annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Denne gangen tror vi muligens vi kan bringe noe helt nytt i denne spalten - sannsynligvis er det første gang vi presenterer en Hyundai i30. Men det blir sikkert ikke siste gang, skal vi dømme ut fra populariteten som bilene fra den koreanske produsenten har opparbeidet seg i Norge de siste årene.

Slik så bilen ut da Christer kjøpte den i 2010. I tiden etterpå har det skjedd mye med utseendet på den. (Foto: Privat)

Det gjør at i30 på ingen måte er noen uvanlig bil å treffe på ute i trafikken. Men maken til denne møter du nok ikke - her skal vi nemlig hilse på en eier som ser en ekstra utfordring i å gjøre noen små grep for å få bilen til å fremstå med en svært personlig stil - og akkurat i denne sammenhengen er nok også Hyundai et ganske uvanlig utgangspunkt for entusiastene.

Mye bil for pengene

Dagens utgave av kompaktbilen i30 har fått Hyundais nye signatur-grill og adskillig skarpere personlighetspreg også ellers i designet. Bilen det her handler om er imidlertid fra forrige generasjon, da formspråket var adskillig mer forsiktig - selv om også det var utviklet på Hyundais europeiske designavdeling i Tyskland, for å falle i smak i Europa og USA.

Les også: Billig varebil? Hyundai H1 kan være et kupp

Det fungerte, også. Første generasjon i30 kom på markedet i 2007, og fikk en god mottagelse som utfordrer i det vi gjerne omtaler som Golf-klassen - i hvertfall her i Norge. Hyundai fikk stadig mer ry på seg for å levere mye bil for pengene, og med både bensin og diesel i flere størrelser og mulighet for automatgir fant de fleste en modell som passet.

Karbonfilm på taket og luftspoilere på sidevinduene gjør allerede at bilen skiller seg klart fra de fleste andre. (Foto: Privat)

I tillegg til den vanlige femdørsmodellen utviklet man også en litt lengre stasjonsvogn, som fikk betegnelsen CW, og dermed hadde svært mange barnefamilier fått akkurat det de ønsket seg: En kompakt stasjonsvogn med plass til både kanarifugl-bur og barnevogner, grei drivstofføkonomi og en pris som man kunne forsvare på et vanlig familiebudsjett.

Trekker ned snittalderen

Det noe anonyme preget gjorde nok at de mest bilinteresserte kanskje ikke hadde bilen øverst på prioriteringslista, men blant et litt mer voksent og mindre entusiastisk publikum scoret den høyt.

Dermed tror vi nok Christer med sine 29 år trekker ned snittalderen for i30-eiere av denne generasjonen i Norge - men så har han da også gått systematisk til verks for å gi bilen litt mer karaktér enn den hadde fra fabrikken.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Søstermodellen Kia Cee´d blir en liten prisbombe

Kjenner du ikke helt igjen denne bilen som en Hyundai? Det er fordi den er i hendene på en entusiast med stor interesse for design. Sjekk hva han har gjort med den! (Foto: Privat)

Eier: Christer Stormark, (29)

Bosted: Harstad

Designer biler til bilspill

Litt om meg selv: Er en bergenser som har forvillet seg opp i Nord-Norge, min mor sin side av familien kommer herfra så jeg føler meg hjemme her. Jobber som profilering-designer for Scanmark AS. Bor med min samboer og hennes 2 barn og stortrives i nord.

Ekstremt interessert i biler og design, og liker å ha ting andre ikke har, derfor har jeg valgt å "style " en Hyundai stasjonsvogn noe utenom det vanlige. Har bodd i Danmark fra 2003-2006 på spilldesigns skole, og bodd i Newcastle England fra 2008-2010 i et bilspill-selskap der jeg designet biler for bilspill.

Det Christer selv er mest fornøyd med, er lakkeringen av detaljene i frontlyktene. Her var det tidligere en hel masse krom. (Foto: Privat)

Tegner biler på hobby, hvor jeg bruker Photoshop som verktøy: http://glacius-projects.deviantart.com/gallery/

Og så er jeg stor fan av BROOM, som jeg leser hver dag.

Bilen: Hyundai I30cw 1,6 turbodiesel, 2008-modell

Hvor lenge har du eid den? Har eid den siden november 2011.

Personlig stil på detaljene

Hva har du gjort med den? Den begynte som en vanlig bil, men så fjerna jeg alle merkene bak på bagasjelokket, så tok jeg rød folie over alle "chrome-delene". Så la jeg carbonfolie på taket, og så tok jeg svart matt folie på front grill og bakre hyundai emblem.

Har deretter tatt og skaffet meg 2 brukte hovedlykter på FINN, og tatt og malt innmaten sort matt og lakket detaljer røde. Anskaffet meg felger fra England, 215,40,17, og så lagt svart sotfilm på baklyktene.

Slik ser bilen ut i dag. Forskjellen fra utgangspunktet er betydelig - men vi tror nok at det kan skje mer med bilen før Christer sier seg fornøyd. (Foto: Privat)

Liker best med bilen: De spesielle lyktene som jeg lakket, ingen i Norge som har maken.

Liker minst med bilen: Den er for høy.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Nye i30 går rett i strupen på de etablerte

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Christian om? Bruk kommentarfeltet under!