Her er 5 nye og spennende SUV-er
Se de største SUV-nyhetene fra Frankfurt-messa.
BMW X1
Dette er en bil mange gleder seg til! BMW X1 går inn i den knalltøffe klassen som i dag domineres av biler som VW Tiguan, Honda CR-V og Toyota RAV4.
Størrelsesmessig matcher X1 nesten storebror X3. Men den blir mye rimeligere!
Prisene starter på 359 000 kroner, men da har den bare bakhjulstrekk. Du må opp i 399 000 for å få den med firehjulstrekk. For 449 900 kroner får du X1 med 163-hesters diesel. Den store volummodellen kommer til neste vår. Da får vi nemlig X1 1,8d med automat.
X1 er på plass i Norge allerede i oktober. Importøren har fått et begrenset antall biler, så her kommer det nok til å bli både ventelister og leveringstid.
Toyota Land Cruiser
Dette har vært en av Norges mest solgte firehjulstrekkere i mange år og særlig har varebilutgaven med grønne skilter truffet mange kunder hjemme. Nå er det klart for ny utgave av Land Cruiseren.
Utvendig er det mange endringer, selv om designet fortsatt er ugjenkallelig Land Cruiser. Bilen er blitt litt mer kantete og ser enda større ut enn forgjengeren. Der mange av konkurrentene går i sporty retning med utseeendet, holder Toyota på sitt, Bra, synes vi!
Terreng-egenskapene er ytterligere forbedret med ny "Multi-terreng"-funksjon. Toyota har redusert CO2-utslippet på begge motoralternativene, 3-literen slipper nå ut 214 gram CO2 pr kilometer og snittforbruket er på ganske imponerende 0.81 liter/mil
Kupeen er også oppgradert og bilen fås som tidligere også som sjuseter.
Volvo XC60 R-Design
Volvo har truffet blink med mellomklasse-SUVen XC60 og i Frankfurt debuterer den også i R-Design utgave. Dermed får den et ekstra fortrinn hos de som vektlegger sporty design høyt når de skal kjøpe SUV.
Den får mer sporty chassis og raskere styring - i tillegg til en omfattende utstyrspakke. R-Design utgaven er lakkert helt ned og gir dermed en følelse av lavere bil. Men bakkeklaringen er den samme. Fjæring og demping er fastere og 18-tommere er standard. 20-tommers hjul kan også leveres.
Volvo har gjort endel endringer også i interiøret. Her er det børstet aluminium på pedalene. Sportssetene i skinn har R-logo og fåes i to farge-alternativer. Sportsrattet har perforert skinn og også det har R-emblem.
Bilen er på plass i Norge i høst, nøyaktige priser er ennå ikke klare.
Alle tall og fakta på XC60 - klikk her:
Mazda CX7
Utvendig består "nyheten" bare i en facelift - det er under panseret det skjer spennende ting med Mazda CX-7.
Endelig kommer nemlig Mazdas SUV med dieselmotor og dermed blir den en mye interessant bil for norske bilkjøpere enn i dag. Nå er nemlig eneste motoralternativ en 2,3-liter bensinmotor som mildt sagt ikke spiller på lag med det norske avgiftsnivået.
Den nye 2,2-liters dieselen er en modifisert utgave av motoren vi i dag kjenner fra Mazda 3 og 6. Den er utstyrt med en teknologi som Mazda kaller SCR (Selectiv Catalytic Reduction). Med drøyt 170 hester gjør CX-7 med diesel 0-100 km/t på 11,3 sekunder og CO2-utslippet er på 199 gram/km.
Bilen kommer i salg tidlig neste år. Foreløpig vet ikke importøren noe om prisene, men under 500 000 kroner for en velutstyrt bil bør være et brukbart anslag. CX-7 er en av de mest sporty bilene i denne klassen, det gjelder både design og kjøreegenskaper.
Les mer om CX-7 i Brooms nybilbase - klikk her:
Hyundai ix35
Etterfølgeren til dagens Tucson kommer til Norge etter jul og den blir en tøff nøtt for konkurrentene!
Alt tyder nemlig på at Hyundai denne gangen har gjort hjemmeleksa skikkelig. iX35 skal bli en mer påkostet bil enn Tucson. Fokuset har spesielt vært på interiør og materialvalg.
Den vokser også litt i størrelse. Ikke helt opp til Outlander-nivå, men den blir en god del rommeligere enn biler som RAV-4 og Tiguan.
Hyundai har også jobbet veldig bevisst med designet. Tucson er anonym og utstråler absolutt ikke noen premium-faktor. ix35 er langt mer sporty og ligner fra flere vinkler nesten mistenkelig mye på Ford Kuga.
Vil du vite mer om ix35? Da skal du klikke her: