Golf R cabriolet: Verstingen blir toppløs

270 hestekrefter i konseptbil som nok vil friste mange.

Golf R konsept kabriolet
Golf R konsept kabriolet

VWs største suksessmodell, Golf, har vært laget i cabrioletversjon siden 1979. Men den som nå vises er uten tvil merkets råeste så langt. Her har en tatt utgangspunkt i R-modellen, med sine 270 hestekrefter, firehjulstrekk og en 0-100-tid som ligger under seks sekunder.

Selv om bilene med åpent tak gjerne blir tyngre enn sine modellsøsken, og dermed taper litt av ytelsene om en sammenligner, er ikke dette tilfellet her.

Ingeniørene har gjort en imponerende jobb, og klart å beholde både toppfart (250) og 0-100-tiden (5,5 sekunder) identisk med R-modellen med tak.

Golf R konsept kabriolet forfra
Golf R konsept kabriolet forfra

LES OGSÅ: - Denne VW-en var 80-tallets kasseracer!

Stilfullt interiør

Akkurat som den opprinnelige R-modellen er cabrioleten senket 2,5 centimeter og utstyrt med ventilerte bremseskiver.

Konseptbilen er laget i to varianter, i grå og blå metallic. Begge har selvsagt fått et sporty interiør – med "bøtteseter". Felgene er av typen Tallageda og Glendale i 19" størrelse.

Mens den blå naturlig nok bruker dette som en gjennomgangstone også i interiøret, er det karbon og oransje som benyttes i den grå modellen.

Dyr moro

Golf R konsept kabriolet bakfra
Golf R konsept kabriolet bakfra

Så får vi bare håpe at VW synes dette er verdt å sette i produksjon, da vil vi kunne få en av markedets morsomste cabrioleter. Problemet, som alltid i det norske markedet, blir prisen.

Co2-utslippet er riktignok på "akseptable" 195 g/km, det ville for bare noen år siden ville vært utenkelig i en bil med denne typen ytelser, og det er bare en 2-liters motor. Likevel vil avgiftene i en så sterk bil bli skyhøye. Noe vanlig syn vil den altså ikke bli uansett.

NB: Det ligger for tiden to Golf R-modeller av den siste generasjonen til salgs på finn.no. Den billigste koster 675 000 kroner. Nybilprisen på Golf R er rundt 800 000 kroner.

Del med dine venner på Facebook

LES OGSÅ: Glenn Andre gikk for Golf VR6