Honda NSX: Nå skal japanerne ta rotta på Ferrari - igjen
Ny, miljøvennlig utgave av Hondas superbil debuterer senest i 2015.
Lav vekt og fintunede kjøreegenskaper blir igjen hovedpremissene når Honda gjenoppliver NSX-modellen en eller annen gang i løpet av de tre kommende årene. Som sist blir det ikke mer enn seks sylindre som skal sørge for fremdriften - men som sist vil nok også denne komme til å bli en supersportsbil å regne med.
Og denne gangen er vi forberedt.
Satte seg grundig i respekt
For ingen trodde helt på Hondas målsetning om å bygge en bil som gikk i strupen på selveste Ferrari, da planene om det som skulle bli NSX-modellen ble kjent utover 80-tallet. Og selv om de fleste måtte innrømme at designet var svært lekkert og veldig "internasjonalt" da bilen kom i 1990, trakk mange litt på skuldrene. Det var jo en Honda.
Det skulle vise seg å være dumt. For NSX hadde egenskapene inne, satte seg i respekt - og forble altså i produksjon helt frem til 2005, med en viss evolusjon under skallet.
Se video: I denne kortfilmen er det en Honda NSX som er stjernen
Kan man produsere en så høyt profilert bilmodell nesten uforandret i 15 år, da har man utvilsomt gjort noe riktig.
Flere konseptversjoner har holdt merkeentusiastenes drømmer om en fortsettelse i live nesten helt siden forrige utgave gikk ut for syv år siden. Og nå bekrefter man både at en oppfølger er på vei, og formelen som ligger til grunn for den.
Hybrid - selvsagt
Hypermoderne, "neste generasjons" VTEC V6-motor skal være på plass bak seteryggene, men det sies foreløpig ikke noe om sylindervolum.
Det gjør det heller ikke om antall hestekrefter - som nødvendigvis må være relativt voksent for å konkurrere med superbiler med større motorer, og dermed også moment i fleng. Men Honda satser som sist på lav vekt - forrige generasjon var verdens første selvbærende aluminiumsbil - og også denne gang skal det være snakk om avansert konstruksjon i uspesifiserte, lette materialer.
Og selvsagt kan man ikke lansere en superbil i 2015 - eller 2013 heller, for den saks skyld - uten å bygge inn en klype god, grønn samvittighet i konstruksjonen.
Hybrid er selvsagt stikkordet, og "Sport Hybrid Super Handling All Wheel Drive" impliserer altså også firehjulstrekk. Systemet omfatter to elmotorer som driver forhjulene mens bensinmotoren tar seg av bakhjulene på normalt vis.
Revolusjonerende styrefølelse
En sentral nyhet skal visstnok være at elmotorene kan levere både positivt og negativt moment til forhjulene gjennom et sinnrikt utviklet elektronisk kontrollsystem, og på den måten bidra til forbedrede svingegenskaper når bilen kjøres slik en superbil gjerne blir kjørt. Systemet loves å gi en styrefølelse som tradisjonelle firehjulstrekk-systemer ikke kommer i nærheten av.
Les også: Toyota Supra - en av de litt glemte hobbybilene
I tillegg til disse elmotorene skal det også sitte en tredje slik i tilknytning til dobbeltclutch-girkassen, som skal sørge for å pøse på med ekstra moment ved aksellerasjon i tillegg til det V6eren har å by på.
Bilen får altså mye ny og avansert teknologi under skallet, som i siste konseptversjon ser både vakkert og stilrent ut - både med linjer tilbake til forrige generasjon, og samtidig med klare slektstrekk som kan gjenkjennes blant annet i nye Civic.
Og teknologien MÅ fungere når bilen slippes: Driftssikkerhet var ett av områdene hvor den forrige NSXen virkelig utklasset sine mer jålete konkurrenter fra Italia på 1990-tallet. De har skjerpet seg stort siden den gang, noe blant annet NSX ironisk nok har fått æren av å ha fremprovosert.
Skynder seg langsomt
Når bilen ikke loves å være klar før i 2015, har nok det med kombinasjonen av et ønske om å lodde stemningen med konseptbilen og -beskrivelsen, samtidig som man gir seg selv tid til faktisk å forsikre seg om at alt fungerer. Dermed kan det fremdeles bli forandringer frem mot produksjon, men med positiv respons på denne bilen aner vi i hvertfall omrisset av en ny, japansk superbil-suksess.
Den nåværende konseptbilen benevnes som Acura NSX, men vil trolig, som den gamle, bli solgt også med Honda-logo på vår kant av verden. Bilen blir imidlertid både utviklet og skal senere bygges i USA, nærmere bestemt på en ny fabrikk i Ohio.