Hvis Reodor Felgen hadde laget snøscooter ...

Noen lar seg ikke stoppe av et lite havari.

Fred Persen i IL STIL fikk problemer med tråkkescooteren og dermed hadde de utfordringer med å preparere løypene i Igeldas. Men heldigvis for de mange brukerne er kreativiteten stor blant ildsjelene i klubben. (Foto: Stian Eliassen, Finnmark Dagblad/ANB)
Fred Persen i IL STIL fikk problemer med tråkkescooteren og dermed hadde de utfordringer med å preparere løypene i Igeldas. Men heldigvis for de mange brukerne er kreativiteten stor blant ildsjelene i klubben. (Foto: Stian Eliassen, Finnmark Dagblad/ANB)

Langt mot nord finner man skianlegget til STIL i Porsanger. Skiinteressen har økt enormt i Porsanger de siste årene.

7.000-8.000 bruker anlegget gjennom vinteren. Men her om dagen oppsto det problemer, melder finnmarkdagblad.no.

Tok kvelden

– En vesentlig årsak til den økte interessen er forutsigbarhet. Befolkningen som har lyst å ta seg en skitur vet at vi preparerer løypenettet med snøscooter daglig, slik at det alltid skal være fine forhold i løypenettet til STIL, sier løypesjef Fred Persen.

Men sist lørdag var det imidlertid stopp. Tråkkescooteren til idrettslaget tok kvelden. Den måtte slepes ned til bygda.

– Dynamoen havarerte, og det er en kostbar og omfattende operasjon å bytte den. Vi ville vært uten scooter i flere uker, og det har vi ikke tid til. Løypene ville snødd igjen, sier Persen.

Småbygder flest inneholder gjerne en lokal Reodor Felgen eller to, så også i Igeldas.

– En av skiløperne som bruker anlegget er en dyktig mekaniker, så han foreslo å tjore fast et aggregat som produserer strømmen som innsprøytningen til motoren trenger.

Verdens første hybridskuter?

Dermed så "Il Tempo Lynx-gante" dagens lys. Som i Flåklypa-filmen har doningen først en hjelpemotor stående på baksetet, den driver hjelpemotor nummer to som ligger under setet, som igjen driver hovedmotoren under panseret. En havarert dynamo stopper altså ikke STIL i tråkkingen av skiløypene.

– Medaljens bakside er at jeg nå er permanent innhyllet i eksos, med en motor foran meg, og en bak meg. Siden vi ikke har et lokalt Aladdin Oil vil jeg derfor komme med følgende oppfordring til Statoil og ENI Norge i Hammerfest:

"For at løypesjefen, i det som er i ferd med å bli Finnmarks flotteste skianlegg, ikke skal krepere av kols, er de velkomne til å donere en ny tråkkescooter til STIL. Statoil har jo allerede sitt program der de støtter morgendagens helter, hva med gårsdagens helter", avslutter Persen med et glimt i øyet.

Del med Facebook-vennene dine!

Les flere bil- og motorsaker fra finnmarkdagblad.no her:

Les også: Østfoldingen Øivind kjører også scooter - på vannet