Hvem tror du skal bygge denne luksusbilen?
Tips: Den er verken tysk eller italiensk!
Aldri før har de bygget en skikkelig luksuriøs sedanmodell, og aldri tidligere har de bygget en sedan med bakhjulstrekk.
Og kanskje blir ikke alt lenger som før i luksusbil-klassen når sørkoreanske Kia nå kommer stormende på banen med sitt nye flaggskip ”KH”.
Hvordan det går vil vi snart vite, for bilen skal være på markedet i hjemlandet allerede i løpet av første halvår i år.
Les også: Picanto - dette er Kia slik vi kjenner merket fra før
I salg om få måneder
Introduksjonstidspunkt for resten av verden er foreløpig ikke klart, men det burde ikke drøye veldig lenge. Både størrelsen og også designet tyder på at det er andre markeder, og da først og fremst USA, som vil bli denne bilens hovedmarked.
Foreløpig vet vi ikke mer enn det vi kan lese oss til i en forholdsvis fakta-fattig pressemelding, og vi har ikke mer å synse om enn disse første offisielle skissene av bilen, som nettopp er sluppet.
De er imidlertid interessante nok, og viser at man har tatt realt i når det gjelder størrelsen på bilen.
Lekre skisser
Designet er også iøyenfallende nok til at dette blir en bil man enten vil elske eller hate, med et fremskutt neseparti som minner om BMW 5-serie og en nærmest coupé-aktig flyt i linjene som minner – i hvertfall undertegnede – om Maserati Quattroporte.
Les også: Italienske ministre får pansrede Maseratier tross krisen
Det er grunn til å anta at bilen teknisk deler mye av oppbygningen med langt mer konservativt designede Hyundai Genesis, noe som i så fall trolig også omfatter V6- og V8-motorene som finnes i Genesis og Hyundai Coupé.
Svenske Auto Motor och Sport spekulerer i om det også kan komme en KH-versjon av Genesis R-Spec med 5-liters V8 og 435 hester. I så fall er det mer enn karosseriformen som begynner å ligne på Quattroporte.
Kan den lykkes i Europa?
Uansett er det åpenbart at man ikke har tenkt å gjøre KH til noen ”halvveis” luksusbil når man nå først tar steget inn i den klassen. Og om hovedmarkedet er USA, der de koreanske merkene lenge har vært anerkjente konkurrenter til europeiske importbiler, blir det spennende å se hvordan den tas imot her i Europa.
Hva tror du – vil denne kunne konkurrere med tyske, britiske og italienske luksusbiler i Norge? Si din mening i kommentarfeltet under!