Fortjener den å være Norges mest solgte?

Etter seks generasjoner og 25 år er alle tegn til ungdomsopprør borte. VW Golf er blitt voksen. Ja, nesten i overkant voksen til å være «bare» 25 år. Samtidig selger den mer enn noensinne. Så langt i år er Golf suveren vinner på salgsstatistikken.

Golf er bilen alle andre bilprodusenter misunner VW. Forlengst et ikon og referansen i klassen den har gitt navnet til. Suksessen har gjort at VW i realiteten har utvidet Golf til en hel familie: Scirocco tar seg av dem som ønsker sportsbil. Touran er flerbruksbilen med plass til sju, og midt i mellom Golf og Touran har vi Golf Plus - en litt forhøyet Golf med smarte flerbruksløsninger. I tillegg kommer sedan, stasjonsvogn - og selvfølgelig den klassiske kombien.

I praksis betyr dette at VW har en bil som passer de flestes behov. Men det betyr også at de ikke har så mange biler som dekker flere behov på én gang. Det kan faktisk være en liten svakhet, noe vi skal komme tilbake til.

Testbilen er en 2,0 TDI Highline. Pris: 290 640 kr.

Kjøreglede 4/6

Følelsen av voksen bil blir forsterket bak rattet. Golf er resultatet av mange års erfaring, forskning, utvikling - og markedstilpasning. Denne bilen skal appellere til de virkelig store kjøpegruppene. Da gjelder det ikke å skremme bort noen. Resultatet er en kompetent bil. Her får du overhodet ingen overraskelser. Passe komfortabelt, passe presist og passe involverende - for de aller fleste.

Er du blant dem som også synes det skal være morsomt å kjøre bil, mangler det litt. Aktiv kjøring er det Scirocco og GTI-utgaven som skal ta seg av. Velger du Golf med 2-liters diesel, er muligheten for å kjøre gris neppe høyt på ønskelista uansett. All mulig elektronikk er selvfølgelig på plass og hjelper deg når/før det er på vei til å gå galt.

Interiør/plass 4/6

Gode seter i Highline-utgaven. Interiøret føles relativt påkostet, men eksklusivt er det ikke. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)
Gode seter i Highline-utgaven. Interiøret føles relativt påkostet, men eksklusivt er det ikke. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)

Golf brøt en tradisjon med denne generasjonen og ble for en gangs skyld ikke større enn forgjengeren. I praksis er det grei plass til en liten familie. Baksetet duger for tre unger (så lenge ikke alle trenger barnesete), men bagasjerommet skuffer litt. 350 liter er blant de mindre i klassen. I tillegg er det fint lite smarte fleksiløsninger her. Highline-utgaven har midtarmlene med skiluke, men baksetet kan ikke skyves i lengderetningen. Det går heller ikke an å justere vinkelen på bakseteryggene.

Dårlig i 2009? Ja, men det har en naturlig årsak. Slike finesser sparer nemlig VW til Golf Plus, eventuelt må du kjøpe Touran. Dermed stiller Golf svakere enn flere konkurrenter på dette området.

Mer plass og flere seter: Les testen av Touran her:

For øvrig er Golf-kupeen et behagelig sted å være. Sportssetene (også de Highline-utstyr) har meget god støtte alle veier, og dashbordet er logisk og oversiktlig.

Spesielt eksklusivt er det imidlertid ikke. Her har Golf egentlig stått på stedet hvil siden fjerde generasjon ble lansert i 1998. Ja, det er faktisk mer billigplast og løsninger som bærer bud om sparing i denne bilen enn i Golfen fra to generasjoner tilbake. Navigasjonsskjermen (19 000 kroner, takk!) pynter opp i testbilen, men ut over det er interiørdesignet fullstendig på det jevne.

Motor 5/6

2-liters dieselen på 140 hk er kjent fra en rekke VW-produkter. Den gjør jobben i både større og tyngre biler enn Golf, og her gir den veldig bra overskudd. 0 til 100 km/t går unna på 9,3 sekunder, ifølge produsenten. Dessuten er det GTI-følelse over kreftene under mellomakselerasjon. Her er Golfen rett og slett råsterk; forbikjøringer går helt ukomplisert.

