Ford Mustang Mach1: Bilklassikeren har stått på låven i mer enn 15 år
Nå er den endelig til salgs.
Ford Mustang Mach1: En betegnelse som får blodpumpa til å slå litt fortere hos de fleste bilentusiaster.
For mange er dette en skikkelig drømmebil. Aggressiv front. Et langt panser med scoop, originale panserlåser, et lekkert coupekarosseri og ikke minst fyldig vellyd fra en potent V8-motor under panseret.
Allikevel finnes det folk som har en slik bil, for så bare å sette den på en låve og la den stå der og støve ned. Lenge.
Ford Mustang 2015: Legenden blir helt ny
Ukjent historikk
Bilen på bildene er et eksempel på nettopp det. Den har nemlig stått på låven i mer enn 15 år.
Bilen er første utgave Mach1 – altså en 1969-modell. Eierhistorikk og hvorfor i all verden den tøffe bilen ble "gjemt" bort på låven – vites ikke ...
Det vi derimot vet, er at bilen nå er til salgs av et firma som kalles Camdon Autosport, i Raleigh, USA.
Vi vet også at bilen ikke har gått særlig langt - kun 35.310 miles siden den var ny for 45 år siden. Det er helt sikkert også forklaringen på at bilen både skal være komplett og i så god stand som man kan forvente etter 15 år på en låve.
Starter ikke
Motoren er en 351 Windsor - med andre ord en V8-er på 5,8-liter som yter 253 hk og skal ha et moment på voksne 481 NM. Girkassen er en firetrinns manuell.
Dessverre lar ikke motoren seg starte nå, etter 15 års lagring.
På plussiden kan det i derimot nevnes at bilen har "matching numbers" - altså at både motor, girkasse og bakaksel er de samme som den ble levert med fra fabrikk. Akkurat dette eksemplaret har til og med de originale felgene.
Nettopp det er viktig for mange samlere.
Det er nemlig ikke til å komme i fra at mange av disse bilene levde et hardt liv og at de ofte ble trimmet, ombygget og på andre måter modifisert.
Mustang GT 500: Dette er egentlig en helt unik sportsbil
Ekte Mach 1
Vi skrev innledningsvis at bilen er en Mach 1. Det betyr i korthet at den har en – fra fabrikk – spesiell og sporty utstyrspakke. De første Mach1-bilene ble produsert i august 1968 – som 1969-modeller.
Pakken var kun tilgjengelig på fastback-utgaven, aldri på cabriolet- eller coupe-bilene. Mange biler har senere blitt ombygget til Mach 1 - men kun de "ekte Mach 1" kan identifiseres av chassisnummeret.
Akkurat hva Mach 1-pakken består av, kommer i stor grad an på motoriseringen bilen hadde. Mustang var jo veldig tidlig ute med å tilby er svært bredt spekter med motorer til sine biler.
I tillegg varierer det fra årsmodell til årsmodell. Selv om en 1970-modell ser omtrent lik ut, er den ikke det når man begynner å studere detaljene ...
Ford Capri: Blir du ikke nostalgisk av denne, er det ikke håp
Spesiell bil
Generelt kan man i alle fall si at et mer påkostet interiør, med teakimitasjon og bedre instrumentering samt sportsseter med høy rygg er på plass.
Bedre støyisolert var de også. Utvendig var panseret sort og hadde Scoop (luftinntak) og panserlåser. Ofte var understellet også strammet opp med andre fjærer, støtdempere og stabilisatorstag, andre felger og Goodyear dekk. Krommede eksoshaler var også montert – for å nevne noe.
Det er med andre ord en ganske spesiell bil vi her snakker om.
Ford Mustang II: Dette er bilen som skuffet en hel verden
For dyr?
Prisen er deretter. Mange mener den er i stiveste laget (prisen – ikke fjæringen). 50.000 dollar (drøyt 300.000 kroner) for en bil som ikke starter – og som ikke har vært kjørt en meter på 15 år – er det selgeren forlanger.
Noen har lagt inn lavere bud, men de har blitt blankt avvist. Har du lyst på denne må du med andre ord grave dypt i lommeboka.
Sjekk: Vår komplette kjøpeguide for Ford Mustang