Den amerikanske kunstneren Jonathan Brand måtte selge Mustangen sin for å kjøpe forlovelsesring til sin utkårede. Nå har han gjenskapt den i skala 1:1 - i papir! Photo courtesy Jonathan Brand, used with permission
Den amerikanske kunstneren Jonathan Brand måtte selge Mustangen sin for å kjøpe forlovelsesring til sin utkårede. Nå har han gjenskapt den i skala 1:1 - i papir! Photo courtesy Jonathan Brand, used with permission

Ford Mustang: Jonathan gjenskapte sin gamle bil - I PAPIR!

Nå stilles den ut i New York - og det er ikke spart på detaljene.

Del med andre:
Twitter Epost Del Facebook
 

Hva gjør du når du har solgt din kjære 1969 Ford Mustang for å få råd til å kjøpe forlovelsesring til din utkårede?

Du får enorm kred, selvsagt. Men bortsett fra det er det ikke så mye å gjøre - Mustangen er borte, og pengene også.

Å si at detaljene er imponerende blir liksom litt som å si at det nok var mye jobb å bygge Nidarosdomen. Hele bilen er printet, brettet og limt bit for bit. Photo courtesy Jonathan Brand, used with permission.Å si at detaljene er imponerende blir liksom litt som å si at det nok var mye jobb å bygge Nidarosdomen. Hele bilen er printet, brettet og limt bit for bit. Photo courtesy Jonathan Brand, used with permission.

Men er du kunstnerisk anlagt, kan i det minste mimringen om den solgte gamle grombilen inspirere deg til å minnes den på en svært håndfast måte. Det gjorde Jonathan Brand fra Brooklyn, New York, og nå er resultatet å finne i et kunstgalleri på Manhattan.

Les også: Mazda 929 HT - Mustang-kopien vi hadde råd til

Gjenskapt i full skala

Jonathan gjorde det nemlig ikke lett for seg selv. Han laget ikke fotoutstilling med gamle bilder av bilen. Ei heller spikket og pusset han en skalamodell av den i tre.

I stedet har han gjenskapt den i full skala, nærmest del for del - i papir!

Vi grøsser ved å tenke på hvor mye jobb kunstneren har hatt med hvert enkelt dekk. Til og med bokstavene i dekksiden er uthevet, og alt er som på originalen - bortsett fra vann-egenskapene... Photo courtesy Jonathan Brand, used with permission.Vi grøsser ved å tenke på hvor mye jobb kunstneren har hatt med hvert enkelt dekk. Til og med bokstavene i dekksiden er uthevet, og alt er som på originalen - bortsett fra vann-egenskapene... Photo courtesy Jonathan Brand, used with permission.

Den gule 1969 hardtopen med sort vinyltak er nærmest skremmende naturtro der den står på gulvet hos Hosfelt Gallery på 36th street, mellom 10th og 11th avenue. Utstillingen "One Piece At a Time" er nettopp avduket, og vil stå til og med 29. oktober. Besøker du the Big Apple i dette tidsrommet er dette absolutt noe du bør få med deg!

Ekstrem detaljrikdom

Som disse bildene viser, tatt av Jonathan selv under forberedelsene til utstillingen, er detaljrikdommen stor. Enten det dreier seg om emblemene på dørtrekkene, pressingene i rattet, mønsteret i dekkene eller vanskelige detaljer som pluggledningene og rillene i toppdekslene, så er det ikke tatt snarveier noe sted.

Inspirasjonskilden er denne Mustangen som Jonathan brukte fem år på å restaurere sammen med sin far. Den ble solgt for å finansiere en forlovelsesring - men historien var ikke over med dét. Photo courtesy Jonathan Brand, used with permission.Inspirasjonskilden er denne Mustangen som Jonathan brukte fem år på å restaurere sammen med sin far. Den ble solgt for å finansiere en forlovelsesring - men historien var ikke over med dét. Photo courtesy Jonathan Brand, used with permission.

Dette ER en 1969 Mustang - det er bare materialet som er litt "utenom det vanlige"...

Les også: Cougar - finere enn Mustang - og billigere

Jonathan Brand kjenner bilens enkelte bestanddeler svært godt, også. For den gule Mustangen var ikke bare en bil han på et tidspunkt eide, han brukte også fem år på å restaurere den sammen med faren sin - som han for øvrig har restaurert ytterligere to biler sammen med. Biler har hele tiden inspirert arbeidene til den blott 31 år gamle kunstneren.

Argumenter som at en gammel Mustang er enkelt oppbygd blir liksom ikke så mye verdt når den skal gjenskapes i papir... Photo courtesy Jonathan Brand, used with permission.Argumenter som at en gammel Mustang er enkelt oppbygd blir liksom ikke så mye verdt når den skal gjenskapes i papir... Photo courtesy Jonathan Brand, used with permission.

Printet, brettet og limt

Da bilen måtte selges for å finansiere den nevnte diamantringen, hadde han dermed god oversikt over hvordan bilen var oppbygd. Nøyaktig samme prosess kunne ikke følges når den skulle gjenskapes i papir, men han tok utgangspunkt i dataskisser av bilen, som senere ble forstørret, printet ut i farger og deretter brettet og limt sammen til det du ser på bildene.

Også i galleriet blir bilen vist i noe "demontert" form - omtrent som en scene som ville møtt deg dersom du hilste på Jonathan i garasjen den gangen han var i ferd med å restaurere bilen, kan vi tenke oss. Det gir enda større innblikk i de mange tusen detaljene som en bil består av - og som er en enda større utfordring å gjenskape i papir.

Se video: Bli med på tur i en norsk 1970 Mustang Boss 302



reklame
 

Kommentarer er fjernet etter kl. 00.00 og blir åpnet igjen kl. 06.00.

 
 
Denne tok det 2.000 timer å bygge
Født i en Opel – gjett hva hun skal hete!
Bilen min 1957 Cadillac Fleetwood: Thomas (22) har gammel luksusbil med halefinner
Mercedes C-klasse stasjonsvogn: Denne venter mange nordmenn på
- Hei - hvorfor kjører du firmabilen vår?!?

reklame