GTA: Klarer du å gjette hvor denne superbilen kommer fra?

De vil ta opp kampen mot Koenigsegg og Pagani - med amerikansk muskelhjelp.

GTA Spano hovedbilde (Foto: Are J. Heiseldal)
GTA Spano hovedbilde (Foto: Are J. Heiseldal)

Superbiler er italienske. Det er nesten så man kan si det så bastant. Så finnes det hederlige unntak som bekrefter regelen: McLaren F1, Koenigsegg Agera, den nye Porsche 918, Bugatti Veyron, og la oss ta med amerikanske SSC Aero.

Men Spania?

Sikre på å lykkes

Joda, det var noen som prøvde seg med en formel 1-lignende sak kalt Tramontana for noen år siden, og så bygde Seat noen ganske få eksemplarer av konseptbilen Cupra GT for banebruk. Men nå mener et selskap som kaller seg GTA Motor at de skal etablere seg med sin nye Spano, som sto klar i all sin røde prakt på Genève-utstillingen.

– Det er veldig dyrt å leie stand i Genève. Hvis vi ikke var bortimot hundre prosent sikre på at vi faktisk ville klare å få i gang produksjonen, så hadde vi ikke kastet bort de pengene, sier Alfred Kuijer, PR-mann hos GTA.

99 eksemplarer

For øyeblikket holder spanjolene på med EU-typegodkjenning av bilen. Den prosessen skal være ferdig senest i juni, og så skal produksjonen starte. Det vil si, å kalle det produksjon er å ta i.

– Vi skal bygge fem biler i år, og alle fem har vi konkrete interessenter på. Etter det blir det 25 i året til vi kommer til 99. Dette er en eksklusiv bil, så flere enn det kommer vi ikke til å lage. Det er vårt salgsargument nummer én, sier Kuijer.

Prisen for gildet blir ikke mer enn drøyt halvparten av hva Pagani skal ha for sin nye Huayra, men 530.000 euro – drøyt fire millioner kroner før avgifter – er likevel en god slump penger.

LES OGSÅ: Her er superbilen du har råd til

Dodge Viper-motor

Men på kjøpet får man da også en rekke tall som kan imponere hvem som helst: 0-100 på 2,9 sekunder, toppfart på over 350 km/t, og 820 hestekrefter fra en V10-motor på 8,3 liter.

– Motoren stammer fra en Dodge Viper, men den er totalt overhalt og videreutviklet for vårt formål, så vi føler vi mer eller mindre kan kalle den vår egen, sier Kuijer.

GTA har også tatt patent på to av løsningene de har utviklet for Spano. Superbilen har gjennomsiktig glasstak, men ved hjelp av en bryter kan glasset «dimmes», slik at sterk sol kan stenges ute. Og både front- og baklyktene er innrammet av en stripe med lysdioder.

– I motsetning til hos for eksempel Audi, som også bruker mye LED-lamper, sitter diodene våre inne i selve glasset, sier Kuijer, og fortsetter med å vise fiffige løsninger:

LES OGSÅ: Vet du hvilken bil dette er?

Uvanlige detaljer

Bensinlokket finner man ved å vippe til side en del av luftinntaket i bakkant av førerdøra – og den døra åpnes ved å trykke på GTA-logoen i B-stolpen. Det er nesten et antiklimaks at selve dørene åpner seg rett utover, som på en hvilken som helst annen bil.

– Lamborghini og Koenigsegg har jo sine spesielle patenter på det området. Det har ikke vi, men til gjengjeld åpner bagasjerommet vårt seg på en unik måte, sier Kuijer med et smil, og vipper dekselet mellom lyktene bakover, så det legger seg over frontruta.

Unikt skal det altså være.

Del med Facebook-vennene dine

LES OGSÅ: Dette er verdens første superbil

GTA Spano 7 (Foto: Are J. Heiseldal)
GTA Spano 7 (Foto: Are J. Heiseldal)

GTA Spano hovedbilde (Foto: Are J. Heiseldal)
GTA Spano hovedbilde (Foto: Are J. Heiseldal)
GTA Spano 1 (Foto: Are J. Heiseldal)
GTA Spano 1 (Foto: Are J. Heiseldal)
GTA Spano 2 (Foto: Are J. Heiseldal)
GTA Spano 2 (Foto: Are J. Heiseldal)
GTA Spano 3 (Foto: Are J. Heiseldal)
GTA Spano 3 (Foto: Are J. Heiseldal)
GTA Spano 4 (Foto: Are J. Heiseldal)
GTA Spano 4 (Foto: Are J. Heiseldal)
GTA Spano 5 (Foto: Are J. Heiseldal)
GTA Spano 5 (Foto: Are J. Heiseldal)
GTA Spano 6 (Foto: Are J. Heiseldal)
GTA Spano 6 (Foto: Are J. Heiseldal)
GTA Spano 7 (Foto: Are J. Heiseldal)
GTA Spano 7 (Foto: Are J. Heiseldal)
GTA Spano 8 (Foto: Are J. Heiseldal)
GTA Spano 8 (Foto: Are J. Heiseldal)
GTA Spano 9 (Foto: Are J. Heiseldal)
GTA Spano 9 (Foto: Are J. Heiseldal)
GTA Spano 10 (Foto: Are J. Heiseldal)
GTA Spano 10 (Foto: Are J. Heiseldal)