Granta WTCC: Klarer du å se hvem denne tøffingen kommer fra?

Ikke akkurat bilmerket vi vanligvis forbinder med fart og moro.

Det er ikke mye som minner om en beskjeden liten Lada når Granta har fått full WTCC overhaling.
Det er ikke mye som minner om en beskjeden liten Lada når Granta har fått full WTCC overhaling.

Motorsport er en viktig imagebygger for mange bilmerker. Kanskje særlig for dem som tradisjonelt sliter litt med en traust image - og trenger noe som kan endre litt på det.

Russiske Lada er i gang med en real omstrukturering etter at Renault har tatt over styringen i selskapet. Og en av tingene man satser på, er nettoppp motorsport.

Oppfølgeren til Samara

Lada har faktisk vært med i World Touring Car Championship (WTCC) siden 2008. Nå har de akkurat avduket bilen de skal delta med i år, Lada Granta TC1.

Dette er oppfølgeren til Samara, en bil som også ble solgt ny i Norge i mange år.

Granta er en typisk fornuftig og beskjeden småbil, som hjemme i Russland først og fremst selges på lav pris.

Se video: Ladaen ville ikke starte under lanseringen

Real senkejobb

Beskjeden er imidlertid ikke ordet vi vil bruke om den etter at bilen har fått full WTCC-overhaling.

Stylingkitet er voldsomt, der særlig hjulbuene bak har fått solide dimensjoner. Vingen bak er heller ikke småtterier, her handler det naturligvis om å sikre tilstrekkelig marktrykk.

Bilen står på 18-tommere, og her har det også blitt gjort en real senkejobb, den stikker ikke mye over asfalten!

Starter i april

1,6-liters bensinmotor under panseret høres kanskje forsiktig ut, men dette er noe helt annet enn motoren som putrer rundt i vanlige Grantaer.

Motortunerne har nemlig skremt den opp i rundt 400 hestekrefter.

Granta WTCC kjøres av James Thompson, Rob Huff og Mikhail Kozlovskiy, årets første løp går av stabelen på Paul Ricard-banen i Frankrike 20.april.

Topp 5: Biler bak muren

Slik ser Lada Granta ut i
Slik ser Lada Granta ut i

Snart slutt for Lada-klassikeren: