Ford GT70: Bilen ikke engang entusiastene kjenner til

Vanlig bilmerke, men supersjelden modell.

Ford GT70. Bilen som er så sjelden at ikke engang de mest hardbarkede entusiastene har hørt om den.  (Foto: Ford)
Ford GT70. Bilen som er så sjelden at ikke engang de mest hardbarkede entusiastene har hørt om den. (Foto: Ford)

Bilen er en Ford GT70. Dette er en bil som virkelig kunne blitt et bilikon. Men slik ble det ikke. Snarere tvert imot.

Dette er en bil som er så uvanlig at ikke engang de mest hardbarkede entusiastene har hørt om den. Ikke så veldig rart det egentlig, for bare en drøy håndfull GT70 så dagens lys.

Ukjent Ford

Her får du historien om kanskje den mest ukjente Forden av alle gjennom tidene:

Bare seks biler ble bygget. Ingen av dem var helt like.
Bare seks biler ble bygget. Ingen av dem var helt like.

Vi må skru tiden tilbake til 1970 og rett etter målgang i det legendariske Rally Monte Carlo. Til tross for enorm økonomisk satsing på motorsport må Ford innse nederlaget.

Rally bekymringer

Deres biler henger ikke lengre med i teten. De har absolutt hatt suksess med både Lotus Cortina og Escort Mk1 med twincam-motor. Men på lange løp så holder de ikke følge med teten - sjette- og syvende plasser er ikke godt nok.

Ford Lotus Cortina
Ford Lotus Cortina
Ford Escort Mk1
Ford Escort Mk1

Blir du ikke nostalgisk av denne, er det ikke håp

Både Porsche 911 (som Bjørn Waldegård vant med) og Alpine Renault A110 kjører ifra Ford. Felles for begge disse er at motoren sitter over drivhjulene.

Dessuten ryktes det at Lancia har noe lignende (det som etter hvert ble Lancia Stratos) på gang med Bertone. Noe må gjøres. Nå!

På et postkort

Allerede på flyet hjem fra Monte Carlo skisserer daværende motorsportsansvarlig hos Ford, Stuart Turner og Roger Clark, en av de raskeste rallyførerne den gang – de første skissene på en ny vinnerbil på baksiden av et postkort, om vi skal tro ryktene. De så i utgangspunktet for seg en bil med midtmotor.

Len Bailey fikk ansvaret for designet. I arbeidsbeskrivelsen inngikk også det å bruke så mye som mulig fra det som allerede fantes i lagerhyllene for å holde kostnadene nede.

Konseptet er rørramme, glassfiber karosseri og midtmotor.
Konseptet er rørramme, glassfiber karosseri og midtmotor.

Selv om Ford hadde brukt selvbærende karosseri på den suksessrike racerbilen GT40, så ble det ansett som for tungt på denne og rørramme ble konstruert på rekordtid og kledt med et lett, men veldig trangt glassfiberkarosseri.

Bilen var rett og slett så trang innvendig at man spurte seg selv om det i det hele tatt var mulig å gjennomføre lange løp som for eksempel Monte Carlo, med denne bilen...

Klassiker: Ford Granada i to generasjoner

V6 eller rekkefirer

En fordel med denne spesielle konstruksjonen var at man lett kunne bruke flere forskjellige motorer. Både 2,6-liters V6-en med kompressor, men også firesylindrede motorer i forskjellige utgaver.

Med enten kompressormatet 2,6-liter V6 eller firesylindret  BDA-motor  under motorlokket så kunne kanskje GT70 blitt en utfordrer til Lancia Stratos?
Med enten kompressormatet 2,6-liter V6 eller firesylindret BDA-motor under motorlokket så kunne kanskje GT70 blitt en utfordrer til Lancia Stratos?

Les også: Denne Audien finnes egentlig ikke

Man hadde jo begynt å se på de legendariske BDA-motorene. Der blokka var levert av Ford, mens topplokket med overliggende kamaksler og fire ventiler per sylinder kom fra Cosworth. En helt vanlig konstruksjon i dag, men mildt sagt eksotisk i 1970.

Bilen ble vist første gang i januar 1971, men både streiker på fabrikken, en ledelse som ikke forsto at bilen faktisk behøvdes og dermed vegret seg for å åpne pengesekken, gjorde veien både lang og tung.

Problemer

Bedre ble det ikke av at bilen floppet i sitt første rally. Problemene formelig sto i kø og det hele kulminerte da den kompressormatede 2,6-literen trakk sist siste sukk rett før målgang.


En vekst på bare 880 kilo og 200 hestekrefter gjør GT70 rask. Svært rask.
En vekst på bare 880 kilo og 200 hestekrefter gjør GT70 rask. Svært rask.

Bobilen for deg som vil ha det moro på ferieturen:

Men bilen hadde potensial. Særlig var asfaltegenskapene gode. Og den var rask. Svært rask. Med 2-liter firesylindret motor på 200 hk, gjorde den 880 kg lette bilen 0–100 km på ca. 6 sekunder mens toppfarten var tett oppunder 200 km/t (avhengig av utveksling)

Bare to biler igjen

Ford GT70 glimtet da også skikkelig til i et rally i Frankrike senere i 1971, men her endte ferden i en bergvegg... Det ville seg liksom ikke for Ford GT70.

Kun seks eksemplarer ble bygget. Ingen av disse var helt like. Nå finnes bare to biler igjen. Den ene står på museum. Den andre er den gule og grønne på bildet over.

Ford GT70 var forløperen til denne suksessbilen. Ford RS200
Ford GT70 var forløperen til denne suksessbilen. Ford RS200

Dette må være verdens tøffeste Folkevogn

Aldri så galt ...

Men aldri så galt at det ikke er godt for noe, heter det. GT70 har ganske sikkert påvirket en annen Ford-suksess – nemlig RS200, som kom 15 år senere.

En bil som blant annet sørget for mye sølv på peishylla til selveste Martin Schance.

Muligens var også Fords bekymringer for rallyframgangen i 1970 overdrevet. De fikk jo etter hvert skikkelig fart på Escortene med BDA-motorer og hadde stor framgang med disse bilene i mange år.

Så sent som i 1979 vant Bjørn Waldegård – samme mann som kjørte ifra Escortene med Porsche i 1970 – Rally-VM med nettopp en slik bil!

Oppdrag: Trim Ford!