Halvparten slipper fotoboks-bot

Og politiet er fornøyd med utviklingen.

Fotoboksene langs norske veier tar bilder av tusenvis av fartssyndere hvert år. Men bare rundt halvparten av de som blir avfotografert får faktisk en bot... (Foto: Terje Pedersen, ANB )
Fotoboksene langs norske veier tar bilder av tusenvis av fartssyndere hvert år. Men bare rundt halvparten av de som blir avfotografert får faktisk en bot... (Foto: Terje Pedersen, ANB )

142 millioner bilister passerte i 2012 aktive fotobokser langs veiene i Norge.

Økningen er betydelig sammenlignet med 2005 – da det bare var 87,5 millioner bilister som kjørte forbi en fotoboks som var klar til å ta bilde ved en eventuell fartsovertredelse.

Det melder NAFs medlemsblad Motor.

Inkludert i dagens flora av fotobokser er for øvrig ti steder med såkalt strekningsautomatisk trafikkontroll – som altså måler gjennomsnittsfarten.

Men til tross for flere fotobokser og snittmålinger, er antall kroner i statskassen redusert betydelig de siste åtte årene.

LES OGSÅ: Hvor mye straff får jeg for å sage ned en fotoboks?

219 millioner kroner

Men statskassen blir ikke slunken av den grunn. 102.235 bilister ble ifølge Motor målt til hastigheter som første til forenklet forelegg eller anmeldelse.

Og selv om 50.433 av disse aldri fikk boten de trolig hadde gjort seg fortjent til, ble det håvet inn 219 millioner kroner i fotoboksbøter i fjor.

I 2005 var tilsvarende tall 322 millioner kroner.

LES OGSÅ: Dette frykter bilførere mest

Fornøyd med nedgang

Politiet er fornøyd med at det blir færre kroner i kassa – fordi det betyr at flere følger fartsgrensene.

– Vi er slett ikke lei oss for at færre blir tatt i fotoboksene. Vårt mål er å få ned farten på trafikkfarlige strekninger, sier politiinspektør Jan Morgan Guttormsen til bladet Motor.

Han er glad for at overtredelsesprosenten er mer enn halvert siden 2005.

LES OGSÅ: Norske bilister kjører for sakte

To grunner til at mange slipper

Det er to hovedårsaker til at så mange slipper unna bot, selv om de blir avfotografert av fotoboksen: Enten er det vanskelig å identifisere sjåføren eller så er ikke fotolinjene som er frest ned i veien synlige.

Fotolinjene er der for å sikre at målingen blir foretatt på riktig bil.

LES OGSÅ: Her står alle fotoboksene

Kontroll i tunneler

Guttormsen ønsker nå et større fokus på streknings-ATK i tunneler. Han mener det her lett kan oppstå stygge ulykker, og påpeker at det er vanskelig å drive vanlige fartskontroller her.

I dag er det rundt 400 fotobokser i Norge.

Rekordåret for inntekter av fotoboksbøter var i 2006 – da ble det hentet inn over 400 millioner kroner ved hjelp av disse kameraene.

LES OGSÅ: Topp 5: Slik unngår du fotoboksbot