Etter at VW skiftet over til common rail-teknologi er også lydnivået blitt langt behageligere. Du hører fortsatt at det er diesel på tomgang og ved hardt gasspådrag. Men under jevn kjøring er det fint lite motorlyd. Du får 2-literen også med 110 hk. Ikke like sterk eller morsom å kjøre, men sannsynligvis nok motor for de fleste.

Design 4/6

Golf-VI,-skrått-bakfra (Foto: Bjørn Olav Amundsen)
Golf-VI,-skrått-bakfra (Foto: Bjørn Olav Amundsen)

Golf VI kom i utrygge tider med finanskrise og annen styggedom, og da er det kanskje ikke så dumt å holde seg til det sikre og forutsigbare? Stort mer forutsigbart enn dette er det i alle fall ikke mulig å designe en ny Golf. Det er minimale endringer fra forgjengeren, som igjen bare hadde små endringer fra sin forgjenger. Mest framtredende er baklampene som er nesten overraskende store (og som minner veldig mye om de vi finner på SUV-storebror Touareg).

Fronten er også blitt litt skarpere og mer i synk med resten av VW-familien. Og der stopper det. Igjen snakker vi selvfølgelig om gjennomkalkulerte valg. Scirocco har gjort comeback og står for det sporty alibiet i Golf-familien. Dessuten er merkevaren knallsterk. Og sånt tuller man ikke med - i alle fall ikke nå. Men ja - det hadde ikke skadet med litt mer oppfinnsomhet!

Mer sporty VW? Da skal du sjekke ut Scirocco - klikk her:

Miljø/økonomi 5/6

Golf har tradisjonelt vært en av de dyreste bilene i dette segmentet (eller mer korrekt: I sitt eget segment). Slik er det ikke nødvendigvis lenger. Startprisene er hyggelige, men i likhet med konsernbror Audi tar VW seg etter hvert svært godt betalt for utstyr ut over det som er standard. Billigste Golf får du for 212 310 kroner. Testbilen begynner på 290 640 kroner. Metallic, soltak, parkeringssensor, navigasjon, sportspakke samt lys/siktpakke øker prisen med drøye 40 000 kroner slik at vi ender på 331 690 kroner.

Golf-VI-baksete (Foto: Bjørn Olav Amundsen)
Golf-VI-baksete (Foto: Bjørn Olav Amundsen)

Da er bilen absolutt velutstyrt, men prismessig nærmer den seg også stygt konkurrenter en klasse over. Hvis du kan leve med litt mindre motor, får du en godt utstyrt bil til under 300 000 kr. Eller du kan gå ned i utstyrsnivå og oppnå det samme.

Golf er en vinner på CO2-utslipp. 129 gram/km er meget bra i forhold til både bilstørrelse og ikke minst motorvolum. Nøysom er den også: 0,49 l/mil på blandet kjøring. På veldig pen langkjøring skal du klare å nærme deg 0,40 l/mil. I bruktmarkedet er Golf et sikkerstikk.

Konklusjon 4/6

Golf vinner ingen priser for fleksibelt interiør. Heller ikke bagasjerommet bugner av smarte løsninger. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)
Golf vinner ingen priser for fleksibelt interiør. Heller ikke bagasjerommet bugner av smarte løsninger. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)

Ny Golf betyr fortsatt veldig mye Golf, men ikke så mye nytt. Det merkes at dette langt på vei er en mellommodell. Den flytter ingen grenser. Mange konkurrenter er bedre på enkelte ting, men til gjengjeld har Golf svært få svakheter. Det skorter først og fremst på fleksibilitet og smarte løsninger. Med såpass lite bagasjerom i utgangspunktet, kan dét være avgjørende for om den duger som nummer én-bil for en ikke altfor stor familie.

På plussiden noterer vi stort modellutvalg og mye bra å velge mellom, både på motorer og utstyr. Golf er en nesten klasseløs bil og har laget seg en egen nisje, mellom premiumbilene og «alle andre».

Lyst på brukt Golf? Les mer i Brooms bruktbilguide - her:

Bilen for deg hvis:

Du skal ha en Golf, og den skal være ny.

Ikke bilen for deg hvis:

Du liker å tenke litt utradisjonelt.

Hvilken utgave skal du velge?

Smart og brukervennlig radio. Den store skjermen løfter midtkonsollen flere hakk. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)
Smart og brukervennlig radio. Den store skjermen løfter midtkonsollen flere hakk. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)

Hvilken Golf passer for deg? Det er faktisk ikke så fort gjort å finne ut av. Her er det nemlig svært mye å velge mellom. Mange kjøper med diesel, men det er absolutt verdt å se nærmere på 1,4-liters TFSI-motoren på 122 hk, eventuelt versjonen av samme motor som har 160 hk. 2-liters diesel får du med både 110 og 140 hk, sistnevnte også i kombinasjon med firehjulstrekk.

Så er det Trendline, Comfortline og Highline, foruten noen spesialmodeller. Og på toppen av dette kan du velge blant svært mye ekstrautstyr. VW priser bensin og diesel temmelig likt, så her blir det bare smak og behag. Highline føles en god del mer påkostet enn de andre utstyrsnivåene. Golf er tradisjonelt en av de mest populære bilene på bruktmarkedet. Skal du først spare, er det sannsynligvis smart å kjøpe en så rimelig utgave som mulig.

Tekniske data og priser for Golf finner du her:

Prøv også:


Ford Focus

Forden begynner å bli gammel og det klarer ikke en relativt nylig facelift helt å skjule. Designet snur ingen hoder og innvendig er det litt mye billig-plast. Til gjengjeld er den morsom og inspirerende å kjøre. Ford har også bra motorutvalg.

Hyundai i30

i30 er skikkelig på offensiven og gir veldig mye bil for penga. Du får også litt mer billig-følelse enn i Golf. Til gjengjeld sparer du mye penger, særlig hvis du er ute etter en godt utstyrt bil. Hyundai tar seg nemlig mindre betalt for utstyr enn hva VW gjør.

Honda Civic

Outsideren i klassen. Der Golf føles veldig voksen, er Civic full av ungdommelig liv. Svært særpreget design og imponerende plassutnyttelse. Honda har et langt mer begrenset modellutvalg enn VW og du får bare én dieselmotor: 2,2-liter.

Lyst til å lese flere biltester? Klikk her for å komme til Brooms testbase:

Golf-VI,-skrått-bakfra (Foto: Bjørn Olav Amundsen)
Golf-VI,-skrått-bakfra (Foto: Bjørn Olav Amundsen)

nytt golf oppslag
nytt golf oppslag
Golf VI, rett fra siden (Foto: Bjørn Olav Amundsen)
Golf VI, rett fra siden (Foto: Bjørn Olav Amundsen)
Golf VI, skrått bakfra (Foto: Bjørn Olav Amundsen)
Golf VI, skrått bakfra (Foto: Bjørn Olav Amundsen)
Gode seter i Highline utgaven. Interiøret føles relativt påkostet, men eksklusivt er det ikke. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)
Gode seter i Highline utgaven. Interiøret føles relativt påkostet, men eksklusivt er det ikke. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)
Golf VI, dashbord (Foto: Bjørn Olav Amundsen)
Golf VI, dashbord (Foto: Bjørn Olav Amundsen)
Smart og brukervennlig radio. Den store skjermen løfter midtkonsollen flere hakk. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)
Smart og brukervennlig radio. Den store skjermen løfter midtkonsollen flere hakk. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)
Golf VI baksete (Foto: Bjørn Olav Amundsen)
Golf VI baksete (Foto: Bjørn Olav Amundsen)
Golf vinner ingen priser for fleksibelt interiør. Heller ikke bagasjerommet bugner av smarte løsninger. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)
Golf vinner ingen priser for fleksibelt interiør. Heller ikke bagasjerommet bugner av smarte løsninger. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)