Hvor lenge flyter egentlig en Volkswagen boble?

Ikke så lenge som filmcrewet bak "What´s up, Doc?" hadde håpet på...

Selv en boble kan synke fort   det fikk filmteamet merke da 'What´s up, Doc?' ble filmet i San Francisco i 1972. Da den første forsvant i dypet før opptakene 'satt' var det bare å finne en ny i passende farge... Foto: Imcdb.org
Selv en boble kan synke fort det fikk filmteamet merke da "What´s up, Doc?" ble filmet i San Francisco i 1972. Da den første forsvant i dypet før opptakene "satt" var det bare å finne en ny i passende farge... Foto: Imcdb.org

I julen har de fleste av oss langt bedre tid til å se på TV enn ellers. Og mange klager over programmet. Vi har kikket i film-hylla etter de litt glemte klassikerne som gir oss bilentusiaster litt ekstra dimensjon over underholdningen.

De finnes på DVD – eller kanskje kan du også kjøpe dem digitalt på nettet.

”What´s up, Doc?”

USA 1972. Barbra Streisand, Ryan O´Neal, Madeline Kahn, m. fl.

Hindringene er mange og bokstavelige når det begynner å gå unna i biljakten gjennom San Franciscos bratte gater. Passasjerene i den gamle limousinen sitter rimelig beskyttet mot gruslasset fra denne Peterbilten, verre er det med de i den åpne Cadillacen. Foto: Imcdb.org
Hindringene er mange og bokstavelige når det begynner å gå unna i biljakten gjennom San Franciscos bratte gater. Passasjerene i den gamle limousinen sitter rimelig beskyttet mot gruslasset fra denne Peterbilten, verre er det med de i den åpne Cadillacen. Foto: Imcdb.org

Plottet:

Ikke en klassisk biljakt-film, men i stedet en klassisk ”screwball-komedie” hvor forveksling av fire identiske kofferter på et hotell i San Francisco danner opptakten til forviklingene – OG en biljakt, som i likhet med resten av filmen er så sprø at den sitter i minnet i lang tid.

I tillegg til å inneholde et sært utvalg biler, går den omtalte biljakten bokstavelig talt over stokk og stein – blant annet ned hårnålsvingene i berømte Lombard Street. Regissør Peter Bogdanovic torte ikke å be om tillatelse til å kjøre ned trappene i Alta Plaza park, men gjorde det likevel, og skadene på trappetrinnene er visstnok synlige den dag i dag.

Dette svir langt inn i sjelen å se. Men i 1972 var dette bare en ti år gammel og utslitt varebil uten verdi - og den bød i hvertfall på god underholdning i sitt triste sorti. Foto: Imcdb.org
Dette svir langt inn i sjelen å se. Men i 1972 var dette bare en ti år gammel og utslitt varebil uten verdi - og den bød i hvertfall på god underholdning i sitt triste sorti. Foto: Imcdb.org

Del med Facebook-vennene dine!

Bilene:

En Volkswagen Boble, en 1952 Cadillac Fleetwood 75 limousine, en Plymouth taxi og en 1969 Cadillac DeVille convertible høres ikke ut som det mest opplagte startfeltet for en høyhastighets biljakt. Men så jakter de da også i starten på en trehjuls, umotorisert budsykkel, og det går frem og tilbake og til dels sidelengs gjennom de bratte gatene i San Francisco.

Les også: Fem på topp - her er de tøffeste krimhelt-bilene!

Selvsagt skrenser man bokstavelig talt innom noe annet også underveis. Mest vondt vil det gjøre i hjerteroten til VW-entusiastene når en 23-vinduers T1 ”Samba-buss” ved hjelp av sjarmerende hjelpeløse filmtriks klemmes ”flat”. Klenodiet var bare en utslitt og verdiløs, ti år gammel varebil den gangen...

Regissør-geniet Peter Bogdanovic regnet trolig ikke med å få tillatelse til å kjøre ned trappene i Alta Plaza park, så han lot klokelig være å spørre. Spesielt så det ut til å være et sjansespill med den lange og høye Cadillac-limoen, og skadene på trappetrinnene kan visstnok sees den dag i dag. Foto: Imcdb.org
Regissør-geniet Peter Bogdanovic regnet trolig ikke med å få tillatelse til å kjøre ned trappene i Alta Plaza park, så han lot klokelig være å spørre. Spesielt så det ut til å være et sjansespill med den lange og høye Cadillac-limoen, og skadene på trappetrinnene kan visstnok sees den dag i dag. Foto: Imcdb.org

Legg forresten merke til:

At Bobla som flyter i havnebassenget etter biljakten er en eldre utgave enn den som var med i selve jakten. Det kommer av at den første var for dårlig tettet, og gikk til bunns før man rakk å få filmet scenen ferdig. Dermed måtte man finne en erstatning i en viss fart.

Scenen hvor en gate-kryssende Barbra Streisand forårsaker en kjedekollisjon mellom to biler ble bestemt der og da, uten at man hadde stuntbiler tilgjengelig. Regissøren ba to ansatte om å løpe ut og leie to biler, og sørge for å få full kollisjonsforsikring på dem. Den fikk de altså bruk for.

Del med Facebook-vennene dine!

Se et klipp fra den utrolige biljakten i filmen i videovinduet under!

http://www.youtube.com/watch?v=XpAWpgZV-K0&feature=related

Les også: Under cover? Her er bilene som vekker minst oppsikt...