Her står det en ekte Jaguar-klassiker

Og det må den ha gjort lenge. Les den utrolige historien:

Dette er de sørgelige restene etter det som en gang var en uoppnåelig luksusdrøm av en Jaguar.  (Foto: barnfinds.com.)
Dette er de sørgelige restene etter det som en gang var en uoppnåelig luksusdrøm av en Jaguar. (Foto: barnfinds.com.)

Du skal virkelig se nøye etter og i tillegg ha god peiling for å se hva som skjuler seg i dette villniset.

Nemlig den smått legendariske Jaguar Mark 1 som ble produsert mellom 1955 og 1959, da den ble erstattet av den snarlike Jaguar Mark 2.

Men akkurat her må noe ha gått galt underveis. Fryktelig galt ...

Det ypperste av luksus

Noe gikk galt. Fryktelig galt... (Foto: barnfinds.com.)
Noe gikk galt. Fryktelig galt... (Foto: barnfinds.com.)

Vi snakker altså noe av det ypperste av luksusbiler fra den tiden. Nå liggende under/inne i et kratt.

Men askebegeret er i alle fall i perfekt stand!

Dette var bortimot uoppnåelige doninger for menigmann.

Om man her i Norge var så heldig å klarte å kare til seg en kjøpetillatelse, så måtte men ofte ta til takke med DKW, Renault Dauphine eller noe av tvilsom, russisk herkomst. Alt annet enn eksklusive biler – under panseret var det neppe mer enn 30–40 hestekrefter.

Overraskelse

Reklamebilde fra 1958 av - for de aller fleste - en totalt uoppnåelig Jaguar Mk 1
Reklamebilde fra 1958 av - for de aller fleste - en totalt uoppnåelig Jaguar Mk 1

Jaguaren bød på hårreisende 210 hestekrefter om man valgte 3,4-literen. I tillegg til store doser mykt skinn, edeltre og elegante, myke linjer. Toppfarten var på svimlende 193 km/t mens bensinforbruket lå på tett oppunder to liter på mila.

Nei – dette er nok ikke hva du tror

Jaguar-funnet er publisert av våre venner på den amerikanske entusiast-siden Barnfinds. com. Det er en av deres lesere, Liam fra England, som først oppdaget Jaguaren.

Eller forresten: Jaguarene.

Han var ute og kjørte da han fikk et glimt av noe i veikanten. Nysgjerrig som han var, stoppet han for å se nærmere hva dette kunne være. Overraskelsen var trolig stor da han skjønte hva det var!

Ikke bare en eller to ...

12-sylindret Jaguar XJS.  (Foto: barnfinds.com)
12-sylindret Jaguar XJS. (Foto: barnfinds.com)

Jaguar XJ: Sjekk hva du må betale for millionbilen nå

Det var nemlig ikke bare én bil. Det var to Mark 1-biler. Ikke langt unna dukket det opp mer. Både en nyere Jaguar XJ Serie 3 som også tydeligvis har stått en stund og sunket ned i bakken til midt på hjulene og ikke minst bilen som erstattet den legendariske Jaguar E-Type, Jaguar XJS – den med V12-motoren, samt en gammel Land Rover.

Vår venn Liam synes det var for galt at bilene var på vei til å bli jord. Han klarte å spore opp eieren og fikk ta over Jaguarene.

Den har sunket ned og rusten har begynt å spise - likevel bør det være håp for denne Jaguar XJen. (Foto: barnfinds.com)
Den har sunket ned og rusten har begynt å spise - likevel bør det være håp for denne Jaguar XJen. (Foto: barnfinds.com)

Han skal ikke beholde bilene selv, men vi gi dem nye hjem og eiere

Jaguar E-Type: Verdens vakreste bil


Det er håp – for noen

XJS-en skal være i rimelig grei forfatning og skulle ikke by på de helt store utfordringene å få på veien igjen.

XJ-en har stått på en rå og fuktig bakke, og bærer preg av det. Blant annet med en del rust i gulv og nedre del av karosseriet, men skal ikke på noen måte være håpløs.

Neppe mulig å redde etter årevis i krattet. Dette er en av to Jaguar MK 1 (Foto: barnfinds.com)
Neppe mulig å redde etter årevis i krattet. Dette er en av to Jaguar MK 1 (Foto: barnfinds.com)

For de to mest interessante Mark 1-bilene er løpet etter all sannsynlighet kjørt – selv om man aldri skal si aldri om biler som dette.

Men om de aldri kommer tilbake som hele biler, er i alle fall Liams håp er at noen av delene fra disse – som forøvrig ikke er mange – kan få "leve" videre på andre Jaguarer.

Du kan se flere biler og lese mer om dette på barnfinds.com

Vi synes uansett at Liam fortjener en stor takk for innsatsen med å redde bilene. Det vitner om et stort og godt bilhjerte!



Jaguar XJ6: Gammel luksusbil til hverdagsbruk – er det smart?