Golf VII: I dag tester vi den nye bestselgeren

Brooms bilekspert er på vei til Sardinia. - Jeg gleder meg!

Den nye Golfen har allerede fått skryt for interiørdesignet. I dag setter de første norske biljournalistene seg bak rattet og tester den, på Sardinia.
Den nye Golfen har allerede fått skryt for interiørdesignet. I dag setter de første norske biljournalistene seg bak rattet og tester den, på Sardinia.

12.november har den premiere hos norske bilforhandlere. Og i dag får de første norske biljournalistene teste splitter nye VW Golf - på Sardinia.

Brooms bilekspert Benny Christensen er en av dem. Akkurat nå er han i München, etter frokost setter han seg på flyet til den italienske øya.

Mange venter på den

- Jeg gleder meg! Dette er et lite kvantesprang i Golf-historien.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. (Foto: Broom.no)
Benny Christensen er Brooms bilekspert. (Foto: Broom.no)

VW tar i bruk veldig mye ny teknikk denne gangen og flytter noen grenser i forhold til hvordan man bygger bil.

- Dessuten vet vi jo at dette er en bil veldig mange norske kunder venter på - og skal kjøpe. Det vil overraske meg stort om ikke Golf blir Norges mest solgte bil også neste år, sier Benny.

LES OGSÅ: Her er den nye bestselgeren



Billigere å produsere

Den nye Golfen ble første gang vist i Berlin tidligere i høst. Utseendet er ingen overraskelse, her snakker vi forsiktig videreføring av dagens design. Men under skallet har det skjedd mye:

- Ja, denne bilen er bygget på VWs nye og banebrytende MQB-plattform. Den skal danne utgangspunkt for mer enn 40 modeller fra konsernet i årene som kommer.MQB er også starten på en ny og mer effektiv måte å produsere biler på.

- VW forventer selv at dette skal kutte produksjonskostnadene med 20 prosent – og at selve produksjonstiden skal ned med 30 prosent. Når det så dreier seg om rundt 3,5 millioner biler produsert på denne plattformen, snakker vi enorme innsparinger, forteller Benny.

Golf sak 2
Golf sak 2

LES OGSÅ: Golf GTI: 35 år med moro!

En klasse større

Syvende generasjon Golf har vokst 5,6 centimeter i lengden, og måler nå 425,5 centimeter fra støtfanger til støtfanger. Det betyr litt bedre plass inne i kupeen - ikke minst vokser bagasjerommet med 30 liter, opp til 380 liter.

- Dette gjør naturligvis bilen enda litt mer anvendelig, Golf har i praksis vokst seg en klasse større enn det som var utgangspunktet for modellen. Men til tross for dette, blir den faktisk lettere nå. Jeg er spent på hvordan det merkes på kjøreegenskapene, sier Benny.

Ikke dyrere

Litt større og mer standardutstyr på plass betyr likevel ikke at prisene øker. Innstegsmodellen starter på 225.000 kroner. Det er bensinmotoren på 1,2-liter og 85 hk.

Denne motoren klarer et blandet forbruk på 0,49 l/mil, mens CO2-utslippet er 113 g/km.

LES OGSÅ: VW Golf: Tar 6000 nordmenn feil – hvert år?

Ekte sparebøsse

Svært interessant for det norske markedet er også at man nå kan få firehjulstrekk i kombinasjon med den minste dieselmotoren. Golf 4Motion med 1,6-liter og 105 hks dieselmotor starter nå på 298.000 kroner.

Og så skal VW rulle ut en ekte sparebøsse i BlueMotion-utgaven. Denne benytter seg av alle de tekniske hjelpemidlene VW-systemet har å by - og det begynner å bli omfattende - for å ende opp med et blandet forbruk på klasseledende 0,32 l/mil – og CO2-utslipp på bare 85 g/km.

LES OGSÅ: Golf VII: Dette skal bli Norges mest solgte bil

Tre utstyrsnivåer

Ny Volkswagen Golf leveres i tre utstyrsversjoner; Trendline, Comfortline og Highline.

I topputgaven, Highline, er blant annet belysning av logo i grillen, 17" felger, aktive tåkelys med kromramme, "sota" baklys, sportsseter, LED-leselys foran og bak, multifunksjonsratt og parkeringssensor.

Vi kommer tilbake med rapport så snart Benny har fått kjørt bilen.

PRISOVERSIKT: Bensin: 1,2 85 hk TSI - fra 225.900 kroner (Trendline) 1,2 105 hk TSI - fra 255.300 kroner (Comfortline) 1,2 105 hk TSI med DSG - fra 273.400 kroner (Comfortline) 1,4 140 hk TSI - fra 288.900 kroner (Highline) 1,4 140 hk TSI med DSG - fra 305.100 (Highline) Diesel: 1,6 105 hk TDI - fra 277.000 kroner (Highline) 1,6 105 hk TDI med DSG - fra 295.900 kroner (Highline) 1,6 150 hk TDI - fra 308.800 kroner (Highline) 1,6 150 hk TDI med DSG - fra 328.400 kroner (Highline) 1,6 150 hk TDI med 4Motion - fra 341.600 kroner (Highline)

Kilde: VW.no

Bensin:

1,2 85 hk TSI - fra 225.900 kroner (Trendline)

1,2 105 hk TSI - fra 255.300 kroner (Comfortline)

1,2 105 hk TSI med DSG - fra 273.400 kroner (Comfortline)

1,4 140 hk TSI - fra 288.900 kroner (Highline)

1,4 140 hk TSI med DSG - fra 305.100 (Highline)

Diesel:

1,6 105 hk TDI - fra 277.000 kroner (Highline)

1,6 105 hk TDI med DSG - fra 295.900 kroner (Highline)

1,6 150 hk TDI - fra 308.800 kroner (Highline)

1,6 150 hk TDI med DSG - fra 328.400 kroner (Highline)

1,6 150 hk TDI med 4Motion - fra 341.600 kroner (Highline)

Kilde: VW.no

Se flere bilder av nye Golf VII her:

Klikk på videovinduet under for å se den første videoen av den nye Golfen:

https://www.youtube.com/watch?v=M_YCEhOvxvg

LES OGSÅ: Golf Mk1: Sjelden har begrepet "ulv i fåreklær" passet bedre