Glødelampe: Ikke start bilen før denne slukker

Det er spesielt viktig når det er kaldt.

Den gule lampa kalles glødelampe   og du må vente med å starte dieselbilen til den har slukket.
Den gule lampa kalles glødelampe og du må vente med å starte dieselbilen til den har slukket.

At dieselbiler generelt er mer tungstartede enn bensinbiler i kulda er langt på vei en myte.

I praksis skal det være usedvanlig kaldt før dieselen i seg selv blir et problem, den tåler nemlig mye.

Del med Facebook-vennene dine

Gult ikon

Men det en del dieselbileiere har problemer med nå, er at de ikke venter lenge nok fra de slår på tenningen – og til de starter bilen.

Når man slår på tenningen på en dieselbil, vil det i de aller, aller fleste tilfeller dukke opp et gult ikon på instrumentpanelet. Denne indikerer at glødepluggene er i ferd med å bli varmet opp. Og før de er tilstrekkelig varme, vil du kunne slite med å få start på bilen.

I streng kulde tar dette lengre tid enn i varmt vær - da glødingen ofte er gjort på bare et par sekunder.

LES OGSÅ: Derfor kan det være smart å "blåse ut" bilen

Ikke fått med seg

– Ja, ikke bare slite. Du risikerer også å tømme batteriet for strøm veldig kjapt hvis du gjør mange startforsøk – uten at bilen starter. Og da står du bokstavelig talt der, sier Brooms bilekspert Benny Christensen som kjenner godt til fenomenet fra sin tid som bilmekaniker.

– Ja, dette merket vi særlig godt da dieselandelen i bilparken plutselig eksploderte. Da var ikke alle som ikke hadde fått med seg hva denne gule varsellampa var for noe. De bare vred om nøkkelen og startet bilen, slik de var vant til fra bensinbilen sin. Og det gikk ikke alltid like greit, forteller Benny.

LES OGSÅ: Du vrir om nøkkelen – det sier bare klikk ...

Varierer fra bil til bil

– Men det er forskjeller ut fra temperatur her?

– Ja, så absolutt. Dette er et kuldefenomen. Og det er også noe som varierer mye fra bil til bil. Noen biler trenger lang glødetid, andre har hurtig-gløding og er startklare nesten med en gang. Derfor må man rett og slett holde øye med varsellampa og vente til den slukker.

- Særlig på litt eldre biler kan glødetiden øke betraktelig når kvikksølvet virkelig kryper nedover i termometeret. Glødingen trekker mye strøm og har man i tillegg et svakt batteri, er det ikke gitt at man har strøm nok til mange startforsøk. Derfor er det ekstra viktig å vente til lampa slukker.

– Først da er glødepluggene varme nok til antenne dieselen – og man får start på bilen.

LES OGSÅ: Vet du forskjellen på disse to varsellampene?