Ford Thunderbird Mark T: Denne bilen prøver å være noe annet enn den egentlig er

Noen spesialutgaver er mer snodige enn andre...

Bilen i bakgrunnen er ikke en sammensunket Rolls Royce Camargue, men en Thunderbird maken til den til venstre foran som ble ombygget som ny for å ligne på Lincoln´en til høyre. Kanskje en av verdens særeste 'option pakker'.
Bilen i bakgrunnen er ikke en sammensunket Rolls Royce Camargue, men en Thunderbird maken til den til venstre foran som ble ombygget som ny for å ligne på Lincoln´en til høyre. Kanskje en av verdens særeste "option pakker".

Å bygge om en bil så den ser ut som noe helt annet er en oppgave som mange med glede går løs på med liv og lyst. Da er bilen gjerne gammel, og det hele så hobbypreget og fullt av drømmer at hva det faktisk koster spiller mindre rolle.

Med bilen på disse bildene var historien dog en helt annen. Hvis du ikke helt ser hva slags bil det er kan vi godt forstå det. Og det sære er at den ble bygget om da den var helt ny.

Les også: Plutselig ble Thunderbirden "rund" - nå er den veteran

Spesialutgaven "Mark T"

Bilen er en 1971 Ford Thunderbird med tilnavnet ”Mark T” – et navn du neppe vil finne i fabrikklitteraturen. Men muligens kan den være nevnt i diverse halv-offisiell Ford-litteratur – Mark T var nemlig en spesialversjon som ble levert av noen få, utvalgte Ford-forhandlere, og etter hva vi forstår bygget om lokalt hos disse før levering til kunde.

Leter man på nettet, vil man finne noen T-birdspesialister som
  husker noen svært få slike biler fra den gang de var nye. Dette ser ut
  til å være den eneste som det sirkulerer bilder av, og det er altså en
  1971-modell. (Faksimile: automotivemileposts.com)
Leter man på nettet, vil man finne noen T-birdspesialister som husker noen svært få slike biler fra den gang de var nye. Dette ser ut til å være den eneste som det sirkulerer bilder av, og det er altså en 1971-modell. (Faksimile: automotivemileposts.com)

Det er det meget nøyaktige ”oppslagsverk-nettstedet” om amerikanske luksusbiler fra 1960- og 1970-tallet, automotivemileposts.com, som har gjort oss oppmerksom på denne modellen, som vi aldri har hørt om tidligere. Thunderbird Mark T ble etter sigende levert i ekstremt begrenset antall i årene 1971 til og med 1974, og disse bildene viser altså 1971-modellen.

Akkurat HVOR begrenset, er det foreløpig ingen som vet.

Lignet på storebror Lincoln

Som de fleste vil ha lagt merke til er en helt forandret front ett av de åpenbare forskjellene på denne og en vanlig Thunderbird. Likheten med Lincolns dyreste coupé Continental Mark III er selvsagt ikke tilfeldig, og den karakteristiske Lincoln-grillen er den samme, kun utstyrt med et eget ”Mark T”-emblem.

Disse bildene viser tydelig hvor forskjellige bilene var i snutepartiet
  - selv om dette for ordens skyld er 1970-versjoner av begge. Forskjellene
  fra 1970 til 1971 var bare på detaljnivå, og Thunderbird Mark T må ha
  vært en kostbar
Disse bildene viser tydelig hvor forskjellige bilene var i snutepartiet - selv om dette for ordens skyld er 1970-versjoner av begge. Forskjellene fra 1970 til 1971 var bare på detaljnivå, og Thunderbird Mark T må ha vært en kostbar

Men det stoppet ikke der. Mark T hadde naturlig nok også en annen frontplate som omkranset den høye og kantete grillen, og for å få linjene fra den til å passe bakover måtte bilen også utstyres med et eget panser. Lyktene er også omarbeidet, og til og med frontstøtfangeren skal være av en helt egen type.

Del med Facebook-vennene dine!

