Hyundai Veloster: Klar for rally
Hyundai ventet ikke lenge med denne versjonen.
Hyundai hadde verdenspremiere på sin nye sportscoupe Veloster på bilutstillingen i Detroit tidligere i år. Den vakte mest oppsikt på grunn av dørløsningen. Hyundai går nemlig for en 1+2 konfigurasjon, der det er en dør på førersiden og to på passasjersiden.
Selv kaller de Veloster for en "utility coupe". Målsetningen er åpenbart å appellere til flere enn de mest hardbarka coupekjøperne som det strengt tatt ikke er så veldig mange av.
500 hk
Nå er det bilutstilling i Chigaco, og her viser Hyundai nå bilen i rallyutgave.
Og dette er ikke bare pynt i anledning utstillingen. Nei, bilen skal være klar til å starte i 2011 U.S. Rallycross Championship Series der den blant annet skal kjøres av Rhys Millen.
I forhold til standard Veloster, er en rekke karosseridetaljer byttet ut med tilsvarende deler i lettere materialer. Innvendig er all overflødig vekt fjernet, setene er erstattet av Sparco-stoler.
1,6-liter firesylindret motor høres kanskje litt puslete ut? Nja, det er før du får vite antall hestekrefter: Det er nemlig på 500.
Les mer om lekre Genesis Coupe her
Prise lavere
Den "sivile" utgaven av Veloster kommer først med to 1,6-liters utgaver. En på 140 hk som kommer standard med sekstrinns girkasse – og en på 132 hk som jobber sammen med Hyundais første dobbelklutsj-automat. Vi tipper lavt forbruk og CO2-utslipp – avgiftene bør dermed bli gunstige
VW Scirocco blir en naturlig konkurrent, men Hyundai kommer til å prise Veloster et godt stykke under denne. Målsettingen er å være prisleder – og også på denne måten friste nye kunder over til Hyundai og en bilmodell de kanskje ellers ikke ville vurdert. Veloster skal være på plass i Norge til våren.