Her får du hverdagsluksus til familiebil-pris
Noe har skjedd – nå er disse blitt oppnåelige.
Noen biler gjør et sånt vesen av seg prismessig når de kommer, at vi beundrer dem og så glemmer dem raskt. De vil liksom aldri bli aktuelle uansett.
Men av og til skjer det noe som gjør at man helt tilfeldig oppdager litt senere at de faller fort i verdi – selv om de var fryktelig populære da de kom.
Innenfor vanlig familiebil-budsjett
Nylig oppdaget vi noen slike – biler som ikke er veldig gamle og ikke har gått veldig langt, og som var veldig uoppnåelige en gang i tiden: Nå er de plutselig innenfor rekkevidde for ganske mange. Fremdeles er det snakk om mye penger, men ikke mer enn det mange bruker på en nyere bruktbil i ”familiebil-klassen”.
Kanskje er det på tide å unne seg litt pent brukt hverdagsluksus i stedet? Her er noen av drømmebilene som plutselig virker ganske overkommelige:
Les også: Velg utradisjonell luksus, spar store penger!
2007 BMW 320i Cabrio, kr. 256.000,-
3-serie-cabrioleten er ansett som en av de mest velbygde i klassen, og det oser fremdeles status av denne bilen.
Dette er den foreløpig siste ståltakcabrioleten av denne typen, ifølge ryktene klaget amerikanske kunder så mye over at folk trodde de ”bare” hadde råd til en vanlig coupé at BMW måtte gå tilbake til stofftak for å skille cabrioleten mer visuelt fra coupeen.
Denne bilen har hyggelig kjørelengde og riktige farger. En så avansert bil, ikke minst med hensyn til takmekanikken, bør sjekkes nøye, men den virker å være godt fulgt opp ut fra annonseteksten.
I forhold til mange konkurrenter på markedet skiller denne seg ut med manuelt gir, men om det er positivt eller negativt er "smak og behag".
Les også: Ford Skyliner - den "originale" ståltak-cabrioleten
2004 Hummer H2, kr. 269.000,-
En elsk- eller hat-bil, utvilsomt. Men har du sansen, er det mye som taler for en slik brutal sak – spesielt siden H2 er bygget på Chevrolet Tahoe-chassis, og ikke på langt nær er så brutal som den ser ut til.
Det som taler mot den er i første rekke bensinforbruket, som naturlig nok er i særklasse på en bil med aerodynamikk som Postgirobygget. Men her er det montert gassanlegg, som gjør regnestykket hyggeligere.
Bilen har gått 160.000, men skal ha hatt samtlige servicer og godt vedlikehold – også med tanke på det som er spesielt viktig i forhold til gassdriften. Det fremgår ikke om baksetene følger med, men gjør de det har du en skikkelig fet SUV med plass til hele familien om ikke så altfor lenge, når den runder 10 år.
Les også: H2 for pysete? Da satser du på H1 i stedet
2009 Jaguar XF, kr. 375.000,-
Hvis en mer tradisjonell sedan er tingen for deg har du også mye lekkert å velge mellom. Her har du effekten av både at nordmenn helst vil ha stasjonsvogn, og at de som leter etter brukte premiumbiler stort sett løper etter de samme merkene. Dermed kan du få en slik, ”nesten ny” luksus-Jaguar for mindre enn en ny Passat.
”Ingen regomkostninger” kan antyde at bilen kommer fra utlandet, og det gjør det selvsagt litt mer krevende å sjekke historikk. Men med 98.000 kilometer på fire år er det i hvertfall ikke noe som virker usannsynlig eller tvilsomt i utgangspunktet.
Vi kjenner dessverre ikke disse bilene veldig godt, men finner i hvertfall ikke noe vi umiddelbart savner på utstyrslista. Tvert imot høres det ut som en hyggelig skyss med både takluke og varme og kjøling i samtlige seter, i tillegg til alt annet vi er vant med å regne som standard på en slik bil.
Les også: Nå får stasjonsvogn-fansen endelig en passende XF
2008 Volvo XC70, kr. 362.327,-
XC70 er en av norske bilkjøperes desiderte favoritter og drømmebiler. Billige har de aldri vært, og den nyeste generasjonen, som kom nettopp som 2008-modell, har med den store dieselmotoren og Summum-utstyr vært temmelig uoppnåelig for mange norske familier.
Det begynner å dukke opp noen til mer spiselige priser nå, men da dreier det seg ofte om taxier med høy kilometer, og/eller lavere utstyrsnivå. Denne bilen er en hyggelig overraskelse.
Her er det meste på plass, fra den store D5-motoren med 185 hester til Summum-utstyr, automatgir og all mulig komfort. Én eier, 92.000 kilometer og dieselvarmer med timer høres også positivt ut, og medfølgende skiboks er verdt noen kroner for den som trenger det.
Og, som for de andre bilene; naboer som ikke helt har fulgt med på prisutviklingen vil tro du har gitt mye mer for den. Det er også en liten bonus for mange...
Les også: Valgets kval - skal jeg kjøpe XC60 eller XC70?