Guide: Dette må du vite før du kjøper cabriolet

Sjekk dette før du lar cabriolet-drømmen gå i oppfyllelse – og unngå marerittet.

Dette er biltypen mange drømmer om, men få realiserer. Her er får du en komplett guide over hva du bør sjekke før du oppfyller din cabriolet drøm.
Dette er biltypen mange drømmer om, men få realiserer. Her er får du en komplett guide over hva du bør sjekke før du oppfyller din cabriolet drøm.

Selv om salget av nye cabrioleter er relativt beskjedent her i Norge, finnes det ganske mange som ønsker seg en slik toppløs doning å cruise rundt i en varm sommerdag.

Utvalget av brukte cabrioleter er faktisk ganske stort, og prisene varierer fra bare noen få tusenlapper og opp til mangfoldige hundre tusen kroner.

Men det å kjøpe en brukt cabriolet er ofte litt mer risikofylt enn å kjøpe en ditto bil med tak.

Del med Facebook-vennene dine

Vi har derfor laget en liste over ting du bør sjekke litt nøye før du oppfyller cabriolet-drømmen.

1. Karosseri:

Austin-healey
Austin-healey

Her er det litt delte meninger. Noen mener at en cabriolet normalt ruster mindre enn vanlige biler, rett og slett fordi de ofte ikke brukes på vinteren – og dermed unngår salt og mye dårlig vær som biler i normal trafikk utsettes for. Samt at bilene ofte eies av entusiaster som tar godt vare på dem.

Mens noen mener at en cabriolet ofte ruster mer enn andre biler fordi det har lett for å komme en regnskur når taket er nedslått og at gulvtepper osv. blir fuktige. Fukt og stål er som kjent en dårlig kombinasjon... Et annet argument er at en del cabrioleter, av den typen som er ”etterbygd” av vanlige biler, ofte kan ruste ved forsterkninger osv. Dette gjelder særlig eldre biler som er produsert i små serier.

Begge deler er for så vidt riktig. Så om man skal trekke noen konklusjon, så må det bli at det er smart å sjekke en cabriolet litt ekstra nøye for rust, særlig i gulvet og i bagasjerommet. Løft på tepper og se nøye rundt forsterkninger og avstivninger på litt eldre biler.

Det kan også være smart å sjekke brønnen hvor kalesjen ligger når den er nedslått. Tette dreneringer forekommer og vannet renner da ofte inn i bagasjerom og / eller gulv. I beste fall da så lukter det mugg og kjeller. I verste fall finner du rust. Mye rust...

Mazda MX-5: Renheklet moro på fire hjul

2. Kalesje:

Mercedes-cab.
Mercedes-cab.

Kalesjen er et svakt punkt på alle cabrioleter. Sjekk nøye alle sømmer, glidelåser, trykk-knapper og innfestninger. Prisene (og kvaliteten) for nye kalesjer varierer mye – alt ifra noen få tusenlapper og opp til flere titusener.

Sjekk også nøye at selve kalesjestativet er i orden og går som det skal rent mekanisk. Og at det ikke er stor slitasje i ledd, hengsler, innfestinger osv.

Noen biler har ganske kompliserte og hydrauliske systemer her som er dyre å reparere.

Det samme gjelder for biler med foldbart ståltak. Mekanismen som hever og senker taket er ofte avansert og kostbar. Så sjekk nøye!

Denne cabrioleten floppet helt:


3. Bakvindu:

911-cab-bakvindu
911-cab-bakvindu

Dette er et annet svakt punkt. Hvis ruta er av glass, er det for så vidt greit. Bare sjekk at varmetrådene virker. Det hender på noen modeller at ledningene slites av etter at taket har blitt slått opp og ned mange nok ganger.

På biler med gammeldags plastrute, hender det veldig ofte at denne blir hvit – og nesten umulig å se ut av. Å bytte denne er en salmakerjobb – så sjekk hva dette koster før du eventuelt handler bil med dårlig rute.

4. Sideruter:

911-cab-av-på
911-cab-av-på

På mange litt nyere cabrioleter er det slik at sideruten i døren skal ned ca. 1 cm når man har døren åpen, og automatisk går opp igjen når man lukker døren. Dette for å hindre vindstøy og vanninntrengning.

Sjekk at dette fungerer som det skal på alle dørene. Feil på mikrobryterne som styrer dette er ganske vanlig på enkelte modeller.

Les også: Tre biler som garantert ødelegger sveisen din

5. Vannlekkasje / vindstøy:

Cab-i-regnvær
Cab-i-regnvær

Både vannlekkasje og vindstøy er irriterende og kan være vanskelig å reparere. Prøvekjør bilen med kalesjen oppe – med stereoen avskrudd – og lytt.

Med høytrykksspyler klarer du å spyle vann inn i de fleste cabrioleter – i alle fall de som er noen år gamle. Men en test med hageslangen er helt klart på sin plass. Sjekk om det pipler vann inn noen steder.

6. Interiør:

Cab-intr.
Cab-intr.

De fleste cabrioleter har interiør av skinn eller annet materiale som tåler noen regndråper – men det gjelder ikke alle. Stoffseter i en slik bil er fy-fy, og det er ofte bare én skikkelig regnskur som skal til – så har du kjellerlukt i bilen resten av livet.

Del med Facebook-vennene dine

Ford-Mustang
Ford-Mustang

Når disse tingene er sjekket ut og funnet i orden så gjenstår det bare en ting – nemlig å ønske god tur!

Test: Dette er den nye cabriolet-bestselgeren

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: