Fornuft - eller galskap?

En små-frekk Italiener som pendlerbil - kan det være smart?

Illustrajonsbilde. 2002,Alfa Romeo 147 GTA
Illustrajonsbilde. 2002,Alfa Romeo 147 GTA

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte

Hei Benny.

Jeg skal i tre år pendle ca 10 mil hver dag. Min trivsel bak rattet teller mer enn fornuft. Har hatt alt for mange trauste biler, ha ha!

Hva tror du om Alfa Romeo 147 med 150 hesters motor. Syns den ser morsom ut med padlegir, bra stereo, skinnseter osv osv. Men hva med driftssikkerhet og "litt" fornuft? Hilsen Per

Benny svarer:

Yees! Slik snakker en ekte bilentusiast! Alfa Romeo 147 er en lekker, morsom, leken og annerledes! På godt og vondt...

Det er ingen ringere enn legenden Walter de’ Silva som et mannen bak de lekre karosserilinjene, og denne bilen er en av mine personlige favoritter når det gjelder design i det vi ofte omtaler som ”Golf-klassen”.

Dessverre så står ikke kjøreegenskapene til 147-en helt i stil med utseendet. Sittestillingen kan oppleves som litt sær og styringen mangler litt presisjon og følelse for å gi skikkelig sportsbil-følelse. Motoren går bra og oppleves som sprek!

Den kan nok også kritiseres for å være litt trang og mangle praktiske og fleksible løsninger som en del av konkurrentene har – uten at ekte entusiaster bryr seg mye om det. Skal du bruke den som pendlerbil har jeg vondt for å tro at verken du eller matpakka de vil lide noen overlast på grunn av det.

Som de fleste andre biler fra Italia krever også en 147 litt mer omsorg og kjærlighet enn en Toyota Corolla. Slik både er – og skal det være.

Det er en del ting du bør sjekke litt nøye før du går til innkjøp av en 147: ”Dieselrakling” ved kaldstart skyldes ofte defekt kam-variator. Defekt luftmassemåler er en gjengangerfeil, bremseskiver bør sjekkes, tverr-stag i bakstilling bør sjekkes, det samme bærekuler, ledd og ikke minst bærebruer i forstillingen.

Rust kan dukke opp ved kanalskjøter og i bakkant nederst på forskjermene. Servorørene kan ruste akkurat der de er klipset fast – sjekk nøye. Og som alltid – sjekk nøye at alle eklektiske funksjoner virker som de skal.

På noen biler har det også vært kluss med ”styringen” til Salespeed noe som er relativt dyrt å fikse opp i.

Dette kan sikker være nok til ”styre-unna” for mange. Men det handler veldig mye om å gjøre en god og grundig jobb når man ser på og sjekker forskjellige biler.

Finner man en bil hvor de nødvendige og vanligste oppdateringene er tatt, som er hel, pen og kanskje litt godt utstyrt så mener jeg at dette er et kult bilvalg.

Dette er en bil man velger med hjertet framfor med hodet. Lykke til med et litt annerledes bilvalg!

Les også: Vår test av Alfa Romeo Giulietta, her:

Del med facebook-vennene dine

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer - skriv inn i kommetarfeltet under: