Fransk bil? Nei takk!

Ingen franske biler inne på topp 20 - hva kan det skyldes?

De franske bilprodusentene gjør det svakt i Norge   selv om nybilsalget er på et rekordnivå.
De franske bilprodusentene gjør det svakt i Norge selv om nybilsalget er på et rekordnivå.

Nybilsalget i Norge er på rekordnivå i det vi nærmer oss innspurten av året.

Helt i toppen er det nå beinhard kamp om førsteplassen mellom Volkswagen og Toyota – mens Volvo og Ford kniver om å bli nummer tre.

Med unntak av Volvo, er det tysk og japansk som dominerer listene over de mest solgte bilmerkene. De som selger franske biler har langt mindre grunn til å juble over 2013 så langt.

Faktisk er det nå ikke en eneste fransk bil inne på listen over de 20 mest solgte modellene i Norge. De er heller ikke inne på topp 10 blant bilmerkene.

Peugeot selger mest

Peugeot er klart mest solgt av de franske merkene her til lands, men tendensen er på ingen måte positiv. Så langt i år faller salget med 15,2 prosent – med det er Peugeot på 12. plass på merkestatistikken. 4572 norske menn og kvinner har kjøpt ny Peugeot så langt i år.

Det går enda verre med Citroën. Minus 30 prosent gjør at de nå har falt ned til 18. plass på statistikken. Salget er på 2151 biler.

Fransk sportsbil – finnes det?


Renault bak Mini

Selv om de faktisk kan vise til en økning på 25,1 prosent så langt i år, er det ikke akkurat grunn til jubel hos Renault heller. De kommer nemlig fra et svært lavt nivå, og er akkurat nå på 22. plass på registreringsstatistikken.

723 nye biler har Renault-forhandlerne solgt så langt i år.

Med det ligger de bak et nisjemerke som Mini – ja, Renault er også slått av Tesla som i praksis bare har solgt biler i et par måneder av året.

Hva med litt fransk årgangs-luksus?

Gamle fordommer

Broom-redaktør Knut Skogstad følger bilbransjen tett, han er særlig overrasket over at Citroën gjør det så svakt:

– Ja, de har vel aldri hatt et bedre eller bredere modellutvalg enn de har nå. DS-modellene har blant annet fått veldig mye skryt fordi de viser at merket igjen tør å skille seg ut. I C5 har de en stor og svært kompetent utfordrer i Passat-klassen. Men det har bilkjøperne tydeligvis ikke fått med seg.

– Her råder nok gamle fordommer – og med minus 30 prosent må det også være slik at Citroën mister mange i den gamle "menigheten" sin.


Endelig crossover

– Hva tror du det skyldes?

– Citroën har helt klart et imageproblem. Gamle fordommer om kvaliteten sitter nok fortsatt i hos mange kjøpere. Et annet problem er annenhåndsverdien. Mange Citroën-eiere får en negativ overraskelse når de skal bytte inn bilen sin. Dette er nok dessverre for Citroën ganske selvforsterkende. Og det er en trend som det er tungt å komme ut av.

– Hva med Peugeot?

– De har også hatt en fallende kurve ganske lenge nå. De traff tydeligvis ikke markedet med storbilen 508. Nå har de fått den kompakte crossoveren 2008 som i alle fall har startet bra, det blir en svært viktig bil for Peugeot framover, sier Knut.

2008: En kjempesuksess helt fra starten

Mangler modeller

– Og Renault ligger altså bak Tesla nå ...

– Ja, det er mildt sagt interessant! Dette viser hvor fort ting kan endre seg i bilverdenen. Det begynner å bli mange år siden Renault hadde noe særlig volum i Norge, men med markedsandel på 0.6 prosent må vi kunne si at de underpresterer.

– Renault sliter også med at de mangler modeller i viktige klasser. Den nye crossoveren Captur kan bli viktig, men den kommer sent – og den har heller ikke 4x4. Storbilen Laguna er helt usynlig på salgsstatistikkene. Tidligere hadde Renault et veldig bra grep på flerbruksbil-kjøperne, men også der har de mistet mye til øvrige konkurrenter, avslutter Knut Skogstad.

Topp 10: Disse bilmerkene er mest premium

Her er tallene så langt i år:


Slik ser oversikten på de 30 mest solgte bilmerkene i Norge så langt i år ut:
Slik ser oversikten på de 30 mest solgte bilmerkene i Norge så langt i år ut:


Alle tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)


Derfor er den folkets nye luksusfavoritt: