En stretch-limo som russebil? Tja, hvorfor ikke - mange av de som kom til Norge på 90-tallet har hatt en bratt forfallskurve, og kan fås til hyggelige priser.
En stretch-limo som russebil? Tja, hvorfor ikke - mange av de som kom til Norge på 90-tallet har hatt en bratt forfallskurve, og kan fås til hyggelige priser. Foto: Finn.no

Her får du schikkelakke-lig tøff russebil!

Partybil kan såvisst være mer enn Transporter og Chevy Starcraft...

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Et nytt russekull er i støpeskjeen. Blant de første tingene som skal fikses – for de som ikke var tidlig ute og gjorde avtaler allerede med forrige års russekull, mens de sov ut rusen 18. mai – er å få på plass en russebil.

Nå er jakta i gang. I august måned var ”russebil” det nest vanligste søkeordet på Finn.no sitt bilannonsetorg. Nervøse foreldre åpner lommebøkene, og håper pengene går til bremseklosser og ikke bare høyttalere. Så vel gamle staselige Chevrolet Starcrafter med kapteinstoler, innebygde spillkonsoller og TV i taket som mer ”fornuftige” VW Transportere får forlenget livet i nok ett år.

Men alternativene er flere. Og blant russen burde det vel være et poeng å bli lagt merke til – dermed har vi sett etter noen russebil-emner som garantert vil stikke seg ut i mengden.

Hvilke liker du best, og hva hadde du selv som russebil? Del gjerne noen gode minner med oss i kommentarfeltet under!

1986 MB Geländewagen, kr. 31.530,-

Faksimile: Finn.noFaksimile: Finn.no

Rundt midten av 80-tallet var dette noe av det mest jålete man kunne kjøre, og da det ble folkesport å misunne de som hadde gjort det bra her i livet fikk bilen selvsagt kallenavnet ”børstraktor”. Bilen er fortsatt et ikon, og takket være at mange kom inn som minibusser av avgiftsmessige årsaker er de å finne med alt fra fem til ti seter.

Eksempelbilen har som de fleste andre slike litt karosserirust, men annonsen gir inntrykk av at alt ellers er på stell.

En 300 GD Turbo er heller ikke helt feil å kjøre, selv om de som blir sittende på ”avgifts-setene” bakerst nok vil lure på hva de gjorde galt i løpet av skoletiden...

Se annonsen her:

Til tross for at antall biler og varierende tilstand har klemt prisen ned på russebilnivå for lenge siden, kan vi ikke huske å ha sett en slik med rød lakk, hvite speil og kostmalt reklame for ”Storgatens Bistro” på panseret. Med litt grove dekk burde det være en drømme-russebil for de som har har hatt villmark og friluftsliv på timeplanen.

Les også: Geländewagen - krigeren som nekter å dø

1988 Lincoln Town Car limousine, kr. 50.000,-

Faksimile: Finn.noFaksimile: Finn.no

Slike biler ble aldri solgt i mer enn en håndfull eksemplarer i Norge da de var nye. Men en gang på 90-tallet kom det plutselig en hel haug av dem da noen fant ut at de kunne registreres som minibuss, med ekstra seterader eller klappseter, og temmelig vansiret interiør som resultat.

I Norge stakk de seg enda mer ut enn i USA - på godt og vondt. Dermed ble det en bratt forfallskurve for de fleste av dem – så fort glorien falmet ble det partybrakker av de fleste.

I USA går gamle limousiner fra statusen "flott" til "utdatert". Her i landet går de få som finnes gjerne fra "spektakulært flott" til "vulgær" - og det gjør dem gjerne til partybrakker. Her er imidlertid en som ser ut til å kunne reddes.I USA går gamle limousiner fra statusen "flott" til "utdatert". Her i landet går de få som finnes gjerne fra "spektakulært flott" til "vulgær" - og det gjør dem gjerne til partybrakker. Her er imidlertid en som ser ut til å kunne reddes. Foto: Finn.no

Se annonsen her:

Her er en som ser forbausende ryddig og pen ut inni, og som sikkert kan reddes for den som vil ha en viss stil på den fremdeles, selv om tape rundt takluken og litt bremsefiks avslører at den trenger litt ømhet og omtanke. Dessuten er en personbil-registrert.

For kreative russ som aspirerer til et liv i rampelyset er det aldri for tidlig å trene på å gjøre en oppsiktsvekkende limo-entré – tør vi anbefale å blande rikelige mengder metallic og perlemor i den obligatoriske røde lakken?

Les også: Cadillac XTS - blir dette fremtidens stretch-limo?

1971 Saab 95, kr. 29.000,-

Faksimile: Finn.noFaksimile: Finn.no

Noen timeplaner på videregående domineres av økonomiske fag. Selv om undertegnede er et bevis på at det likevel ikke alltid gir privatøkonomisk teft, har vi sett enkelte russ som har tenkt ”investering” også når det gjaldt russebil.

Både 60-talls Porsche 911 og gamle Boble-cabrioleter har vi sett brukt forsiktig som russebiler, der reklameinntektene – som visstnok kom lekende lett – i ettertid ble brukt på å sette bilene i topp stand.

Mer sjarmerende veteranbil - eller russebil - skal du lete etter. Og kanskje kan du ved forsiktig bruk i russetiden legge økonomisk grunnlag for å få denne i enda flottere stand enn den er i dag?Mer sjarmerende veteranbil - eller russebil - skal du lete etter. Og kanskje kan du ved forsiktig bruk i russetiden legge økonomisk grunnlag for å få denne i enda flottere stand enn den er i dag? Foto: Finn.no

Denne Saaben ser allerede bra ut, og er EU-godkjent nylig. Litt utvendig overflaterust kan jo fikses på et senere tidspunkt ved hjelp av reklameinntekter – og er du blåruss kan du jo til og med bruke bilen som den er i utgangspunktet.

Se annonsen her:

Bilen er registrert for fem i dag, men det kan gjøres om til syv – som vi vet har denne svenske design-perlen to ekstra bakovervendte seter der de minst bilsyke i russekullet kan sitte og smile og innkassere store mengder oppmerksomhet, mens de regner på hvor lite – om noe – dette russebileventyret til slutt vil koste dem.

Les også: Se så lystig Saab reklamerte i den gamle, gode tiden...

reklame
 
Disqus sitt kommentarsystem.
 
 
Denne tok det 2.000 timer å bygge
Født i en Opel – gjett hva hun skal hete!
Bilen min 1957 Cadillac Fleetwood: Thomas (22) har gammel luksusbil med halefinner
Mercedes C-klasse stasjonsvogn: Denne venter mange nordmenn på
- Hei - hvorfor kjører du firmabilen vår?!?

reklame