annonse
Laster inn forumet...
Laster biltester...

”Det er vanskelig å spå, i sær om fremtiden”, pleide en gymnaslærer å spøke med. I hver eneste time. Men det var godt sagt, og dermed kunne det per definisjon ikke gjentas for ofte.

Det gjelder ikke minst utsiktene for hvilke biler som vil bli populære på sine gamle dager, etter kanskje å ha falt mellom alle mulige stoler mens de bare var ”yesterday´s news”.

Men det er veldig gøy å spekulere, og kanskje – bare kanskje – kan det være lønnsomt også...

Har du også opplevd at en kostbar og flott bil fra barndommen plutselig har blitt en kjempedyr veteranbil før du oppdaget at du hadde lyst på den? Vi har kikket på noen av de ”glemte” statusbilene fra 80- og 90-tallet, og som vanlig konkluderer vi med at svenskene har mye rart stående i garasjen. Mange ganger sjeldne ting, som de ikke skal ha all verden for.

Her er noen eksempler på biler som en gang var flotte, som kan bli populære – og som du i mellomtiden kan kjøpe billig og pusse opp frem til de kan registreres med lav avgift i Norge.

Hvilken av dem ville du hatt, og hvorfor? Fortell i kommentarfeltet under!

1995 Alfa Romeo 164 Q4, 9.500 kroner

Faksimile: Blocket.se

Designet på 164 er kanskje ikke noe for alle, men er en av undertegnedes desiderte 80-tallsfavoritter. Og når det som her handler om en av de siste toppmodellene, er det i det minste klart at vi snakker om en sjelden bil som er til salgs i Hudiksvall.

Se annonsen her:

Og sjeldnere vil den bli frem til den blir veteran. På den annen side kan den ikke bli mye billigere.

For denne firehjulsdrevne utgaven med 24-ventilsversjonen av den 3 liter store V6-motoren loves å være rustfri, takket være at den er bruktimportert fra Østerrike til Sverige, og deretter ikke har vært vinterkjørt. Hvis kilometerstanden på bare drøyt 120.000 kilometer også stemmer, må dette være noe i retning av et kupp.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: 164 - en av 80-tallsfavorittene jeg aldri torte kjøpe

1992 Lexus LS 400, 13.500 kroner

Faksimile: Blocket.se

Når det gjelder neste blomst i buketten skal man ikke være redd for kilometerstand, men så har vel japanerne hatt et litt annet kvalitetsstempel enn italienerne, også. Denne Lexusen i Lidköping har gått over 400.000 kilometer, men ser som selgeren understreker ganske pen ut i forhold til alderen.

Se annonsen her:

Den loves å være rustfri under takket være god oppfølging med rustbeskyttelse, og alt utstyr skal også være på stell. Det betyr mye, for dette er en bil med mye ”stæsj” – dette var jo bilen som skulle vise at japanerne så menn også kunne bygge statusbiler, noe ingen i ettertid har vært i tvil om.

Designet er majestetisk, om enn nøkternt, og noen vil hevde den ser ut som en forvokst Camry – ikke minst om interiøret er i typisk erke-kjedelig, japansk blågrå farge. Men om 10 år kan den være mye morsommere enn den føles i dag.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Nå begynner Lexus IS å bli aktuell som ungdomsbil

1989 Audi V8, 39.000 kroner

Faksimile: Blocket.se

I 1988 var Audi på full fart mot statusdivisjonen. Quattro-systemet og de snerrende femsylindrede motorene hadde satt seg i respekt. Så, plutselig, presenterte de en toppmodell med V8-motor for modellåret 1989, basert på karosseriet fra 100 og 200 ”typ 44”, men med profilerte skjermbuer og en front med Audis første ”leppepanser”.

Salget tok aldri av, i hvertfall ikke her i nord. Men lekker, det var den. Og etter hvert har svenskene vært sydover i Europa og hentet ganske mange av dem. Det gjør at du kan finne dem til latterlige priser, men det er nok lurt å satse på en som tross alt ser ut til å ha hatt det bra – som denne i Hässleholm.

Se annonsen her:

Audis første V8-motor på 3,6 liter og 250 hester var visstnok ikke helt problemfri, men den må du leve med hvis du skal ha en slik bil av de første tre årsmodellene, 1989 til 1991. Deretter kom 4,2-literen, som også ble med over i aluminiumsbilen A8, som erstattet V8 fra årsmodellen 1994.

Quattro og et enormt utstyrsnivå var standard på V8, og personlig synes vi oppdateringen av det kileformede typ 44-karosseriet har tålt tidens tann langt bedre enn den mer avrundede A8en som kom etterpå. Dette er dessuten noe så sjeldent som en Audi som mange ikke vet at finnes.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Selv MacGyver måtte gi opp da Audien hans streiket

1987 Volvo 780 Bertone, 58.000 kroner

Faksimile: Blocket.se

Knapt ti år etter at den svensk-italienske love affairen mellom Volvo og Bertone hadde resultert i den særpregede 262 C-modellen, med lekker lav takprofil og skinninteriør med flettemønster, slo turtelduene seg sammen igjen. 780 Bertone var basert på 760, og forventningene var store.

Se annonsen her:

Av en eller annen grunn må folk ha blitt litt skuffet, for etter introduksjonen som 1986-modell hørte vi lite til bilen. Kanskje var det på grunn av designet, for på denne tiden var Bertones formspråk ganske forsiktig, og 780 var mer en utglattet enn en markert versjon av opphavet.

Prisen bidro nok, for det var ikke småtterier man måtte ut med for en slik bil. Og om PRV-motoren på 2,8 liter ikke var noen drøm, var alternativene kun firesylindret – eller en sekssylindret diesel. Dermed ble ikke produksjonsantallet veldig høyt, til tross for at man holdt ut helt til 1991.

Også her kan man finne biler i mange prisklasser, men å kjøpe en fin bil blir billigst i lengden. Denne 2,8 V6-bilen i Örebro – som feilaktig påstås å være en 3-liter – ser hel ut, og skal være nyvist uten mangler.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Motorproblemer - ikke uvanlig på Bertone-Volvo

1992 Maserati 222 SR, 84.900 kroner

Faksimile: Blocket.se

Ingen hadde liksom hørt noe fra Maserati på en stund, i hvertfall ikke når det gjaldt noe annet enn rabiate sportsbiler, da Biturbo-modellen kom på markedet ved 80-tallets begynnelse. Modellen skulle henge med lenge, og utvikle seg gjennom mange faser og modeller – hvorav denne 222 SRen i Kävlinge er en av de siste og råeste.

Se annonsen her:

222 SR ble bygget mellom 1991 og 1993, og har 2,8 liters sekseren som med katalysator yter 225 hester. Kun 210 biler ble bygget av denne og USA-versjonen 222 SE til sammen, og med kun 33.000 kilometer på klokka snakker vi her om en bil med fremtidig samlerverdi.

Kilometeren, og det som ser ut som strøken tilstand ellers, gjør dette fristende, til tross for at italiensk fullblod nok ikke vil være verken enklest eller billigst å vedlikeholde i fremtiden.

Da Maserati Biturbo ble lansert syntes de fleste den så ut som en BMW 3-serie med litt skarpere brettekanter. I våre dager er den brutalt oversett av de fleste – men når du ruller denne ut av garasjen som veteran i 2022 vil den kanskje være en av de minst kjørte i hele verden...

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Snart avdukes en ny generasjon Maserati Quattroporte