Gallardo SE: Råsjelden Lamborghini klar for norske vintereventyr

Synet av en Lambo på snø er oppsiktsvekkende. Men kan bli vanligere.

Joda, det er mulig. Med firehjulstrekk og regulerbar bakkeklaring foran KAN denne bilen kjøres på snøføre. Men vi tipper at det ikke vil skje. Foto: TJ Auto
Joda, det er mulig. Med firehjulstrekk og regulerbar bakkeklaring foran KAN denne bilen kjøres på snøføre. Men vi tipper at det ikke vil skje. Foto: TJ Auto

Det håper Tony A. Johansen, daglig leder i TJ Auto på Roa. Han har en spesiell fascinasjon for oksen fra Sant Agata Bolognese, og har i løpet av de to-tre årene firmaet har eksistert forsøkt å diske opp med en og annen Lamborghini for spesielt interesserte nordmenn, i tillegg til alle de vanlige bilene som er innom butikken.

Nå har han fått tak i en skikkelig godbit, som virker enda mer ekstrem der den er parkert på norsk snø.

Nummer 48 av 250 produserte

Bilen er en av kun 250 produserte Gallardo Special Edition fra 2006, og den er så langt han vet den eneste her i landet. Det tør være en ganske trygg antagelse, det flommer ikke over av nyere Lamborghinier her i det hele tatt, og Tony har oversikt over de fleste.

Se annonsen her:

Det mest iøyenfallende med SE-modellen var de skarpe spesialfargene bilene ble levert i. Dette eksemplarets dyporange Arancio Borealis-metallic nærmest glitrer mot snøen, og bilen er nummer 48 av de 250 produserte, forteller han.

SE nummer 48 er lakkert i en effektfull, orange metallic - en av spesialfargene som denne modellen kunne leveres i. Foto: TJ Auto
SE nummer 48 er lakkert i en effektfull, orange metallic - en av spesialfargene som denne modellen kunne leveres i. Foto: TJ Auto

Som merkets "billigversjon", noen hakk under verstingen Murcielago, har Gallardo blitt en kjempesuksess. Den er i dag inne på sitt åttende produksjonsår, og har etter at Audi kom inn på eiersiden også donert bunnplaten til Audis egen sportsbil R8.

Litt Audi-innflytelse

Gallardo har sin egen V10-motor, og Audien hadde i utgangspunktet egenprodusert V8. Nå har imidlertid Lambo-V10eren blitt tatt i bruk i de aller råeste versjonene også av Audien, og vi skjønner at det ikke helt faller i god jord hos en entusiast som Tony.

- Neeei, men så lenge det ikke blir Audi-motorer i Lamborghini får det gå. Audi-eierskapet har ført til positive ting for Lamborghini også, ikke minst med tanke på elektrisk opplegg. Det har vel alltid vært rimelig bra på Audi, og der trengte Lamborhini å bli bedre. Spesielt den elektroniske styringen av E-gearsystemet var ikke bra tidligere, men har blitt så bra nå at Lamborghini ikke engang kutter garantien ved bruk på bane, slik som for eksempel Ferrari gjør, sier han.

Opprinnelig ble Lamborghini bygget for å være et mildere og mer gatevennlig alternativ enn Ferrari. Helt siden Countach har merket tvert imot utstrålet langt mer råskap enn hovedkonkurrenten. Foto: TJ Auto
Opprinnelig ble Lamborghini bygget for å være et mildere og mer gatevennlig alternativ enn Ferrari. Helt siden Countach har merket tvert imot utstrålet langt mer råskap enn hovedkonkurrenten. Foto: TJ Auto

2006 Special Edition var den første modellen som fikk en del oppgraderinger som hadde vært etterlyst på Gallardo. Styringen ble forandret, utvekslingen i gearkassen ble forandret, og fjæringen fikk et bedre oppsett - til sammen gjorde dette bilen langt mer sportslig og harmonisk å kjøre.

At det fungerer kan Tony skrive under på. Hans bil har i tillegg spesialbestilt utstyr som mulighet for å heve bakkeklaringen foran for å kjøre over ujevnheter, og det tidligere omtalte E-gearet.

Denne bilens E-gear er også av den nyeste generasjonen, etter at Audi-elektronikken ble tatt i bruk.

"Thrust mode" for de vågale

- Det fungerer perfekt manuelt ved hjelp av "padler" bak rattet, og det finnes også et automatprogram som gjør bilen veldig lettkjørt. Dessuten innbefatter det "thrust mode", understreker han.

"Thrust mode" er Lambo-lingo for det som ellers kalles "launch control", altså automatisk maks-aksellerasjon. Føreren trykker på knappen og gir gass, deretter er det bare å styre mens bilen tar av fra 5.000 omdreininger så hardt som bare mulig uten at noen av de fire drivhjulene begynner å spinne.

Instrument-layout, klima- og multimedia-kontroller sladrer om at Audi nå har kontrollen over Lamborghini. Men det er ikke kjedelig inne i en Gallardo SE. Foto: TJ Auto
Instrument-layout, klima- og multimedia-kontroller sladrer om at Audi nå har kontrollen over Lamborghini. Men det er ikke kjedelig inne i en Gallardo SE. Foto: TJ Auto

Brutalt utstyr, men denne bilen har trolig ikke fått kjenne pisken så ofte. Den har vært eid av en pedantisk toppsjef innenfor VW-konsernet i Tyskland, og har kun gått 17.000 kilometer siden den ble levert.

- Vi samarbeider med det svenske firmaet Auto-Cura AB, som er store på både omsetning og service på italienske sportsbiler i Sverige. De hjelper oss også å finne frem til spesielt fine biler i utlandet, slik som denne, forklarer han.

Marked også i Norge

- Og markedet for slikt i Norge?

- Ja, vi har solgt noen, men mest litt eldre. Noen Diabloer og slikt. Gallardo er imidlertid en bil som det kan være et marked for fremover, og jeg håper vi en gang kommer dit at vi kan ha to-tre biler i butikken til enhver tid. Men da må vi bygge oss opp litt større kapital først, ler han.

Bakparten er den delen av en Gallardo som de fleste får se. Til gjengjeld er designet i våre øyne ett av verdens mest vellykkede. Foto: TJ Auto
Bakparten er den delen av en Gallardo som de fleste får se. Til gjengjeld er designet i våre øyne ett av verdens mest vellykkede. Foto: TJ Auto

Det er forståelig. Med en prislapp på 1,8 millioner kroner for SE-en er det åpenbart at det koster penger å ha slike biler stående, selv før registreringsavgiften er betalt. Men det er ikke desto mindre et marked for slike biler, også i Norge, forsikrer Tony.

- Denne bilen har ligget ute en ukes tid, og vi har fått en seriøs henvendelse på den allerede. Fordelen med biler som er så dyre er at vi slipper alle drømmerne som skal prøvekjøre, de som tar kontakt er ute etter å handle bil, forteller han, og legger til at fullt opplegg inklusive kredittsjekk før en eventuell prøvekjøring også gjør businessen ærligere for alle parter.

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Aventador - slik blir den nye versting-Lamboen