Hva velger du - folke-SUV eller elbil?

GI DIN STEMME: Dagens kandidater er Mitsubishi ASX og i-Miev

Bildemontasje: Vidar Gulliksen
Bildemontasje: Vidar Gulliksen

2010 nærmer seg slutten - og nå er det tid for å se litt tilbake på hva dette året har gitt oss av nye biler.

Derfor inviterer vi alle lesere på broom.no til å bli med og kåre den bilen vi i fellesskap synes fortjener tittelen Årets bil 2010.

Nå har du sjansen til å stemme på din favoritt - og samtidig få med deg en liten oppsummering av bilåret 2010

Dagens kandidater: Mitsubishi ASX og i-Miev

Mitsubishi har hatt skikkelig tak på SUV-kjøperne med Outlander som en en kjempesuksess i Norge. Nå er de i ferd med å klare det samme en klasse under - med lille-SUV-en ASX.

ASX ble lansert tidlig i høst og markerte seg på salgsstatistikkene fra første stund. Ikke så rart, for dette er en av de mest prisgunstige SUV-ene du kan kjøpe. Plassmessig er den på høyde med biler som Toyota RAV4 og Ford Kuga - men prisen er lavere. Betydelig lavere.

Mitsubishi har også gunstige priser på utstyr, det betyr at du får veldig godt utstyrt bil med dieselmotor og firehjulstrekk til en pris svært få - om noen - konkurrenter kan matche. Nærmere bestemt 337 900 kroner.

Høyt støynivå

Vårt eneste ankepunkt er egentlig at den lave prisen også medfører litt billigfølelse. Interiøret er på grensen til å virke litt kjipt og støynivået inne i bilen er høyt. Som vi skriver i testen av ASX:

ASX har lang akselavstand (2,67 meter) og det bidrar til å gi rolige og komfortable kjøreegenskaper. Styringen er veldig lett og du mangler nærkontakt med veien under deg.

En ting som legger en klar demper på kjøregleden er støynivået. Her er det rett og slett slitsomt mye dekkstøy. På lande- og motorvei med piggslitt asfalt er det så mye romlestøy i kupeen at det for eksempel er vanskelig å føre samtaler med dem som sitter i baksetet. Her gjelder det å velge dekk med omhu. Synd at Mitsubishi har spart så mye på støydempingen.

Mitsubishi_ASX_oppslag
Mitsubishi_ASX_oppslag

Her kan du lese hele testen av ASX

i-Miev

Mitsubishi er ikke bilfabrikkanten som roper høyest, men med i-Miev har de god grunn til å gjøre det. Her er de nemlig først ute med en fullverdig og moderne elbil, med plass til fire.

Mitsubishi har laget en bil med kompakte mål, men med helt kurant innvendig plass. Mye av æren for det får akslavstanden som er på linje med biler i Golf- klassen. Batteripakken ligger under gulvet og stjeler heller ikke mye innvendig plass.Ytre mål på 3,47 meter setter naturligvis noen begrensninger, men fire personer har grei plass. I tillegg kan du ha med deg 255 liter bagasje.

Ikke noe å reise på ferie med kanskje, men så er det vel ytterste få som kjøper elbil for å gjøre slike ting. i-Miev har maksimal rekkevidde på 150 kilometer, men ved sterk varme (eller kulde) blir dette naturligvis kraftig redusert.

i-Miev har vakt stor oppsikt her hjemme og Mitsubishi-forhandlerne har merket skikkelig pågang. I 2011 er målet å selge minst 600 biler.

Klar til start i Korketrekkeren, en legendarisk bakkeløpstrasé.
Klar til start i Korketrekkeren, en legendarisk bakkeløpstrasé.

Les om da vi kjørte rally med i-Miev her:

Nå kan du gi din stemme til bilen du fortjener å bli Årets bil 2010. Under finner du finalistene: