Dette interiøret viser hvor langt steg videre den nye Hyundai Santa Fe har tatt sammenlignet med utgående modell. Til høsten kommer den til norske forhandlere - og det forventes konkurransedyktige priser.
Dette interiøret viser hvor langt steg videre den nye Hyundai Santa Fe har tatt sammenlignet med utgående modell. Til høsten kommer den til norske forhandlere - og det forventes konkurransedyktige priser.

Hyundai Santa Fe 2013: Denne SUVen kan bli en storselger

Ny modell – som blir gunstig priset.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Hyundai er i siget som aldri før. I løpet av et års tid har de rukket å lansere flere nye modeller, som i40, i30, i20 og Veloster, og nå er det duket for nok en tilvekst – nemlig ny generasjon av SUVen Santa Fe.

Andre generasjon av denne modellen begynner å trekke på årene – mens den litt nyere og mer kompakte ix35 fortsatt er en relativt populær bil. Og det er sistnevnte som ser ut til å ha vært inspirasjonen når det kommer til design av nye Santa Fe.

Mer interessert i forrige generasjon Santa Fe? Sjekk vår bruktbilguide her

Men det er også klare likhetstrekk mellom den nye SUVen og den populære Passat-konkurrenten i40. Totalt sett er det en langt mer moderne – og ikke minst mer aggressiv og sportslig modell - som nå er på vei.

Det finnes spennende nyheter når det kommer til tekniske løsninger og motoralternativer også.

Eksteriøret på nye Santa Fe har også tatt et langt steg videre mot å bli moderne enn utgående modell. Nå er den mer i tråd med de nyeste modellene til Hyundai.Eksteriøret på nye Santa Fe har også tatt et langt steg videre mot å bli moderne enn utgående modell. Nå er den mer i tråd med de nyeste modellene til Hyundai.

LES OGSÅ: Hyundai Santa Fe: Her er en sniktitt på den nye

200 hk

Navnet Santa Fe ble første gangen brukt under lansering av første generasjon tilbake i 2000. Siden gang har det blitt solgt 2,56 millioner eksemplarer av den på verdensbasis.

Målet for den nye modellen er å kapre 5 prosent av markedsandelene i sitt segment i Europa neste år.

Her hjemme er det nok varianten med en 2-liters dieselmotor på 150 hk/385 nm som vil bli bestselgeren – kanskje i en nedtunet variant for å tilfredsstille norsk avgiftspolitikk?

Men de som ønsker mer krefter og bedre ytelser, kan også bestille den med en 2,2-liters dieselmotor med 200 hk/431 nm (0-100 km/t 9,4 sek med manuell gir og 2WD) – eller 2,4-liters bensinmotor på 193 hk/.

Takket være pustehjelp fra en turbo klarer begge dieselmotorene og levere fullt dreiemoment alt ved 2000 o/min.

LES OGSÅ: Honda CR-V: her er det aller første bildet av 2012-modellen

Panseret løfter seg

På utstyrssiden kan du glede deg over at den nå er tilgjengelig med blant annet adaptiv cruise control, lyssensor og for første gang er det mulig å bestille Santa Fe med ulike moduser for styringen: Normal, Sport, Komfort. Som på utgående generasjon kan du også få den med syv seter – og andre seterad kan justeres i lengderetning.

Og for første gang i en Hyundai er det "active hood" – altså et panser som løfter seg litt opp om du treffer en fotgjenger – slik at det skal bli minst mulig personskader.

De som ønsker automatgir kan bestille det til de to sterkeste motoralternativene – mens det er manuell som gjelder på 2-liters dieselen.

LES OGSÅ: Hyundai Santa Fe: Er dette en god SUV til under 100.000 kroner?

Bedre plass

Santa Fe blir tilgjengelig både som 4x4 og 2WD. Hvis du bestiller den med firehjulstrekk er det i utgangspunktet forhjulstrekk – mens kreftene sendes bakover med en gang systemet registrerer at det trengs.

Om ønskelig kan imidlertid systemet låses i 4x4-modus i opptil 40 km/t.

Det viktigste for mange er imidlertid plassen – og den er blitt vesentlig bedre i den siste generasjonen. Bagasjerommet svelger unna hele 535 liter – som er mye i denne klassen. I tillegg er benplassen foran og bak er blitt utvidet med henholdsvis 38 mm og 45 mm.

Bilen blir tilgjengelig hos norske forhandlere i høst – og det forventes en gunstig pris. Forhåpentligvis også billigere med 4WD og automatgir enn forgjengeren som med dette utstyret kom på over 600.000 kroner.

Elegant og moderne i designet også bakfra.Elegant og moderne i designet også bakfra.

Se flere bilder av nye Santa Fe her:

Les vår bruktbilguide om første generasjon Hyundai Santa Fe

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Aston Martin Lagonda: Dette er billig ekstrem-luksus – hvis du tør...
Her snakker vi helårscamping!
Det lyser gult – og bilen går dårlig
BMW X3: Stor Norges-suksess blir ny
Soul EV: Se hvem som snart kommer med kul elbil
Dacia Duster: Norges billigste blir mye rimeligere

reklame