 1961.

Senere har den gjentatte ganger blitt kåret til verdens vakreste bil. Ikke bare var den flott å se på – den var svært teknisk avansert for sin tid også.

Billig og avansert

Samtidig som den var billigere enn sine konkurrenter, som stort sett besto av italienske sportsbiler hvor navnet sluttet på “i”.

Spektakulære linjer, avansert og billig. Over 70 000 eksemplarer
  ble bygd mellom 1961 og 1974.
Spektakulære linjer, avansert og billig. Over 70 000 eksemplarer ble bygd mellom 1961 og 1974.

Foruten det spektakulære utseende, så snakker vi skivebremser på alle hjul, uavhengig fjæring på alle hjul, gode prestasjoner - og det er vel unødvendig å fortelle at dette er udødelige bilklassikere på høyt nivå.

Allikevel finnes det folk som lar slike biler stå og forfalle både på gamle låver og utendørs. Tragisk, men sant.

Stått i 18 år

Bilen på bildene er en 1963-modell og har riktignok hatt tak over hodet, men bærer tydelig preg av å ha stått i ro. Lenge. Nærmere bestemt i 18 år. Ikke nok med det, men utenfor låve og under åpent tak står det en til, som kun er egnet som delebil. Sistnevnte er en 1964-modell og har stått ute i mer enn 20 år.

Delebilen (Foto: eBay)
Delebilen (Foto: eBay)

Eieren – som endelig har tatt til vettet – har nå bestemt seg for å selge. Begge to. Du finner dem her på eBayog de selges samlet.

Vedkommende har eid bilene i mer enn tretti år. Hva grunnen til at de har blitt stående så lenge, er uvisst.


Bilhistorie: Jaguar sine racerbiler

Kun 32 000 miles

Her står den, full av støv og spindelvev. (Foto: eBay)
Her står den, full av støv og spindelvev. (Foto: eBay)

Se hele annonsen her:

Den røde bilen skal være komplett og den skal heller ikke ha gått mer enn drøye 32.000 miles. Den ser slett ikke så aller verst ut, men skal ha noe rust i nedkant av dørene. Interiøret ser helt ut og er man griseheldig, så kan dette muligens klare seg med en skikkelig rengjøring?

Interiøret avslører at dette er en Serie I bil, med de unike aluminiumsdetaljene på dashbord og midtkonsoll. Legg også merke til den lekre raden med vippe- brytere. Det formelig kribler i fingrene etter å trykke ...

Les også: Vår bruktbiltest av Jaguar XJ6:

Sportsbilnostalgi

Svart skinn, aluminium, bucket seats og lange rader med vippebrytere.
  Lekkert! (Foto: eBay)
Svart skinn, aluminium, bucket seats og lange rader med vippebrytere. Lekkert! (Foto: eBay)

De tynne bøttesetene er i sort skinn og det flate rattet er like klassisk som resten av bilen med sine tre hullede eiker.

Dette er ekte britisk sportsbilsnostalgi! Sixpence og kjørehansker i kalveskinn er absolutt gangbart tilbehør til en bil av dette kaliberet.

Den vakre 3,8-liters twin cam-motoren med seks sylindere og to SU-forgassere på 265 hk, som forresten er like støvete som resten av bilen trenger nok også en gjennomgang. Innpakkingen i zebra-teppet til tross. Motoren ble forresten adoptert fra den eldre Jaguar XK150 som er en annen sportsbillegende – og en annen historie ...

Jaguar E-Type: Åpenbaringen fra ungdommen

For dyr?

Under zebra-teppet hviler 265 hk, og det har de gjort lenge.
  Nå er det på høy tid å vekke de opp! (Foto: eBay)
Under zebra-teppet hviler 265 hk, og det har de gjort lenge. Nå er det på høy tid å vekke de opp! (Foto: eBay)

Jaguar XF Sportbrake: Får skryt i de første testene

Minsteprisen for de to E-Typene er på 25.000 dollar (Ca. 150.000 kroner), og kan virke noe høy med tanke på at delebilen er utenfor all redning og at den andre trolig krever full gjennomgang.

Selv om det er mulig å få tak i det meste av deler til disse bilene, så er de langt fra billige å sette i stand om man går for "mint condition". Kanskje hadde en velpatinert originalbil som var i god teknisk stand vært tingen her?

Vi håper uansett at bilen får en ny eier som vil ta bedre vare på den og at verdens vakreste bil igjen kan rulle inn i solnedgangen mens det glitrer fra de forkrommede eikehjulene i den varme lave kveldslyset og rekkesekseren brommer fornøyd etter hvert som den får flytende føde gjennom SU-forgasserne ...

Vi kan ikke skjønne annet enn at dette må være drømme-farsdagsgaven til en handyman!

Les også: Gammel Jaguar til hverdagsbruk – er det smart?