Genesis: Se hvem som skal utfordre luksusmerkene

Dette er hverken tysk, amerikansk eller japansk.

Fronten kan minne om blant andre Aston Martin, men dette er noe helt annet. Nærmere bestemt en Hyundai!
Fronten kan minne om blant andre Aston Martin, men dette er noe helt annet. Nærmere bestemt en Hyundai!

Hyundai-konseret er kraftig på offensiven om dagen. USA er blant markedene der de har størst suksess - og nå har de akkurat avduket en helt ny storbil som helt klart er skreddersydd for dette markedet.

På Detroit-utstillingen akkurat nå viser de nemlig sin helt nye Genesis sedan.

Dette er en bil som skal gå rett i strupen på merker som Lexus, Mercedes og BMW - og dermed også være en liten spydspiss for Hyundai i premium-retning.

Gammelmodig design

Hyundai har solgt første generasjon Genesis i USA siden 2008. Oppskriften var enkel: Størrelse og utstyrsnivå som en BMW 5-serie, men til betydelig lavere pris.

Likevel har bilen slitt litt med å få fotfeste i markedet. Slitt slapt og gammelmodig design har fått mye av skylden for det.

Dessuten har bilen manglet firehjulstrekk som tilvalg, det er viktig for mange amerikanske storbilkjøpere.

Interiøret bærer preg av at dette er en bil som har USA som sitt viktigste marked,
Interiøret bærer preg av at dette er en bil som har USA som sitt viktigste marked,

Genesis kan bli et eget luksusmerke i USA

Audi-inspirert

Nye Genesis viser med all tydelighet at Hyundai har tatt dette med designet på alvor. Her slår de nemlig til med en bil som er blant de aller mest sporty på markedet.

Det gjenspeiler seg hele veien fra den dramatiske fronten, via coupelignende sidelinjer - og til en ganske stramt avkappet hekk. Sideprofilen minner forresten sterkt om Audi A5 Sportback, det er neppe helt tilfeldig...

Sjelden luksus – les vår test av Genesis her

Voksen motorisering

På motorfronten tilbyr Hyundai kun velvoksne saker. Du kan velge mellom en 3,8-liters V6-motor - eller en V8-er på fem liter. Og det er det. Ingen mindre motorer - ikke diesel. Med andre ord kan vi nok se langt etter regulær import av Genesis til Norge, i alle fall fram til det eventuelt kommer flere motorer.

Hyundai har proppet bilen med utstyr. Her skal det aller meste være på plass, inkludert stor trykkskjerm i midten.

Som en liten kuriositet kan vi også nevne at klimaanlegget har egen Co2-sensor som overvåker luftkvaliteten utenfor bilen, og tilpasser etter det.

Helt nye Hyundai Genesis debuterer på bilutstillingen i Detroit akkurat nå.
Helt nye Hyundai Genesis debuterer på bilutstillingen i Detroit akkurat nå.

Også med 4x4

Gensis komer med åttetrinns automatgir. Og Hyundai har også hørt på de som har savnet firehjulstrekk.

Her kan du nemlig velge mellom bakhjulstrekk, eller Hyundais HTRAC-firehjulstrekksystem.

Genesis legger seg over i40 i Hyundais modellprogram. Det er også ventet at det vil være mye av Genesis-designet i neste generasjon i40, når det blir tid for modellskifte her.

Les også: Hyundai XG – brukt luksus for småpenger

Fra denne vinkelen har Genesis mye til felles med Audi A5 Sportback, med coupelingende sideprofil.
Fra denne vinkelen har Genesis mye til felles med Audi A5 Sportback, med coupelingende sideprofil.

Lekker og sjelden – denne er det bare én av i Norge