Her er nye Porsche Cayenne
De første bildene: Splitter nye Cayenne er akkurat avslørt.
Cayenne er bilen som har blitt en gullgruve for Porsche. Nå er den her i andre generasjon - disse bildene er akkurat sluppet av Porsche.
Dette er en stor nyhet for Porsche. Og det er så absolutt snakk om en ny bil. På flere områder er nye Cayenne en liten revolusjon i forhold til bilen den erstatter.
Det viktigste er kanskje at Cayenne nå kommer som hybrid. Det betyr lavere forbruk, lavere utslipp - og sannsynligvis også lavere pris. Dessuten har Porsche jobbet hardt med å få ned vekten på bilen.
Bedre bakseteplass
Nye Cayenne skal være flere hundre kilo lettere enn første generasjon - dette til tross for at den har vokst både i lengden og bredden.
Bilen er blitt 48 mm lenger, akselavstanden har vokst med 40 mm. Ikke store tall - men nok til å gi en god del bedre plass i baksetet. Likevel er vi fortsatt et godt stykke unna de største bilene i klassen.
Brukt Cayenne begynner å bli oppnåelig for mange - les mer her
Enklere 4x4-system
Porsche har også forenklet firehjulstrekksystemet og droppet lavgir-serie for å få ned vekten.
Likevel skal 4x4-egenskapene være svært bra.
Innstegsmodellen heter bare Cayenne og kommer med 3,6-liters V6 på 300 hk eller 3-liters V6-diesel på 300 hk.
Sistnevnte har et CO2-utslipp på 195 gram/km. Slett ikke dårlig.
Her kan du lese testen på Cayenne med diesel
I salg i mai
Hybridutgaven er imidlertid enda litt bedre på dette området. 3-liters bensinmotor med turbo, koblet sammen med en elektrisk motor, gir totalt maksimalt 375 hk. Utslippet blir oppgitt til 193 gram CO2 pr kilometer.
Den offisielle premieren skjer på bilutstillingen i Geneve i neste uke. Så starter produksjonen ikke lenge etter dette og nye Cayenne er til salgs i de første markedene allerede i mai.
Superbilen Panamera blir nesten en halv million billigere - les mer her