Heving av bilkjøp: Slik går du frem

"Alt" har gått galt og John har gitt opp bilen...

'Alt' har gått galt med bilen til John. Nå vil han heve kjøpet, men hvilke rettigheter har man? Illustrasjonsbilde.
"Alt" har gått galt med bilen til John. Nå vil han heve kjøpet, men hvilke rettigheter har man? Illustrasjonsbilde.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny Kan du hjelpe meg med et svar på om hvilke rettigheter har jeg som nybilkjøper med tanke på å heve et bilkjøp.

Frua ønsket seg en ny liten og sikker bil med tanke på bringing, henting av unger til og fra treninger etc. valget falt på en Urban Cruiser fra Toyota. Kjøpt ny august 2011.

Problemer som har oppstått er følgende: Høyt oljeforbruk, intercooler røyk, blir tom for kjøleveske og nå skal blokka byttes. Hva med alt det andre som er i motoren og som kan ha blitt skadet pga. varmkjøring da kjøleveske lampa lyser ofte pga. lite kjøleveske? Oljelampa lyser stort sett hele tiden ved kjøring i nedoverbakke på lavt turtall. Dette er jo en bil som kun er 8 mnd og har rullet 11.000 kilometer.

Hvilke rettigheter har vi som forbruker til å eventuelt å få hevet kjøpet? Jeg har gitt opp og tror ikke denne bilen noen gang blir i orden. Hilsen John

Del med Facebook-vennene dine

Benny svarer:

Huff da - dette hørtes ikke bra ut i det hele tatt. De jeg kjenner som har Urban Cruiser er svært godt fornøyde og har hatt et problemfritt bilhold. Det du opplever er nok unntaket snarere enn regelen - uten at det hjelper deg.

Hvis det nå er slik at du får ny motor, så skal det svært mye til at andre komponenter vil få senskader av tidligere oljeforbruk og for lite kjølevæske. Unntaket her kan evt. være topplokket (med tilbehør) om det ikke byttes i samme slengen.

Når det gjelder eventuelt. heving av kjøp så er det forbrukerkjøpsloven som regulerer dette, og den kan være litt vanskelig å tolke. Det å få jjuridisk hjelp her er ikke dumt for eksempel hvis du er du NAF-medlem. Mange bilforhandlere er heller ikke veldig gode på dette, da problemstillingen (heldigvis) er sjelden

Selv etter mangfoldige år i bransjen her jeg bare vært borti dette noen få ganger. Heving av kjøpet er ofte en lang og kronglete vei å gå. Omlevering (dvs. at du får en ny bil) er en mer vanlig løsning. Jeg skjønner godt at du mister "trua" etter dette og det psykiske med at man rett og slett ikke stoler på bilen er slett ikke en uvesentlig del..

Man har altså to muligheter. Enten heving av kjøp eller en omlevering.

Heving av kjøp: Man leverer tilbake bilen og får tilbake pengene. Du får fratrekk for bruk / slitasje - det vil si kjørte km og alder på bilen. Men du kan kreve morarenter på kjøpesummen. Her vil jeg absolutt anbefale hjelp av en NAF-advokat eller lignende.

For at man skal kunne heve kjøpet må feilen være vesentlig. Det er det absolutt i ditt tilfelle. Forhandleren skal ha to forsøk på å utbedre feilene. Flere forskjellige feil og mange forsøk på utbedring styrker din sak. Bilen må også ha en vesentlig feil NÅ. Man får med andre ord IKKE hevet et kjøp på grunn av feil som har vært tidligere, men som nå er reparert.

Omlevering: En vanligere og mer minnelig løsning er omlevering. Det går i korthet ut på at du "bytter inn" den bilen du har nå hos forhandleren og tar ut en annen bil derfra. Du vil også her få trekk for alder og kjørte km, men forhandleren vil som regel i samarbeide med importøren strekke seg svært langt for å gi deg et skikkelig godt "tilbud" på en ny bil. De har jo et navn og rykte å ta vare på og vil beholde deg som kunde, da det betyr "penger i kassa" på litt sikt.

Du behøver heller ikke bytte til samme modell igjen. I ditt tilfelle, kan du jo vurdere både Auris og RAV4 om du ikke har lyst på en ny Urban Cruiser.

I de tilfellene jeg har vært borti har de omleverte blitt solgt til nye, kjempefornøyde eiere som ikke har hatt noen problemer med bilene i det hele tatt. Rart, men slik er det.

Hvis du har bestemt deg for at nok er nok og at dette orker du ikke mer, vil jeg anbefale å ta kontakt med forhandleren snarest og være tydelig og konkret på nettopp dette. Du bør også tenke litt igjennom hva du vil i forhold til omlevering eller heving av kjøpet.

Jeg tror også at du må ta initiativ til videre framdrift i saken. En forhandler vil nok bare beklage og si: Det blir nok i orden nå. Derfor er det viktig at du tar regi og er offensiv på en saklig, tydelig og hyggelig måte.

Ønsker deg uansett lykke til - så får vi håpe at dette ordner seg på en god måte!

LES OGSÅ: Hva mer kan gå galt med denne bilen?

Del med Facebook-vennene dine


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: