Her får du baksete - uten å betale for det

Det kan være veldig smart å tenke alternativt i bruktmarkedet.

Såkalte pizzabiler har blitt nordmenns favoritter når det gjelder å finne billig nummer 2  eller 3 bil. Så populære er de, at det finnes alternativer med bakseter og mer komfort til omtrent samme pris. (Foto: Finn.no)
Såkalte pizzabiler har blitt nordmenns favoritter når det gjelder å finne billig nummer 2 eller 3 bil. Så populære er de, at det finnes alternativer med bakseter og mer komfort til omtrent samme pris. (Foto: Finn.no)

For bare et par tiår siden var de sjeldne å se i trafikken – og de virket så skranglete og primitive at ingen som ikke hadde direkte behov for dem som arbeidsbiler ville overveie å kjøpe en slik.

Vi snakker selvsagt om de små varebilene. Eller håndverker-burene, pizzabilene, pygmé-ambulansene – de etter hvert så kjære barna har fått mange navn, og mange tilhengere.

Det er strengt tatt ikke så rart, for de praktiske små knertene har blitt ganske greie å kjøre med årene. Dermed har også prisene forandret seg: Mens du for bare noen få år siden kunne ta over en slik pensjonert yrkesbil for noen få tusenlapper, står kjøperne formelig i kø i dag. Selv gamle postbiler utløser budkrig på auksjon, for nå har ”alle” oppdaget at dette er greie nummer 2- eller 3-biler.

De glemte alternativene

Mens alle løper i flokk etter pizzabilene, virker det som at mange har glemt de vanligvis litt mer påkostede personbil-slektningene deres. De er ofte kjørt mindre og mer forsiktig, har bedre lydisolering og blir raskere varme inni på vinteren. Og de har baksete.

Del med Facebook-vennene dine!

Vi har kikket på noen ”glemte” småbiler som burde være aktuelle alternativer til pizzabilene. Hvilke er dine favoritter? Fortell i kommentarfeltet under.

1997 Citroën ZX, kr. 15.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Blant de mest populære pizzabilene både som nye og dermed også brukt finner vi tvillingene Peugeot Partner og Citroën Berlingo. De var teknisk basert på denne bilen, i hvertfall den generasjonen som kom midt på 1990-tallet, og som er mest aktuell for de av oss som skal ha noe ”skikkelig billig”.

Berlingo eller Partner til 15.000 kroner i dag vil i praksis si noe temmelig utslitt, med høy kilometerstand, mye bulker og tvilsom fremtid. Her er et alternativ:

Se annonsen her:

Karosserimessig har ikke ZX og Berlingo noe som helst med hverandre å gjøre, selv om teknikken under skallet er den samme. Det gjør ZX til et enda mer fristende alternativ til den mindre pene varebilen. (Foto: Finn.no)
Karosserimessig har ikke ZX og Berlingo noe som helst med hverandre å gjøre, selv om teknikken under skallet er den samme. Det gjør ZX til et enda mer fristende alternativ til den mindre pene varebilen. (Foto: Finn.no)

For samme pris får du her en tilsynelatende meget pent behandlet ZX som påstås å være i god stand, med ett år igjen før neste EU-kontroll, og med beskjedne 117.000 kilometer på meteret. Denne vinner kanskje heller noen skjønnhetskonkurranser, men sammenlignet med en Berlingo er den direkte vakker.

Og du slipper å kjøre flyttelass for hele slekta...

Les også: Er det lov å ha en seng bak i varebilen?

2002 Opel Corsa, kr. 32.999,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Opel var den første produsenten som virkelig fornyet pizzabilen sin, og løftet den noen hakk i rom- og kvalitetsfølelse da den nye Comboen kom i 2001 – samtidig som Corsaen, som den var basert på, også ble fornyet.

Selv om de andre raskt kom etter ble denne generasjonen Combo raskt en favoritt hos mange, og solgte godt. Etter 10 års slit er det i dag til dels veldig begrenset hvor mye det er igjen av en slik bil til 30.000 kroner, som folk står i kø for å få kjøpe.

Men Corsaer til den prisen dukker stadig opp i noenlunde tillitsvekkende tilstand – slik som denne:

Se annonsen her:

Nye Corsa var en rommelig og behagelig bil, sett i forhold til de ytre målene, da den kom i 2001. Og de forekommer ofte med både hyggelig kilometerstand og pris. (Foto: Finn.no)
Nye Corsa var en rommelig og behagelig bil, sett i forhold til de ytre målene, da den kom i 2001. Og de forekommer ofte med både hyggelig kilometerstand og pris. (Foto: Finn.no)

Den tresylindrede lille 1-literen er ikke alles førstevalg, men her er den i hvertfall levert med normal manuell kasse, og den har allerede fått ny clutch. Dekkene skal være bra, og det loves dokumentasjon på diverse servicer og vedlikehold.

Vurderer du bilen til å kunne klare EU-kontrollen i april neste år kan du være heldig og ha billig bruksbil i flere år her.

Les også: Citan - nå skal Mercedes også inn på pizzabil-markedet

2005 Ford Focus, kr. 69.512,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Varebilen Ford Transit Connect vokste en del i forhold til Courier, som den tok over for i 2003. Det skyldtes blant annet at den var basert mer på Focus enn på Fiesta, som forgjengeren var. Og da blir det vanskelig å finne en sammenlignbar bil med baksete til samme pris, eller?

Ikke nødvendigvis. Med unntak av gamle post-Connecter, som annonseres med startpris på auksjon, ligger realistiske priser på disse bilene gjerne på 50.000 kroner og oppover hvis du ikke skal ha de aller eldste og mest utslitte. Da er avstanden kort til denne alternative bilen:

Se annonsen her:

Ikke av de aller minste, og atpå til stasjonsvogn: Prishoppet i forhold til en mer slitt, tilsvarende Transit Connect behøver ikke være så enormt. (Foto: Finn.no)
Ikke av de aller minste, og atpå til stasjonsvogn: Prishoppet i forhold til en mer slitt, tilsvarende Transit Connect behøver ikke være så enormt. (Foto: Finn.no)

Vi kunne enkelt ha funnet en billigere Focus til sammenligningen, men vi startet på 2005-modell og så spesielt etter lav kilometerstand. Tilfeldigvis er bilen vi har endt opp med også en stasjonsvogn, som jo er meget populært i Norge – og strengt tatt verdt å betale noen kroner ekstra for, mener mange.

Da har du til og med et pizzabil-alternativ med fire dører og meget god plass – og du slipper å tenke på at bilen din tidligere har vært brukt til å transportere gravemaskinskuffer eller utslitte toaletter.

Del med Facebook-vennene dine!

Se video: Slik fungerer en Transit når den får motor fra en BMW M5