Har startet folkeaksjon mot "drapstrailere"
– Vi er sjokkerte over den voldsomme responsen.
Debatten om utenlandske vogntog koker i sosiale medier. Norges Lastebileier-Forbund er redd myndighetene har resignert.
Reaksjonene har ikke latt vente på seg etter at Bergensavisen skrev om utenlandske lastebilsjåfører som kjøper falske sertifikat på svartebørs.
– Det som er trist med at man kan kjøpe en tjeneste uten fare for konsekvenser. Det blir på en måte en resignasjon, sier kommunikasjonssjef Kari Brun Ågotnes i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) oppgitt.
LES OGSÅ: Kjøper lastebillappen på svartebørs
Sjokkert over responsen
– Hvis ikke myndighetene setter inn kontrollsystemer og stilltiende aksepterer det, blir dette en alvorlig trussel mot sikkerheten. Folk blir redde og omdømmet til bransjen ødelagt, fortsetter hun.
Toleransegrensen for farlig godstransport er for lengst nådd, skal man tro Facebook-siden «Folkeaksjonen mot drapstrailere». På fire dager har siden fått over 65 000 «Liker».
– Vi er sjokkerte over den voldsomme responsen, men jeg vet ikke om det er hyggelig. Egentlig er det skremmende at så mange føler på dette, sier Øystein Bentzen til BA.
Det var han som opprettet Facebook-siden onsdag i forrige uke.
Redsel vises ikke i statistikken
Budskapet på siden er klinkende klart «La oss feire jul med alle til stede! Dårlig skodde trailere må bort fra norske vinterveier! Støtt aksjonen! Gi myndighetene en kraftig beskjed!»
– Jeg vil tro de fleste som liker siden har kjent på redsel på veien selv eller er engstelige for sine nærmeste. Denne redselen vises ikke i statistikken, men den er veldig tung å bære.
– Noe av vår livskvalitet er frarøvet oss. Vi sitter på nåler, og kan ikke godta at det skal fortsette, sier Bentzen.
Bentzen at han selv kjente på dette under en kjøretur fra Oslo til Mo i Rana for et par uker siden.
– I stedet for å kose meg, kjørte jeg defensivt og passet på ikke å møte vogntog i en sving. Hyggen og kosen bak rattet var helt borte, sier Bentzen.
Han forteller at bakgrunnen for at siden ble etablert, var et «irritabelt hjertesukk» etter å ha lest UP-sjefen i Nordland, Knut Danielsen, sin kommentar til Rana Blad:
– Jeg venter bare på meldingen om at en familie på tur, med tre barn i baksetet, er meiet ned av en trailer og vi står foran en stor dødsulykke.
– Hvis UP-sjefen kan føle seg så redd på E6, hvordan har ikke jeg og vanlige bilister det? Denne hjelpeløsheten er jo fullstendig, sier Bentzen.
Får mange henvendelser
Etter at han startet folkeaksjonen har Bentzen fått en rekke henvendelser fra norske trailersjåfører, forteller han.
– De er frustrerte og mener de tilhører en bransje som mer eller mindre går i oppløsning.
– Yrkesstoltheten i ferd med å smuldre opp, sier Bentzen.
Også BAs sak om falske førerkort diskuteres flittig på siden hans.
«Steng grensen og få eget grensepoliti som tar seg av både kjøretøy og sjåfører som ikke har sertifikatene og papirene i orden», skriver en av følgerne.
«Inndra vogntoget», skriver en annen.
– Denne folkeaksjonen bør myndighetene få med seg, sier administrerende direktør Geir Mo i NLF.
Klandrer korrupsjon og mafia
Når det gjelder problemet med falske førerkort, mener Mo det er en lang vei å gå.
– Dette er blant annet et resultat av korrupte myndighetspersoner, i hovedsak i Øst-Europa, sier Mo.
Han forteller om to vanlige måter å skaffe seg falske sertifikater på.
– Enten kjøper de et ekte av en korrupt tjenestemann eller så handler de et falskt produsert av mafialignende organisasjoner, sier Mo.
Han mener at det eneste som nytter er en styrket grensekontroll med bedre sjekk av førerkort.
– Trolig må vi også innføre biometrisk identifikasjon med fingeravtrykk eller lignende, slik at muligheten for å forfalske blir tilnærmet lik null. Da vil vi alle fall avsløre de som er falske, sier direktøren.
– Hvis man i tillegg konsentrerer seg om å luke ut verstingene på kjøretøysiden, de med for dårlig utstyr og biler, vil det også hjelpe. Men det løser ikke hele problemet, sier han videre.
Uansett er det på grensen man må intensivere innsatsen og grensekontroll må få tilført langt mer ressurser, mener Mo.
– Det er der man kan forhindre katastrofer inne i landet. Det er altfor sent å stoppe når de står fast på Hardangervidden, sier han.
Oppdragsgiver har et ansvar
NLF er opptatt av transportkjøpers juridiske ansvar, og påpeker at det er nytteløst hvis ikke kravene blir fulgt opp.
– Oppdragsgiver har et ansvar, men det praktiseres dessverre ikke.
– Er det prispress og hard konkurranse som utløser dette problemet?
– Ja, mange ledd skal tjene penger. Meklere og speditører tar sitt. Stakkaren som utfører oppdraget er i altfor mange tilfeller en underbetalt østeuropeer uten kunnskap om og utstyr for norske forhold, svarer Mo.
Til slutt vil Mo ha fram at det ikke bare er utenlandske vogntog som havner i ulykker.
– Det er ikke bare utlendinger som viser uforstand og har manglende utstyr. Men de er altfor mange, avslutter han.
Du kan lese mer om bil og trafikk i ba.no – her:
LES OGSÅ: Tore har verdens sterkeste trailer