Hyundai: Lover 22 nye bilmodeller de neste fire årene
Noen bilprodusenter satser hardere enn andre!
Det er ingen hemmelighet at de fleste bilprodusentene særlig frykter en konkurrent: Nemlig Hyundai.
Koreanerne har kjørt en svært offensiv linje i mange år. De er ikke lenger bare store på hjemmemarkedet. De har blitt en betydelig aktør i USA, de selger meget bra i land med lav kjøpekraft – og de har ikke minst økt kraftig i Europa i mange år.
Økte nesten ti prosent
Med fabrikker både i Tsjekkia, Slovakia og Tyrkia har Hyundai og søstermerket Kia også posisjonert seg nært de store markedene, samtidig som de nyter godt av nye og effektive fabrikker i land hvor lønningene ligger betydelig under land som Tyskland og Frankrike.
I 2011 og 2012 økte Hyundai salget sitt med nesten ti prosent årlig – mens markedsandelen økte fra 2,6 til 3,4 prosent. De har rullet ut en rekke bilmodeller skreddersydd det europeiske markedet og hatt suksess med det.
LES OGSÅ: Dette er favoritten til luksusbilkjøperne
Går tråere
Så langt i år har det imidlertid gått mer trått, første halvår er salget ned 3,6 prosent i et svært tøft europeisk marked.
Men Hyundai har ingen planer om å sitte stille i en slik situasjon. I forbindelse med den pågående bilutstillingen i Frankfurt går produsenten ut og lover hele 22 nye bilmodeller i løpet av de neste fire årene.
LES OGSÅ: Er dette en god SUV til 100.000 kroner?
Storbil
Dette skal være en blanding av biler som erstatter eksisterende modeller – og helt nye modeller.
Småbilen i10 vises akkurat nå i ny utgave. Det er også kjent at Hyundai snart skal komme med en kompakt SUV, i klassen under dagens ix35. Til bilutstillingen i Frankfurt kom de også med storbilen Equus som er en relativt stor suksess i USA, men det er ikke kjent om de også planlegger å begynne å selge denne i Europa.
Det ruller i dag 3,3 millioner Hyundaier rundt omkring på europeiske veier, tre fjerdedeler av disse er nyere enn sju år. Hyundai har derfor en stor utfordring i å bygge opp kundelojalitet slik at disse eierne velger merket igjen.
LES OGSÅ: Her kan du sjekke om naboen har kjøpt bil
932 kilo
Nye i10 har vokst åtte centimeter i forhold til bilen den erstatter og har også blitt 5,5 centimeter bredere. Det betyr at den størrelsesmessig blir en av de mer velvoksne bilene i denne klassen, Hyundai lover likevel å holde prisene nede.
Det klarer de blant annet takket være lav vekt. Med 1-liters motor veier ikke i10 mer enn 932 kilo. Hyundai later til å se på nye VW Up som den viktigste rivalen – og hevder at deres bil både er stillere, mer påkostet og rommeligere enn konkurrenten fra VW.
LES OGSÅ: Her snakker vi virkelig sjelden bruktbil
Viktig! Mål opp garasjen før du kjøper en av disse