Ford Scorpio: Snart er denne veteranbil

Men kan den fortsatt duge som bruksbil på fine dager?

Ford Scorpio kom på markedet i 1985 og ble umiddelbart en suksess. Nå begynner det imidlertid å bli langt mellom de fine eksemplarene på bruktmarkedet.
Ford Scorpio kom på markedet i 1985 og ble umiddelbart en suksess. Nå begynner det imidlertid å bli langt mellom de fine eksemplarene på bruktmarkedet.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Da jeg var liten hadde familien en Ford Scorpio 2,4i Ghia. En skikkelig drømmebil som faren min virkelig hadde slått på stortromma da han kjøpte! Senere ble den byttet ut med mer fornuftige japanske biler og jeg hadde nesten glemt den inntil jeg kom over en hyggelig reportasje om Scorpio i et klassikerblad på ferie i sommer.

Etter det har jeg lekt litt med tanken på å bytte ut nummer to-bilen vår som vi egentlig bruker fint lite likevel, med en fin Scorpio. En bil jeg kan bruke på sommeren og noen fine vinterdager. Kjøre ungene med når det trengs og ellers la den stå trygt og tørt innendørs. Liker tanken på å ha den litt som hobby også! Jeg vet at Scorpio ikke var verdens beste bil og at det naturligvis kan dukke opp et par ting eller tre med en slik bil. Jeg tenker den første generasjonen, altså før faceliften. Det jeg lurer på er om du kan si litt om hva jeg bør ut med for et fint eksemplar og hvor det er størst sjanse for å finne det? Mvh Stian.

Del med Facebook-vennene dine

Benny svarer:

Hei Stian - det der er et prosjekt jeg kan like!

Tar jeg ikke helt feil, så kom Scorpio første gang på markedet i 1985, det betyr faktisk at den får veteranstatus fra 2015.

Med lavere årsavgift og mulighet for gunstig forsikring, blant annet.

Så lenge du er klar over at det kan kreve litt mer å eie en såpass gammel bil enn en fire-fem år gammel "vanlig" bruktbil, er ikke dette noe jeg ville vært redd for. Særlig ikke så lenge du ikke har tenkt å tilbakelegge store avstander med den i året.

Til penere bruk, bør du kunne ha glede av en gammel Scorpio i mange år til.

Men en ting ville jeg holdt meg langt unna: Saltede, norske vinterveier.

Her er vi også innom det aller første du bør sjekke før et eventuelt kjøp: Nemlig rust. Det har tatt knekken på de aller fleste biler fra 1980-tallet nå, og Scorpio er intet unntak. Du kan klare å redde eksemplarer med mye rust også, men vær klar over at det krever mye tid - eventuelt også mye penger. Da er det klart bedre og rimeligere å finne et eksemplar som er bra i utgangspunktet.

Klassiker: Her er Ford Granada i to generasjoner

Ikke verdens beste bil

Når det gjelder pris, er det sannelig ikke lett å være veldig konkret her. Du får brukt Scorpio helt ned mot vrakpanten, det er nok ikke de du skal se etter.

Av de ni eksemplarene som ligger ute til salgs på finn.no akkurat nå, er den dyreste en 1991-modell der prisantydningen er 31.000 kroner.

Her er det helt klart lønnsomt å legge litt ekstra i selve kjøpet - og få en så bra bil som mulig. Jeg ville sett etter et eksemplar med god servicehistorikk, så få eiere som mulig (gjerne bare én) - og en bil som har fått alt nødvendig stell underveis.

Da må du gjerne betale 50.000 kroner for den - jeg tror det vil være mye mer lønnsomt på litt sikt enn å kjøpe et mer lurvete eksemplar til halvparten.

I Tyskland er det nå 135 eksemplarer til salgs på mobile.de, også mange av dem svært rimelige. Dette forteller meg at Scorpio nok ikke ennå har blitt en bil mange har skjønt verdien av å ta vare på. Det har vært en typisk bruksbil, som ikke i særlig grad har blitt oppdaget av entusiastene.

Akkurat det kan nok komme til å forandre seg, derfor kan timingen også være god for et kjøp nå.

Helt enig med deg i å kjøpe første generasjon. Den faceliften Scorpio fikk, vakte jo mildt sagt oppsikt - og jeg klarer fortsatt ikke å la være å tenke på en frosk de få gangene jeg ser en slik ute i trafikken.

Ellers er Scorpio fortsatt en relativt moderne og velkjørende bil. Komforten er god, det samme er plassen - og de mer påkostede utgavene hadde også gode seter og gjerne mye utstyr.

Som du er inne på, var ikke dette verdens beste bil. Det er den heller ikke etter 25-30 år. Det er derfor viktig å sjekke det meste nøye, inkludert elektronikken. Sjekk at alt i bilen virker som det skal, det blir fort dyrt å reparere ting.

Men som sagt: Det er rusten som er viktigst. Finner du et relativt rustfritt eksemplar som ser bra ut ellers også - da kan dette være starten på en svært hyggelig bilhobby!

Lykke til med spennende prosjekt!

Ikke akkurat vakker: Scorpio fikk en facelift et stykke ut i livsløpet. Den vakte oppsikt, og kanskje ikke helt av grunner som Ford hadde håpet på!
Ikke akkurat vakker: Scorpio fikk en facelift et stykke ut i livsløpet. Den vakte oppsikt, og kanskje ikke helt av grunner som Ford hadde håpet på!

Scorpio Cosworth: Ikke en helt alminnelig familiebil

Del med Facebook-vennene dine


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: