Hva slags rakett velger du i år?

Du trenger ikke være rakettforsker for å se hva som inspirerte disse bildesignene... Se bildene:

1959 Dodge Custom Royal Lancer
1959 Dodge Custom Royal Lancer

Da undertegnede var russ i 1987 hadde en skolekamerat en gammel Kadett som det var montert en altfor stor motor fra en Rekord i.

Den lettet fra bakken i enhver hump, og den stolte eieren refererte alltid til bilen som sin "Opel Rakett".

The sky was the limit - foreløpig

Mer offisiell og påtagelig var rakett- og romfartspåvirkningen i bilindustrien enda to-tre tiår tidligere. Da var jorden ferdig utforsket, månen var målet, og the sky var bare inntil videre the limit.

1961 Ford Thunderbird
1961 Ford Thunderbird

USA var foregangsnasjonen fremfor noen i kappløpet mot det ukjente, selv om Sovjetunionen ville hevde at de stadig lå et hakk foran. I USA blomstret økonomien, og det var dermed naturlig at det også var der at påvirkningen på bilindustrien var størst.

Bensin var det nok av, stål like så, og veiene ble stadig bredere. Det var bare å gi designerne fri tilgang på blanke ark, så ordnet resten seg.

Les også: Bilhistoriens 10 villeste halefinner:

1958 Buick Roadmaster Riviera
1958 Buick Roadmaster Riviera

Ved nyttår blir rakett-begrepet litt mer aktualisert også for oss her oppe i nord.

En tryggere nyttårsrakett?

Vi har sett forskjellige anslag som tilsier at norske fyrverkeri-kjøpere i gjennomsnitt kjøper nyttårsraketter for mellom 500 og 1.000 kroner. Ved midnatt forvandles stillferdige familiemødre og -fedre, som ellers er redde for å spise knekkebrød som snart går ut på dato, til pyro-eksperter, når de tar seg en støyt og begir seg ut i folkemengden på gater og torg for å svi av egne og andres pannelugger.

Kanskje er det en form for logikk i det: Overlever man en slik start på året, kan resten vanskelig bli noe annet enn en opptur.

Fra fabrikkbrosjyren for 1954 Oldsmobile
Fra fabrikkbrosjyren for 1954 Oldsmobile

Kanskje hadde det vært en tanke å investere dukatene i andre og mer varige raketter i stedet. For selv om de romfartsinspirerte bilene fra 50- og 60-tallet har ligget og ligger forholdsvis høyt i pris, så kommer man langt med innsatsen dersom man eksempelvis bestemmer seg for å ofre 15 minutters glede hver nyttårsaften de kommende 50 årene.

Høye finner, høye priser

Mulighetene er mange. Det mest ikoniske kjøretøyet i denne kategorien er selvsagt Cadillacs 1959-modeller.

1959 Cadillac
1959 Cadillac

Disse bilene satte rekord i høye og markerte halefinner. De aller fleste av dem er blitt så inderlig kostbare at de allerede ligger langt utenfor rekkevidde for de fleste av oss, men kan man klare seg med en firedørsutgave med takprofil av den såkalte "4 window" eller "flattop"-typen, kan man komme unna med litt over 150 års fyrverkeriforbruk hvis man slår til på denne i Østfold.

Nettopp Cadillac har fått æren av å ha startet den synlige romfartspåvirkningen da deres biler begynte å utvikle halefinner, eller "styrefinner", på 1949-modellene. Andre gikk andre veier, og brukte romfarten som inspirasjonskilde for å skape blest om selve kraftverket under panseret. Éner på det området var Oldsmobile, som døpte sin nyutviklede V8-motor "Rocket" - også det i 1949.

Fra fabrikkbrosjyren for 1950 Oldsmobile
Fra fabrikkbrosjyren for 1950 Oldsmobile

"Magisk" fremdrift...

Oldsmobile med Rocket-motor ble et begrep, og navnet hang med i mange år. I tillegg fulgte de fleste amerikanske bilprodusentene opp med romfartsinspirerte og imponerende navn på sine automatkasser, som forsterket inntrykket av at når bilen beveget seg fremover så skyldtes det noe langt mer "magisk" og avansert enn eksploderende bensin og gammeldags teknikk.

Også automatkassene hadde tross alt vært med helt siden 1939, og selv om de stadig ble utviklet og forfinet så skrev nok markedsføringsavdelingene noen sjekker som teknisk avdeling ikke hadde dekning for på denne tiden. Publikum hørte snakk om bemannede romferder, og når bilene de kunne kjøpe så ut som romskip er det lett å forstå at de gjerne ville tro at de var litt beslektet med rakettene under skallet, også.

1958 Cadillac Fleetwood Sixty Special
1958 Cadillac Fleetwood Sixty Special

Har du lyst på din egen rakett har du alle muligheter. Spesielt dersom du kan gjøre litt selv, og som tidligere nevnt ikke nødvendigvis må ha bare to dører eller en cabriolet.

Les også: Amcar-quiz - se hvor mange du kjenner igjen:

Den som leter får se

Det kom inn enorme mengder biler til Norge da disse outrerte bilene rundet 30 år i løpet av 80-tallet. Noen var bra, men ble revet ned av overambisiøse hobbymekanikere som skulle restaurere dem, og senere gikk på en real Brink når det viste seg å være mer jobb enn de hadde regnet med. Det står mange slike biler rundt omkring, som sikkert er til salgs for den som måtte klare å spore dem opp.

Sjekker du Finn og Autodb med et åpent sinn for merke og årsmodell er det også interessante, alternative "nyttårsraketter" å finne. Som denne Mercury Montereyen i Larvik. Helt klart en både artig og sjelden bil som du ikke vil møte maken til på nærmeste gatehjørne. Og som garantert vil gi deg mer varig moro enn 40 porsjoner nyttårsfyrverkeri.

Som sagt var det den amerikanske bilindustrien som sto nærmest romfarten, og plukket opp mest inspirajson derfra. Men også ellers i verden tok man opp tråden, om enn ikke i like sterk grad. Ikke ble det like langvarig, heller.

Europeiske alternativer

Volvo P1800
Volvo P1800

Til og med konservative merker som Mercedes Benz og Volvo kastet seg omsider noe nølende på trenden.

Førstnevnte med sin forsiktig bevingede w111-serie fra 1959, som senere fikk selskap av w110 og w112 med identiske "heckflossen". Og Volvo tok den helt ut da P1800 sport kom på markedet i 1961, der de Jensen-bygde karosseriene hadde karosserilinjer og halefinner som sto mer i stil med øvrig engelsk sportsbil-produksjon enn tradisjonell, svensk snusfornuft.

Vi finner ingen slike med rakett-overtoner til aktuell pris på nettet akkurat i dag. Men har denne artikkelen inspirert deg, dukker det sikkert opp en før neste gang vi feirer årsskifte.

Godt nyttår!

Les også: Denne Cadillacen går som en rakett: