Hva er det med japanerne?

Underlige biler og ufikse løsninger. Eller?

Toyota har lesset på med effekter i designet. Mer moderne   og samtidig mer japansk? Foto: Toyota
Toyota har lesset på med effekter i designet. Mer moderne og samtidig mer japansk? Foto: Toyota

Jeg klarer ikke å forstå dem helt, de japanske bilingeniørene. På den ene siden genier – det må de være – ellers hadde de ikke klart å innta verdens bilmarked med en slik teft som de har gjort. På den andre siden utrolig rare; plutselig kan de finne på å forandre noe som er bra til noe mye dårligere.

Det handler ofte om design. Som på siste generasjon Toyota Avensis.

«Akkurat passe ubalanse», sa Toyotas markedsførere da bilen ble lansert. «Passe ubalanse» i designet.

Les Brooms test av Honda Accord

Bildet smuldrer bort

For meg er dette «fullstendig ubalanse» og alt for usammenhengende. Dagens Toyota Avensis fremstår i mine øyne rotete, jeg klarer liksom ikke «gripe» designet. Det blir som et glatt såpestykke som glipper unna hver gang jeg prøver å ta etter det.

Litt trist egentlig, siden forrige generasjon Avensis var betraktelig mer renskåret i uttrykket. Kanskje ikke direkte eye-candy dette heller, men da den i sin tid kom, trodde jeg den bar bud om en ny og bedre linje fra den japanske giganten.

Gamle-Avensisen hadde mer renskårne linjer. Foto: Toyota
Gamle-Avensisen hadde mer renskårne linjer. Foto: Toyota

Apropos sleip såpe: Har du noen gang dvelt ved utseendet til Toyota Auris? Det er VIRKELIG glatt! Lukk øynene og prøv å se for deg bilen! Jeg klarer det ikke. Det mentale bildet går i oppløsning, og jeg er avhengig av et fysisk fotografi foran meg for å huske formene.

Er Auris en bra bruktbil? Benny svarer

Toyota Auris. Designet for ikke å støte noen?
Toyota Auris. Designet for ikke å støte noen?

Gåten Mitsubishi Galant

Mitsubishi hadde med Galant (1997-2003) en av de få litt spennende stasjonsvognene fra Solens Land. Den var et hakk opp fra de andre landsbrødrene og –søstrene, kanskje sammen med Honda Accord.

Galanten var mer sofistikert å kjøre, og hadde et skarpt design som i dag står seg bedre enn de fleste andre riskokere fra samme tid. Denne bilen virket ganske enkelt å være laget mer på europeiske premisser enn for eksempel Mazda 626 og Nissan Primera fra slutten av nittitallet. En ny Galant i 2004 kunne blitt en bra bil som med riktig prising hadde solgt bra hos oss, tror jeg.

Les om japaneren som drømte om å være en BMW

Men hva gjør Mitsubishi? De legger ned hele modellen! En av de få interessante, tradisjonelle familiebilene fra Nippon forsvinner, og Mitsubishi deler ut gratis markedsandeler til Toyota og Volkswagen og andre konkurrenter. Forstå det den som kan.

Mitsubishi Galant (1997-2003)
Mitsubishi Galant (1997-2003)

Vakker utenpå

Mitsubishi satset videre på firehjulstrekk, og lanserte i 2007 Outlander som videreførte noe av det rene og kantete Galant-designet. Dette er en SUV mange har sagt de synes er pen. Men det er før de har satt seg inn i bilen! Interiøret er et sorgens kapittel. Simpelt, über-enkelt og plastfølelsen er til å ta og føle på nærmest over alt. Verst er panelet på innsiden av dørene, hvor du gjennom fingertuppene kan sense hvor tynne disse plastplatene virkelig er.

Da jeg prøvekjørte Outlander første gang ble jeg nesten deprimert. Ikke fordi det er en dårlig bil totalt sett, men fordi de rare japanerne ikke greide (eller ville) fullføre løpet mot en bil som kunne blitt veldig komplett.

(Mitsubishi har på 2010-modellen forfinet interiøret med blant annet litt mer påkostet dashbord, og inntrykket er bedre nå.)

Slik er Galant som bruktbil. Les Bennys vurderinger

Outlander har ikke vunnet noen priser for eksklusivt interiør, men det er robust og funksjonelt.
Outlander har ikke vunnet noen priser for eksklusivt interiør, men det er robust og funksjonelt.

