Hyundai Veloster: Klar for rally

Hyundai ventet ikke lenge med denne versjonen.

Hyundai_Veloster_rally_forf
Hyundai_Veloster_rally_forf

Hyundai hadde verdenspremiere på sin nye sportscoupe Veloster på bilutstillingen i Detroit tidligere i år. Den vakte mest oppsikt på grunn av dørløsningen. Hyundai går nemlig for en 1+2 konfigurasjon, der det er en dør på førersiden og to på passasjersiden.

Selv kaller de Veloster for en "utility coupe". Målsetningen er åpenbart å appellere til flere enn de mest hardbarka coupekjøperne som det strengt tatt ikke er så veldig mange av.

500 hk

Nå er det bilutstilling i Chigaco, og her viser Hyundai nå bilen i rallyutgave.

Og dette er ikke bare pynt i anledning utstillingen. Nei, bilen skal være klar til å starte i 2011 U.S. Rallycross Championship Series der den blant annet skal kjøres av Rhys Millen.

I forhold til standard Veloster, er en rekke karosseridetaljer byttet ut med tilsvarende deler i lettere materialer. Innvendig er all overflødig vekt fjernet, setene er erstattet av Sparco-stoler.

1,6-liter firesylindret motor høres kanskje litt puslete ut? Nja, det er før du får vite antall hestekrefter: Det er nemlig på 500.

Les mer om lekre Genesis Coupe her

Prise lavere

Den "sivile" utgaven av Veloster kommer først med to 1,6-liters utgaver. En på 140 hk som kommer standard med sekstrinns girkasse – og en på 132 hk som jobber sammen med Hyundais første dobbelklutsj-automat. Vi tipper lavt forbruk og CO2-utslipp – avgiftene bør dermed bli gunstige

VW Scirocco blir en naturlig konkurrent, men Hyundai kommer til å prise Veloster et godt stykke under denne. Målsettingen er å være prisleder – og også på denne måten friste nye kunder over til Hyundai og en bilmodell de kanskje ellers ikke ville vurdert. Veloster skal være på plass i Norge til våren.

Hyundai_Veloster_rally
Hyundai_Veloster_rally

Norges mest solgte SUV – les mer om den her