Bilen har også fått vinyltak i samme materiale som ble brukt av Lincoln, med en annen finish enn de som Ford selv brukte på Thunderbird. Det medførte også behov for andre og spesiallagede pyntelister rundt kantene på taket.

Les også: Tatt av flommen - nå må de flotte klassikerne dø

Hva ble prisen til slutt?

En standard Thunderbird, som disse bilene – eller i hvertfall denne – ble basert på, startet på 5.295 dollar, mens en Lincoln Continental Mark III startet på 8.421 dollar.

Riktignok en ganske fet prisforskjell, men likevel – vi får oss ikke til å skjønne hvordan en Thunderbird Mark T kan ha blitt særlig billigere til slutt enn ”the real thing”, som de åpenbart var bygget for å ligne mest mulig på.

Bare en detalj som å lage en egen
Bare en detalj som å lage en egen

At begge var hjemmehørende i Ford-konsernet, og til stor del basert på de samme komponentene i bunnen, gjør det hele ekstra merkelig. I stedet for å ta på seg oppgaven med å bygge en slik spesialmodell skulle man tro de fleste forhandlerne heller ville se hvor langt de kunne strekke seg i å gi et tilbud på en Lincoln, som åpenbart måtte være kundens virkelige drømmebil.

3.200 dollar var mye penger den gang, men fabrikasjon av alle de nye delene, inklusive støping av et helt eget glassfiberpanser, samt montering og lakkering, må nødvendigvis ha spist opp veldig mye av forskjellen.

Akkurat hvor mye vet ikke de som står bak automotivemileposts.com heller, de etterlyser blant annet informasjon om hvem som bygget de spesielle delene til disse bilene.

Ombygget bak også fra 1972

Fra 1971 til 1972 ble både Fords Thunderbird og Lincolns Mark III forandret, og for sistnevntes del ble erstatningen hetende Mark IV, biler som vi kjenner godt i Norge etter at de ble 30 år gamle.

Fremdeles var de konstruksjonsmessig svært like, og Thunderbird-spesialen Mark T skal altså ha blitt tilbudt i enda tre år.

Les også: Her er bilene som bare amerikanerne kunne lage

På disse bilene skal forskjellene være enda større, da den også fikk et customisert bagasjelokk med en mindre versjon av Lincoln´ens falske utsparing til reservehjulet. På samme måte som Lincolnen har bokstavene ”Continental” rundt kanten på utsparingen, skal Thunderbirden ha hatt nettopp ”Thunderbird” i krommede bokstaver. Og i tillegg hadde man altså en helt egen front med Lincoln-aktig design, og omarbeidet vinyltak i annet materiale og med spesiallagede pyntelister.

Thunderbirden ble allerede som standard litt mer majestetisk
  i fronten fra 1972, men Mark T-utgaven skal fremdeles ha blitt tilbudt.
  Da denne generasjonen kom i 1977 var det endelig slutt på mindreverdighetskomplekset.
Thunderbirden ble allerede som standard litt mer majestetisk i fronten fra 1972, men Mark T-utgaven skal fremdeles ha blitt tilbudt. Da denne generasjonen kom i 1977 var det endelig slutt på mindreverdighetskomplekset.

Thunderbird Mark T av denne generasjonen har vi ikke klart å spore opp bilder av på nettet i det hele tatt. Synd, ettersom det skulle vært interessant å sett hvor lik en Lincoln de kunne klare å få gjort en slik Thunderbird, uten å gjøre dem helt identiske.

Og vi skulle likt å vite hva som fikk folk til å kjøpe en oppjålet, i utgangspunktet litt billigere bil, som til slutt må ha blitt omtrent like dyr som ”originalen” uten å være noe annet enn en kopi.

Del med Facebook-vennene dine!

Du kan jo forsøke i dag å gå inn til en Mercedes-forhandler og be om en E-klasse coupé som er ombygget så den blir så lik en CL som mulig, og se hva de sier...

Les også: Retro-Thunderbirden alle likte, men ingen kjøpte