Fransk åpning

Du avgjør hva som blir tiårets bil. Vi har valgt 20 kandidater - og presenterer én hver dag. Klikk her for å stemme:

Nei, det var ikke Ford Skyliner fra 1957 som var først med nedfellbart ståltak.

Georges Paulin var et sammensatt menneske. Ikke bare var han tannlege, med bildesign som bijobb (for en bijobb!), han ble også krigshelt for den franske motstandsbevegelsen under den andre verdenskrig.

Og nå kommer vi til saken. I 1931 tok Paulin patent på det første automatiske ståltakacbriolet-taket. Dette kom i produksjon på Peugeot-modellen 402BL Éclipse Décapotable.

Boom

Litt mer fransk historie: Bilbyggeren Marcel Pourtout produserte flere av Paulins design på større Peugeot-chassis, og kjennemerket ble det nedfellbare ståltaket.

I 1935 solgte Paulin patentet til Peugeot.

Selv om Peugeot og franskmennene var først, så var det i USA ståltakcabrioleten fikk sin første virkelige boom. Dette skjedde i 1957, med den nevnte Ford Skyliner.

Og amerikanerne skal ha for å være de første som masseproduserte biler med denne takløsningen. Bilen var en suksess det første året, men trenden dabbet noe av, og i 1960 ble den borte.

SLK og 3000 GT Spyder

En ny renessanse kom på 1990-tallet, da en rekke - spesielt dyre sportsbiler - begynte å benytte seg av denne løsningen for å åpne, eller skygge for - solen. Mitsubishi var først. På sportsbilen 3000 GT Spyder, vist på LA Auto Show i 1994, kunne du se hva som kom i butikkene i 1995.

Men det var Mercedes-Benz med sin SLK som virkelig fikk det til å svinge for ståltakcabrioleten igjen. Siden har det blitt fler. Mange fler!

Henrettet

Som de var det i 1934, var igjen Peugeot pionerer da de i 2001 kom med sin 206 CC. Dette var den første rimelige småbilen med denne løsningen, og Peugeot sluttet dermed ringen fra 1934.

Jødiske Georges Paulin derimot, fikk ikke oppleve suksessen til sitt eget patent. Motstandshelten ble angitt til Gestapo og henrettet i 1942. Men konstruksjonen hans lever videre.

Les mer om Peugeot 206 her!

3065424

Peugeot 206_CC_2005_800x600_wallpaper_0c
Peugeot 206_CC_2005_800x600_wallpaper_0c
Peugeot 206_CC_2005_800x600_wallpaper_01
Peugeot 206_CC_2005_800x600_wallpaper_01
Peugeot 206_CC_2005_800x600_wallpaper_11
Peugeot 206_CC_2005_800x600_wallpaper_11
Peugeot 206_CC_2005_800x600_wallpaper_12
Peugeot 206_CC_2005_800x600_wallpaper_12
Peugeot 206_CC_2005_800x600_wallpaper_18
Peugeot 206_CC_2005_800x600_wallpaper_18
peugeot 206cc interior
peugeot 206cc interior
Peugeot 206_CC_2005_1600x1200_wallpaper_1b
Peugeot 206_CC_2005_1600x1200_wallpaper_1b
Peugeot 206_CC_2005_1600x1200_wallpaper_1a
Peugeot 206_CC_2005_1600x1200_wallpaper_1a