Her får du feriebil for feriepengene
Vi får i snitt 52.000 kroner i feriepenger. De kommer du langt med – bokstavelig talt.
Snart er det ferietid igjen. For bare noen måneder siden var det et helt halvår igjen til alt skal være klappet og klart. Nå er det snakk om uker – og mange begynner å få panikk.
Samtidig er det den tiden på året igjen da feriepengene kommer som en gave fra oven. Et beløp som blir mer og mer å regne med for hvert år som går, takket være at vi stadig får flere feriedager som slår lønnsomt ut når de tas med i beregningsgrunnlaget.
Det er ikke for sent
I år får norske lønnsmottagere ifølge Aftenposten rundt 52.000 kroner i feriepenger. Og da er det håp, selv om ferieturen på ingen måte er planlagt ennå – og bilparken strengt tatt tilsier at du burde holdt deg hjemme.
Vi har sett etter bobil-kandidater til feriepenge-pris, og faktisk funnet noen farkoster som, i hvertfall ifølge selgerne, kan bringe deg ut i verden på tur akkurat slik de står. Se hva du tror – og si gjerne din mening i kommentarfeltet under!
1985 Renault Pilote R320, kr. 55.000,-
For å innrømme det med én gang; å finne bil innenfor budsjettet på nøyaktig 52.000 kroner er vanskelig. De til 50.000 forsvinner fort, og neste grense ser ut til å være 55.000 kroner. Men man kan jo prute?
Her er i hvertfall en tradisjonelt utseende og oppbygget bobil med chassis fra Renault, som ser ut til å inneholde det meste man kan trenge. Bilen er riktignok fra 1985 og gir kanskje ikke den helt store kreden på campingplassene nedover i Europa, men skiller seg heller ikke ut.
Vi ser også at den er oppgradert med flatskjerm, GPS, DVD-spiller, gassalarm og ryggekamera, og med EU-godkjenning fra i fjor høst burde forutsetningene være gode for en hyggelig tur.
Les også: Denne campingvognen festes på taket - se hvordan!
1986 Fiat 6510, kr. 55.000,-
Er du åpen for litt mer iøyenfallende skyss har du et alternativ i denne bilen, som takket være hvit lakk med lilla dekor vil bli lagt merke til. Arbeidet med å konvertere varebilen til bobil ser også ut til å være gjort på en slik måte at den tåler å bli sett nærmere på.
EU-kontroll fra bare noen uker tilbake virker lovende med hensyn til tilstand, og diverse mekaniske deler oppgis også å være byttet ut nylig. 193.000 kilometers kjørelengde er ikke skremmende på en slik bil, som nok også er bygget for å tåle langt mer vekt enn det campinginnredningen, som er hentet fra en Detlef-vogn, representerer.
Og har du campingvogn fra før som du har gått lei av, så kan det hende selgeren er åpen for å ta den i bytte, også.
Les også: Campingvogn og båt - her får du begge i ett!
1992 Ford Transit, kr. 55.000,-
Riktignok 20 år gammel, men likevel nyest i vår lille kavalkade er denne blå Transiten, som gir mye bobil innenfor forholdsvis kompakte mål – om enn ikke akkurat i høyden.
Det høye taket understrekes av selgeren å være fabrikkmontert og ikke klusset med underveis, slik at bilen bør være rimelig sikker i forhold til fuktskader – som er enhver bobil- og campingvogn-eiers store skrekk.
I tillegg loves den å være i god teknisk stand – den er ikke EU-vist tidligere, men skal inn først i 2014, og det kan tyde på at den er importert og dermed vist i forbindelse med registrering ganske nylig.
Les også: Frode importerte villmarkscamperen sin selv
1983 Mercedes-Benz, kr. 50.000,-
Er det helt umulig å prute, og budsjettet stopper nøyaktig på snittbeløpet for feriepenger, har vi en liten godbit her. I hvertfall hvis du er av typen som kan skru litt selv, og setter pris på litt gambling.
Mercedesen er nemlig ikke EU-godkjent, og selgeren går ikke akkurat i detalj om hva man bør forvente av utfordringer for å få den gjennom kontroll, og skiltene utlevert igjen. Men med både fortelt, dobbel skiboks og et stort antall medfølgende hjul stiller man i hvertfall sterkt den dagen man får bilen i gang igjen.
Og med sykkelstativ på skapet bak har man uansett alle forutsetninger for å komme seg ut på tur – uansett hva som måtte skje.
Les også: På campingtur med Jeep? Sjekk dette kule tilbehøret!