ION HORSE: En forsmak på hva som kommer på to hjul

Den flyr som vinden, men slipper ikke ut et gram CO2 av den grunn.

Du bør studerere dette bildet godt, for denne er lett å overse. Ikke hører du den, og den er forbi deg før du rekker å reagere.  (Foto: Ecotricity/ANB)
Du bør studerere dette bildet godt, for denne er lett å overse. Ikke hører du den, og den er forbi deg før du rekker å reagere. (Foto: Ecotricity/ANB)

Grønne kjøretøy er i vinden som aldri før, og stadig flere av de store bilprodusentene lanserer nye modeller som drives elektrisk, gjerne i kombinasjon med andre drivstoffkilder.

Det finnes også elektriske scootere og motorsykler, som passer perfekt til bybruk.

Men noen drar det litt lenger. Som Ecotricity, Storbritannias største grønne energifirma.

Til det berømte racingløpet på Isle of Man brukte de sju måneder på å lage en skikkelig fartsdemon av en elektrisk motorsykkel. Den grønne (riktignok lakkert svart) tohjulingen smeller unna 0-100 kilometer i timen på tre sekunder, og nåla stopper ikke før hastigheten runder 225 km/t, skriver siste.no

Vindkraft

– Vi har prøvd å gå i sporene til vår vindkraftdrevne bil, Nemesis, og vi presenterer nå «Ion Horse» – vår vindkraftdrevne sykkel, sier Ecotricity-grunnlegger Dale Vince.

Her er noen av de som bygget el-sykkelen på Kingston University London.  (Foto: Foto: Ecotricity/ANB)
Her er noen av de som bygget el-sykkelen på Kingston University London. (Foto: Foto: Ecotricity/ANB)
Sykkelen er bygget av et lag fra Kingston University London (KUL), og den totale regningen kom på nærmere halvannen millioner kroner.

– Guttene fra Kingston har bygget en utrolig sykkel, og det er et flott eksempel på hvordan transporten vil fortone seg i nær framtid. Drevet av oppladbar energi, laget i Storbritannia, og med null utslipp, sier Vince.

Klarte ikke målet

Racingsykkelen ble klar bare uker før det årlige TT-løpet på Isle of Man som ble avviklet forrige helg, og målet var å klare en runde med en gjennomsnittfart på 100 miles (160 km/t) som den første el-sykkelen. De endte noen få miles unna målet, og måtte også se seg slått av to andre sykler i den grønne klassen.

Dermed glapp også premien på 10.000 pund som myndighetene har satt opp til den første el-sykkelen som bryter 100-barrieren. Den premien må de eventuelt hanke inn neste år.

For de mer interesserte kan vi nevne at «Ion Horse» har 136 hestekrefter, en rekkevidde på 193 kilometer og bruker fem timer på å lade seg opp (1,5 time med hurtiglader).

Les mer om bil, mc og motor på siste.no

Se også: Dette blir verdens raskeste motorsykkel