Hangover for japansk bilindustri

...men amerikanerne jubler

Tsunami Toyota er. Tusenvis av biler ble ødelagt.
Tsunami Toyota er. Tusenvis av biler ble ødelagt.

Bilbransjen ser nå ettervirkningene av det kraftige jordskjelvet i Japan som målte 8,9 på Richters-skala tidligere i vår.

Tohoku regionen som ble hardt rammet er et av stedene med flest bilfabrikker i Japan. Også mange underleverandører til bilindustrien har sine fabrikker der.

Stengte fabrikker

Toyota måtte stenge tre fabrikker i de rammede områdene, mens både Nissan og Honda sette kroken på døra en periode på samtlige av de fire fabrikkene de har hver.

Nissan kunne rapportere om 2 300 skadde og ødelagte biler etter skjelvet og den påfølgende tsunamien. De fikk også satt to fabrikker i brann.

Utbrendte-biler
Utbrendte-biler

Aller verst gikk det ut over Hondas utviklingssenter i Tochigi. Der det lages motorer, girkasser og forstillingsdeler. Den fabrikken er helt ødelagt.

Nå ser man altså ettervirkningen av katastrofen. Salget av de japanske bilmerkene stuper.

Stor tilbakegang

Og det er særlig på det viktige amerikanske markedet at salgstallene er alt annet enn hyggelige. Toyota har en tilbakegang på hele 33 % mens Nissan kan notere seg minus 22,5 % i margen. Dramatisk tilbakegang altså.

Det er ikke bare det at fabrikkene ble ødelagt. Vel så viktig er det at mange av under levrandørene også – bokstavelig talt – ble feid på sjøen.

Nissan
Nissan

Les også: Norske bilfavoritter betegnes som dødsfeller

Men amerikansk bilindustri jubler. Endelig er ”de tre store” fra Detroit igjen de mest solgte bilene ”over there”. Det begynner å bli en stund siden sist de jublet. Men ”seieren” må da ha en liten bismak når motstanderen går på krykker og med armen i fatle. Det spørs hvor lenge det varer...

Trykket øker

Japanerne er som vi vet et flittig folkeferd, og trykket på produksjonskapasiteten øker. Allerede i løpet av juni håper man å nå så mye som 90 % av produksjonskapasiteten igjen. Mens man snakker om oktober, november før produksjonen igjen kan gå for fullt. Amerikanerene får fryde seg mens de kan.

For europeisk bilindustri er konsekvensene ikke så veldig store. Men nærmest som en kuriositet kan det nevnes at VW og Audi sliter med å levere røde biler. Fabrikken som produserte de røde lakkpigmentene lå på en strand i Japan...

Les også: Nok en Saab stopp


90 % av produksjonskapasiteten skal være på plass i løpet av en måned.
90 % av produksjonskapasiteten skal være på plass i løpet av en måned.