Ford Mustang: Film-kjendisen ble solgt for 6,4 millioner

Men "Eleanor" ble likevel ikke verdens dyreste Mustang.

Mustangen 'Eleanor' fra 1999 remaken av den populære filmen 'Gone in 60 Seconds' har skiftet eier, for hele 6,4 millioner kroner. Men den ble likevel slått av en annen Mustang på den samme auksjonen. (Foto: Mecum Auctions)
Mustangen "Eleanor" fra 1999 remaken av den populære filmen "Gone in 60 Seconds" har skiftet eier, for hele 6,4 millioner kroner. Men den ble likevel slått av en annen Mustang på den samme auksjonen. (Foto: Mecum Auctions)

Det er med kjendis-biler som det er med kjendiser generelt: Noen av dem appellerer voldsomt til oss, og det er fort gjort å drømme litt ekstra om dem.

Med slike biler er det fort gjort å trigge ha-begjæret nok til at lommeboken åpnes på vidt gap, også.

Les også: Legenden Carroll Shelby måtte gi tapt for kreften

Verdensberømt ”ikke-Shelby”

Det var nettopp det som skjedde på det store auksjonshuset Mecums digre ”Spring Classic”-event i Indianapolis, Indiana, forleden. Da rullet nemlig en av de siste årenes helt store filmbil-profiler over podiet, og i salen satt åpenbart mange som gjerne ville bli neste eier.

På innsiden var ikke bilen forandret like mye som utvendig - mest påfallende er et annet ratt, girkule med kontrollbryter for lystgassen og en ny turteller. (Foto: Mecum Auctions)
På innsiden var ikke bilen forandret like mye som utvendig - mest påfallende er et annet ratt, girkule med kontrollbryter for lystgassen og en ny turteller. (Foto: Mecum Auctions)

Bilen var altså ”Eleanor”, 1967 Mustang fastbacken som kjøres av Nicholas Cage i 1999-remaken av kultfilmen ”Gone in 60 Seconds”. Bilen ble bygget for å se ut som en oppdatert og modernisert Shelby GT500, men startet etter hva vi vet livet som en helt vanlig Mustang før custom-legenden Steve Stanford og firmaet Cinema Vehicle Services slo sine kloke hoder sammen og konstruerte den spesielt for filmen.

Et antall likt utseende biler ble bygget til filmen – nøyaktig hvor mange kommer an på hvem du spør – og mange av dem ble spesialrigget for stunts, som selvsagt også tok kål på de fleste.

Rosinen i pølsa

Bilen som ble solgt i Indianapolis var imidlertid selve grombilen, som ble brukt i PR-øyemed og kun forekom i de ”snilleste” scenene i filmen, da det var snakk om nærbilder av Cage og muligens også Angelina Jolie i og rundt bilen.

Det moderniserte Shelby-designet slo veldig godt an da filmen kom for 12-13 år siden, og i årene etterpå har mang en gammel Mustang blitt dresset opp for å ligne filmbilen. (Foto: Mecum Auctions)
Det moderniserte Shelby-designet slo veldig godt an da filmen kom for 12-13 år siden, og i årene etterpå har mang en gammel Mustang blitt dresset opp for å ligne filmbilen. (Foto: Mecum Auctions)

Den skal være i strøken stand, og gjennomført bygget med en 351 kubikktommers, 400 hesters, flunkende ny V8 fra Fords performance-avdeling, firetrinns manuell, senket fjæring og felger i klassisk 1960-tallsdesign, dog gjenskapt i 17” størrelse.

Les også: Fun fact: Linken mellom Eleanor og Rolls-Royce...

Frem til nå er det forresten Cinema Vehicle Services selv som har eid bilen, og den ble nå altså frembydd til salgs for første gang.

Historiens mest kopierte?

At den ville skape stor interesse kom neppe som noe sjokk, etter at Eleanor-Mustangen kanskje er den filmbilen gjennom historien som har fått flest garasjemekanikere med større eller mindre budsjett til å lage sin egen kopi – med mulig unntak for ”Herbie”. Men samtidig; det begynner å bli noen år siden.

En 400 hesters versjon av Fords 5,8 liters V8 sitter under panseret på bilen som ble solgt på auksjonen. (Foto: Mecum Auctions)
En 400 hesters versjon av Fords 5,8 liters V8 sitter under panseret på bilen som ble solgt på auksjonen. (Foto: Mecum Auctions)

Det var imidlertid ingen grunn til å frykte en dårlig dag på jobben for Mecums auksjons-crew. Da Eleanor brumlet til og blinket med de moderne linselysene inne i den ombygde Shelby-grillen rullet budene på, og de stoppet ikke før en privat samler hadde lagt 1,1 million dollar på bordet.

Les også: Fryktet tyver - lenket Shelby-Mustangen til husveggen

Drøyt 6,4 millioner kroner, altså. Men tro ikke at den ble historiens dyreste Mustang likevel – for den tittelen kunne også tildeles i løpet av den samme auksjonen – til en litt mer klassisk utseende bil:

”Ekte vare” enda dyrere

Det var nemlig også en 1967 Shelby GT500-Mustang, men en ekte en. Nummer 544, for å være eksakt. Den ble nemlig bygget om før den forlot Shelbys fabrikkanlegg i 1967, etter at Shelby hadde fått i oppdrag fra Goodyear å spesialrigge en bil som kunne brukes i en fartstest for en ny dekkserie de hadde utviklet.

Dette er verdens dyreste Mustang: Spesialversjonen Shelby GT500 Super Snake ble bare bygget i ett eksemplar til dekk-giganten Goodyear. Bilen har senere hatt flere eiere og blant annet vært kjørt i dragracing, likevel innbragte den nå 1,3 millioner dollar på auksjon. (Foto: Mecum Auctions)
Dette er verdens dyreste Mustang: Spesialversjonen Shelby GT500 Super Snake ble bare bygget i ett eksemplar til dekk-giganten Goodyear. Bilen har senere hatt flere eiere og blant annet vært kjørt i dragracing, likevel innbragte den nå 1,3 millioner dollar på auksjon. (Foto: Mecum Auctions)

Shelby tok ut den originale 428 kubikktommers big block-motoren, og puttet i stedet inn en 427 bygget i lettvektsmaterialer, tilsvarende motorene som satt i Ford GT40 serie 2-løpsbilene som var rigget for å vinne på Le Mans.

Bilen, som ble døpt ”Shelby GT500 Super Snake”, var planlagt bygget i 50 eksemplarer, men prisen ble vanvittig høy, og Goodyear-bilen ble dermed den eneste.

Da kan man kanskje forstå at den nå, 46 år senere, gikk for hele 1,3 millioner dollar, eller 7,6 millioner kroner, også den til en privat samler.

Les også: ...men det er den opprinnelige "Gone..." du bør se!