Foto: Benny Christensen

God gammel motor trenger mer krefter

Og det skal helst ikke koste en formue. Les rådet til Brooms bilekspert.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte

Hei Benny! Har et spørsmål her. Volvo med B20 motor: Hvor mye mer yter en B20 med doble Weber-forgassere? En orginal B20 er 82 hk, og jeg ønsker meg rundt 120 hk. Hva er det billigste å gjøre da?

Benny svarer:

Heisann du! Morsomt spørsmål for en gammel Volvo-mann det der!

For det første: Å trimme en slik gammel motor er ikke billig uansett. Her kan man ikke bare ”jukse” med en chip eller ”powerboks” Her må det gjøres på gamlemåten – og det liker jeg!

Men som sagt, pengene flyr. For det første må du være sikker på at motoren er i god stand, og med liten sylinderlekkasje. Å trimme en slitt motor blir omtrent som å sminke et lik – etter en liten stund kommer stanken...

Å bare montere dobbelforgasser-anlegg på en ellers original Volvo B20 gir grom lyd og høyt bensinforbruk - og fint lite annet.

Du MÅ begynne et helt annet sted, nemlig med tenningsanlegget. Du kan ha så mange forgassere og kamaksler du bare orker, men det hjelper ikke om du ikke har en skikkelig kraftig gnist – på eksakt riktig tidspunkt.

Sjekk fordeleren, stifter og kondensator nøye (evt. bygg om til elektronisk tenning) , kjøp ny coil (f.eks rød Bosch) og nye, gode pluggkabler.

Så må du ha annen kamaksel. Til gatebruk og rundt 120 hk passer en K- eller D-kam fint. Monter disse med nye løftere og skaff eventuelt litt hardere ventilfjærer også.

Så kommer du til topplokket. Lavere kompresjon, ca 10:1 og større ventiler er alfa og omega. Få tak i en ”GL-topp” og tett dysehullene – da slår du to fluer i en smekk. Da får du nemlig både høy kompresjon og store ventiler!

For ca 120 hk behøver du slett ikke doble Weber-forgassere. To SU-forgassere i god stand duger fint, særlig om du får tak i innsug til en gammel B18 Sport-motor, som ikke har sekundær-spjeld. Det er de beste.

Et skikkelig grenrør og et Simons to-tommers eksosanlegg og – voila – du har 120 ærlige hestekrefter!

Foto: Benny Christensen

Bildene er av min gamle Volvo Amazon som var bremset til 135 hk og som du ser med ”bare” to SU-forgassere. Skal du ha over 140 hk, bør du ha to doble forgassere, smidde stempler, elektrisk bensinpumpe og en del annet stasj – som er både morsomt og dyrt.

Hva dette koster kommer an på hva og hvordan du skaffer deler og hvor mye du skrur selv. Men seriøs trimming på gamlemåten koster fra ca 1000 kr pr ekstra hk. Så nå vet du hva du kan bruke feriepengene til i år!

Lykke til med sprek Volvo!

Les også: Svenske bilklassikere som du aldri har sett dem før

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer - skriv inn i kommetarfeltet under:

reklame
 

Kommentarer er fjernet etter kl. 00.00 og blir åpnet igjen kl. 06.00.

 
 
Dette er Annikens (24) stolthet
Toyota RAV4: Nå har den blitt kultbil
TEST: Skoda Rapid 1,2 TSI
Topp 5: Slik unngår du fotoboks-bot
Ford Mondeo: Nå er plassmesteren blitt billig
Peugeot 308: Se hvem som skal utfordre bestselgeren
Nettmøte: Spør om bil i dag
Disse bilene stopper minst
Tre glemte skatter i bruktmarkedet

reklame