Pinglete detaljer

I 2007 lanserte Mitsubishi også generasjon 4 av Pajero. En bil som gikk tilbake til de kantete designrøttene som slike, ekte firehjulstrekkere har. Borte var det litt svulmende utseendet modellen hadde hatt siden årtusenskiftet. Og bra er det.

Det som ikke er like bra – og her dukker rare japanere opp igjen – er at den del detaljer inni bilen fikk markant dårligere kvalitetsfølelse med den nye modellen. Ting som hanskerom, askebeger (hvem bruker slikt?) og sist men ikke minst: bryteren for å justere dashbordbelysningen.

Det som var et solid scrollehjul med passe motstand på generasjon 3, har nå blitt en vinglete liten tapp som kjennes ut som den skal knekke om du tar litt hard i den. Hva tenker dere på der borte i Østen? Verden skal gå framover, ikke bakover!

... og slik er Pajero som bruktbil. Spør Benny om du lurer på noe

Denne tappen er slarkete og kjennes som den kan knekke. Verden går ikke alltid fremover i Japan.
Denne tappen er slarkete og kjennes som den kan knekke. Verden går ikke alltid fremover i Japan.

Fornuft og følelser

Japanske biler selger stort, og de selger på kvalitet. Bilene fungerer som regel bra, selv med sine plastic-fantastic løsninger. Du ser sjelden en riskoker under middelverdien i en kvalitetsundersøkelse. Og enkelte merker er nesten alltid inne på topp-10-listen. Mange vil mene at det jevnt over ofte er rimeligere å vedlikeholde en japse enn en europeisk bil. Og i et dyrt bil-land som Norge betyr dette ganske mye.

Det som er så synd, er at vi som ut fra lommeboken velger å kjøre japansk samtidig må ta til takke med løsninger som scorer lavt på touch&feel – sammenlignet med europeisk bilstandard.

For tenk hvor bra det kunne blitt om man paret japansk pålitelighet med europeisk sans for detaljer!

Norges billigste er ganske dyr. Les Brooms test av Nissan Pixo

«Japansk design»

Til slutt må jeg nevne en av de sist ankomne Toyota-modellene: Nye Landcruiser 150.

Biljournalister har diplomatisk sagt at den siste versjonen fikk et mer «japansk utseende» enn den forrige Landcruiser 120.

Jeg er hjertens enig, men kjenner trang til å bruke sterkere ord. Jeg skal la det være. Landcruiser 120 var Toyotas kanskje vakreste bil i nyere tid. Den nye 150-versjonen har fått samme støyete uttrykk som Avensis, bare mer oppblåst. Og sjekk lego-baklyktene!

Ikke lett å bli klok på dette designet. Nye Landcruiser 150 gjør seg heldigvis noe bedre i virkeligheten enn på bilder. Foto: Toyota
Ikke lett å bli klok på dette designet. Nye Landcruiser 150 gjør seg heldigvis noe bedre i virkeligheten enn på bilder. Foto: Toyota

Mange synes forrige generasjon Landcruiser har utseendet med seg. Foto: Toyota
Mange synes forrige generasjon Landcruiser har utseendet med seg. Foto: Toyota

Den morsomste Toyota noensinne

Husker du Corollaen som ble lansert i 1998? Hvis ikke kan du more deg med dette ansiktet:

Rene evighetsmaskinen. Benny vurderer brukt Corolla

Toyota var dristige da de forsøkte seg med denne fronten i 1998. Deler av kundemassen mente den så ut som et insekt, og det gikk ikke lang tid før Toyota gikk tilbake til noe langt mer ordinært. Foto: Toyota
Toyota var dristige da de forsøkte seg med denne fronten i 1998. Deler av kundemassen mente den så ut som et insekt, og det gikk ikke lang tid før Toyota gikk tilbake til noe langt mer ordinært. Foto: Toyota

Når alt kommer til alt ...

Selv om jeg ofte undres over japanerne, kan jeg ikke unngå å fascineres litt av dem også. De har grundighet og teft – og i behold en verdi som vi i Vesten nesten hadde glemt fantes; nemlig ære. En japansk bilfabrikk-arbeiders mareritt er at bilen din skal stoppe. Det sitter så dypt i sjelen at han ikke bare tenker på det ved samlebåndet. Stoltheten forfølger ham også i drømme når han sover.

Så hva kjører jeg selv? En Mitsubishi Pajero – med både det beste og det verste japanerne har å by på. Så kan i hvert fall jeg sove godt om natten.

Hva mener du om japansk design og bilfilosofi? Bruk debattfeltet under

Litt for spesielt interesserte. Les Broom-testen av Landcruiser 150